mitenköhän terveellisiä energiajuomat on?

minä rakastan yli kaiken olvin TEHO juomaa!:heart: se on oikeasti niin vastustamattoman hyvää ja raikasta että minä ja mieheni ostetaan sitä "melkein" joka päivä omat tölkit! joka ei tarkoita jokaa ikistä uutta päivää!!
siihen jääkin meidän herkku juomat, meillä ei juoda alkoholia eikä ole muitakaan nautintoja joten pidän tätä suht turvallisena!
itse toki olen raskaana ja olen sitäkin miettinyt mutta lopulta todennut että on paljon äitejä jotka polttaa tupakkaa tai juovat edelleenkin sitä alkoholia, miksi itse tuntea syyllisyyttä tai miettiä terveyttä näin pienestä asiasta. muuten en juokkaan muita kofeiinipitoisia juomia joten enintään olen juonut sen yhden tölkin päivässä! mitä mieltä olette? :heart:
HUOM!!käyttöni ei ole säännöllistä, ostan silloin kun jaksan ja on rahaa! ei ne mitään halpoja ole!
ps.ajattelen todellakin lapsiani, meillä ei tarvitse yhdenkään lapsen nähdä kännistä ja riehuvaa äitiä, saatikka isää! joten hyväomatunto pienestä nautinnosta!!!! ei kiitos alkoholille!!

En tiedä paljonko siinä on kofeiinia ja muita ainaita mutta jos on jokun energiajuoma niin->

Ainahan sitä voi verrata siihen, että on sitä pahempiakin asioita olemassa..

Miksi sitä ei voi jättää väliin? Vai oletko jo itse riipuvainen juomasta?

Lähinnä mietin että olet provo.

No en kyllä joka päivä joisi energiajuomia vaikken olisi edes raskaana. Nehän on jo hampaillekkin pahasta usein juotuna. Joisin ehkä kerran viikossa. Ja miksi joku pahe täytyy raskaana olla, kun sen lyhyen ajan jaksaa varmasti ilman paheitakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja nora:
Yleensä raskaana oleville ja lapsille ei suositella energia juomia,luulisin että johtuu niihin lisättävästaä tauriinista...
Paitsi että tauriinia on ihmisen kehossa luonnostaan, ja se on imeväisille suorastaan välttämätöntä (muillekin hyväksi) ja siksi sitä lisätään esim. korvikkeeseen :whistle:

Mä juon pari tölkkiä energiajuomaa joka päivä. Kofeiinipitoisuudeltaan vastaa noin neljää kuppia kahvia, eli ei paha (siis tuo kaksi tölkkiä ). Lisäksi siinä on vitamiineja, makeutusaineita (lightia juon) ja vettä, siinäpä ne suurimmat.
Kofeiini raskausaikana altistaa keskenmenolle ja lapsen ennenaikaiselle syntymälle, lisäksi se nostaa sikiön sydämen sykkeen liian korkeaksi. Satunnainen energiajuomatölkki ei liene vaarallista raskausaikanakaan jos ja kun ei muita kofeiinipitoisia tuotteita käytä (näin sanoi neuvolan terkkari), mutta päivittäinen tai lähes päivittäinen käyttö on kyllä jo liikaa. Se, että moni juo raskaana ollessaan alkoholia tai tupakoi on kyllä toooosi tyhmä selitys sille, että päivittäin nauttii tuotetta jonka kyljessä lukee selkeällä suomen kielellä että ei raskaana oleville. Ei se kielto siinä ole ihan tuulesta temmattu.

Alkuperäinen kirjoittaja mam-ma:
no, ei mulla paheita kovin elämässä ole joten en näkisi asiaa kovin raskauden kannalta haittana. tiedän äitejä jotka raskaana ollessa juo 6 kuppia päivässä kahvia, entäs se?
Vaikka joku toinen odottava äiti toimisi typerästi, pitääkö sinun tehdä samoin? En tajua. Oletko kovin nuori...? (ei pahalla, mutta tuli sellainen olo että olet tosi nuori). Se on kuitenkin sun vauva joka sinun sisälläsi kasvaa, ei jonkun toisen äidin joka juo 6 kuppia kahvia päivässä.

