Mites muilla ruokailut sujuu noin 1v3kk:n ikäisten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katjuska-78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katjuska-78

Aktiivinen jäsen
12.04.2006
2 321
0
36
Meillä ne ei tunnu sujuvan nyt taas ollenkaan :/ Poika syljeskelee ruoat vaan suusta pois.
Parempia päiviä sentään välillä on, mutta sellaista reipasta syömistä ei oo kyllä hetkeen ollut.
Hampaita on tullut ja flunssaa ollut ja osa ongelmasta varmaan näistäkin johtunut...
Nytkin tuo sitten nukahti päikkäreille syömättä mitään :| Aamupuuron viimeks syönyt ja sekään ei helposti alas mennyt.
Kyllä senkin tiedän että välillä noi mukelot tuntuu pystyvän elämään vaikka pyhällä hengellä ja sitte taas ruoka maistuukin tosi hyvin.
Itseä vaan jotenkin kuitenkin ahdistaa, kun ei saa toista syömään :(

Että jos jollain jotain hyviä vinkkejä ois antaa...

Annatko itse syödä? Syöttäminen ei tuon ikäisestä enää tunnu mukavalta, eiku lusikka käteen ja sotkuja pelkäämättä. Meidän neiti söi jo tuon ikäisenä itse ja nyt syö tosi hyvin, ikää 1 v 10 kk.

Olen lusikkaakin koittanut käteen antaa, mutta sillä vaan hakataan pöytää ja touhutaan kaikkea muuta kuin laitetaan suuhun :kieh: Tässä just mietin, että kun tuolta herää, niin jos koettais uudestaan ruokaa tarjota ja eihän se mittään maksa taas kokeilla totakin, jos vaikka itse innostuis syömään :)

Lisää vinkkejä otetaan vastaan =)

meillä muuttui ruokahalut, kun otettiin aamupuuron jälkeiseen ohjelmaan reippaasti ulkoilua...siis ollaan vajaa kaksi tuntia ulkoilemassa (poika siis touhuaa pitkin leikkipuistoa) ja sitten lounaaksi kotiin.
Sitä ennen oli ruokailut samanlaista pelleilyä kuin teillä ja ainoa ketä asia tuntui haittaavaan oli minä, poika meni nukkumaan sitten huonosti syöneenä.
Ja alkuun meilläkin oli tuo omalla lusikalla/haarukalla häslääminen jotain ihan muuta kuin syömistä, mutta nyt alkaa poika olemaan kokoajan omatoimisempi.
Kyseessä on 1v 4kk vanha poika.
Mutta toki jokainen tavallaan ja omaan tahtiinsa...toivottavasti saatte tekin ruokailuasiat kuntoon.

Meillä sama homma 1v4kk ikäisen kanssa,välillä ihan mahdotonta kun puklaa kaiken pois tai sitten kaivaa sormilla suusta ruuat..usein auttaa jos katsellaan jotain kivaa kuvakirjaa tai keksitään muuta oheistoimintaa että unohtaa pelleilyn.Itse syömistä on kokeillut mutta lusikka lentää vain lattialle tai sillä touhutaan jotain ihan muuta.Eli kärsivällisyyttä kysytään mutta kyllä se jossain vaiheessa alkaa taas sujumaan,hyvä sentään ei ei olla todellakaan ainoita saman asian kanssa painiskelevia =)

Mä olen antanut lusikan käteen puolivuotiaalle ja n. 10 kk ikäisenä on ruoka mennyt pääosin omatoimisesti suuhun. Välillä syö käsin. Parhaiten maistuu just käsin napsittavat ruuat esim. liha-tai kanasuikaleet, makaronit, maissit ym. Vauvanmössöistä eli purkkiruuista ei ole perustanut, itsetehdyt mössöt meni n. 10 kk asti, sitten rupesi syömään suunnilleen samoja muiden kanssa.
Meillä ne ruuan kanssa ronklaamiset muilla lapsilla on liittyneet n. 2-3 vuoden iässä uhmaan. Sitä aiemmin ovat syöneet varsin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen antanut lusikan käteen puolivuotiaalle ja n. 10 kk ikäisenä on ruoka mennyt pääosin omatoimisesti suuhun. Välillä syö käsin. Parhaiten maistuu just käsin napsittavat ruuat esim. liha-tai kanasuikaleet, makaronit, maissit ym. Vauvanmössöistä eli purkkiruuista ei ole perustanut, itsetehdyt mössöt meni n. 10 kk asti, sitten rupesi syömään suunnilleen samoja muiden kanssa.
Meillä ne ruuan kanssa ronklaamiset muilla lapsilla on liittyneet n. 2-3 vuoden iässä uhmaan. Sitä aiemmin ovat syöneet varsin hyvin.

Siis vinkiksi tarkoitin, että jos antaisit syödä vaikka sorminkin, jotain sellaista sormin napsittavaa ruokaa, leivänpalaa käteen ym. Samaa kuin muutkin, meillä ovat nimenomaan halunneet syödä sitä mitä muutkin.

Juu välillä minustakin tuntuu siltä, että tää asia häiritsee enemmän mua kuin poikaa :ashamed:
Meillä kans koetettu tuota oheistoiminta juttua ja välillä se toimiikin...
Sallan vinkki on kyllä varmasti hyvä...ulkonahan sitä ruokahalu kasvaa =) Nyt meillä vielä ollaan toipumassa flunssasta täällä, mutta totta on, että äiteelle pitää antaa potku persauksille, jotta tulis ulkoiltua enemmän :kieh:

Mä kyllä syötän 1v5kk ikäsen, ihan tyytyväisenä availee suutaan...yleensä :whistle:
Välillä tulee kausia, kun sylkee vaan..söis leipää vaan. Ja sillon jos tarjolla oleva ruoka ei kelpaa, niin ollaan ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
meillä muuttui ruokahalut, kun otettiin aamupuuron jälkeiseen ohjelmaan reippaasti ulkoilua...siis ollaan vajaa kaksi tuntia ulkoilemassa (poika siis touhuaa pitkin leikkipuistoa) ja sitten lounaaksi kotiin.
Sitä ennen oli ruokailut samanlaista pelleilyä kuin teillä ja ainoa ketä asia tuntui haittaavaan oli minä, poika meni nukkumaan sitten huonosti syöneenä.
Ja alkuun meilläkin oli tuo omalla lusikalla/haarukalla häslääminen jotain ihan muuta kuin syömistä, mutta nyt alkaa poika olemaan kokoajan omatoimisempi.
Kyseessä on 1v 4kk vanha poika.
Mutta toki jokainen tavallaan ja omaan tahtiinsa...toivottavasti saatte tekin ruokailuasiat kuntoon.

Näin meilläkin.reipasta ulkoilua aamupäivisin ja jo maistuu ruoka.
oli 1v.iässä tosi hankalaa syöminen.heitteli ja sylki.mut sit tajus ,et voi sormin tai lusikalla syödä itse,nyt syö hyvin,iltapäivällä ollaan toiset 2 tuntia ulkona ja hyvin maistuu sitten taas.
paljon mahdollista ,syöminen muuttuu vielä tahimiseksi.tioedä noista taaperoista aina. :D
mutta kyllä ne kasvavat ja voivat hyvin hyvinkin pienillä ruokamäärillä. :) tyttö nyt 1v.5kk

Alkuperäinen kirjoittaja Katjuska-78:
Juu välillä minustakin tuntuu siltä, että tää asia häiritsee enemmän mua kuin poikaa :ashamed:
Meillä kans koetettu tuota oheistoiminta juttua ja välillä se toimiikin...
Sallan vinkki on kyllä varmasti hyvä...ulkonahan sitä ruokahalu kasvaa =) Nyt meillä vielä ollaan toipumassa flunssasta täällä, mutta totta on, että äiteelle pitää antaa potku persauksille, jotta tulis ulkoiltua enemmän :kieh:

joo ja nimenomaan se potku piti meilläkin antaa äiteen persuuksiin... ;)

Siis vinkiksi tarkoitin, että jos antaisit syödä vaikka sorminkin, jotain sellaista sormin napsittavaa ruokaa, leivänpalaa käteen ym. Samaa kuin muutkin, meillä ovat nimenomaan halunneet syödä sitä mitä muutkin.

Samaa poika pääasiallisesti syökin kuin me muutkin :) joskus sitte kaupan purkkiruokaakin...
ja se pitää sanoa, että esim. kurkkua ja omenaa tuo varmasti syö vaikkei muu kelpaiskaan, mutta pitäs nyt muukin ruoka saada menemään.
Mutta tosiaan...ihan sama mulle syökö lusikalla vai sormilla, kunhan vaan saisin ruokaa menemään...

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mä kyllä syötän 1v5kk ikäsen, ihan tyytyväisenä availee suutaan...yleensä :whistle:
Välillä tulee kausia, kun sylkee vaan..söis leipää vaan. Ja sillon jos tarjolla oleva ruoka ei kelpaa, niin ollaan ilman.

Näin minäkin oon sitte tehnyt, että jos ei kelpaa, niin en ainakaan muutakaan ala tarjoamaan...
Mutta sit tulee itelle se tuskainen olo, että tuolla se nyt nukkuu tyhjällä massulla :ashamed:
Eli tässä sen taas näkee, että tää ruokaluongelma taitaakin olla mun eikä pojan :kieh: :whistle: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Katjuska-78:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Näin minäkin oon sitte tehnyt, että jos ei kelpaa, niin en ainakaan muutakaan ala tarjoamaan...
Mutta sit tulee itelle se tuskainen olo, että tuolla se nyt nukkuu tyhjällä massulla :ashamed:
Eli tässä sen taas näkee, että tää ruokaluongelma taitaakin olla mun eikä pojan :kieh: :whistle: :ashamed:

No niinhän se taitaa olla :)
Vaikka kauheeltahan se tuntuu laittaa nukkuun kun toinen ei ole syönyt, niin eipä se nukkuisi jos nälkäinen olisi :)

Täällä 1v4kk iäisellä hyvin kovasti vaihteleva ruokahalu, ulkoiluista ja sormin naposteltavista ruuista huolimatta :D Välillä syö tosi hyvin ja pääasiassa itse, mut välillä tuntuu et pyhällä hengellä elää.

Yhteistyössä