Sabira harmaana
Yleensä raskaana oleville ja lapsille ei suositella energia juomia,luulisin että johtuu niihin lisättävästaä tauriinista...
Eikä myöskään imettäville äideille. Itse siä joisinkin jos en nyt imettäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira harmaana:
Eikä myöskään imettäville äideille. Itse siä joisinkin jos en nyt imettäis.
Tauriini on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ imeväisille, eli älä nyt ainakaan tauriinin pelossa jätä energiajuomia juomatta... =)
*muoks* Google kertoo mm. seuraavaa: "Rintamaidon sisältämistä aminohapoista voidaan mainita esimerkkinä tauriini, jota lehmänmaidossa ei juuri ole. Tauriinia pidetään tärkeänä vastasyntyneen lapsen aivojen ja erityisesti silmän normaalille kehitykselle."

vieras
Ovatko energiajuomat turvallisia?
EU:n elintarvikealan tiedekomitea
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/ovatko_energiajuomat_turvallisia_/

nora
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Paitsi että tauriinia on ihmisen kehossa luonnostaan, ja se on imeväisille suorastaan välttämätöntä (muillekin hyväksi) ja siksi sitä lisätään esim. korvikkeeseen :whistle:
niin,mutta kuinka paljon tauriinia on liikaa ihmisen elimistössä..

niin,mutta kuinka paljon tauriinia on liikaa ihmisen elimistössä..
Ei kai sitä voi liikaa saada, jos ei ylitä energiajuomien päivittäistä maksimiannostusta (joka sekin löytyy purkin tai pullon kyljestä ).

Wikipedia tietää tämän:
"Aikuisessa ihmisessä tauriinia on noin 1 g ruumiinpainokiloa kohti. Tauriinia muodostuu aikuisen ihmisen elimistössä rikkiä sisältävistä alfa-aminohapoista, metioniinista ja kysteiinistä, joten sitä ei tarvitse välttämättä saada ravinnosta. Tauriinia syntyy sekä maksassa että aivoissa. Tauriinin muodostuminen on melko hidasta ja voimakas lihasrasitus hidastaa sitä entisestään, joten ravinnosta saatavalla tauriinilla on kuitenkin merkitystä. Tauriinia lisätäänkin ilmeisesti juuri tästä syystä energiajuomiiin. Tauriini ei kuitenkaan ole ihmiselle välttämätön ravintoaine eikä sille ole annettu saantisuositusta.

Toisin kuin aikuiselle ihmiselle imeväisikäiselle lapselle tauriini on välttämätön ravintoaine, jota on saatava joko äidinmaidosta tai äidinmaidonvastikkeesta. Energiajuomien ohella synteettistä tauriinia käytetäänkin äidinmaidonvastikkeiden valmistukseen

...Apinallakin tauriininpuutoksen on havaittu aiheuttavan samantyyppisiä silmän verkkokalvon muutoksia kuin kissalla. Myös ihmislasten verkkokalvon kehitykseen tauriinin voidaan olettaa vaikuttavan, vaikka aivan suoraa näyttöä asiata ei olekaan."

kysymysmerkki
no, ei mulla paheita kovin elämässä ole joten en näkisi asiaa kovin raskauden kannalta haittana. tiedän äitejä jotka raskaana ollessa juo 6 kuppia päivässä kahvia, entäs se?
Vaikka joku toinen odottava äiti toimisi typerästi, pitääkö sinun tehdä samoin? En tajua. Oletko kovin nuori...? (ei pahalla, mutta tuli sellainen olo että olet tosi nuori). Se on kuitenkin sun vauva joka sinun sisälläsi kasvaa, ei jonkun toisen äidin joka juo 6 kuppia kahvia päivässä.
semmonen juttu että olen tätä mieltä ja piste, ikäni ei vaikuta tähän mielipiteeseen! enkä ole mikään TOSI nuori. monet vanhemmatkin äidit on olleet samaa mieltä minun kans!
Mitä sä tällä aloituksellasi oikein hait?

semmonen juttu että olen tätä mieltä ja piste, ikäni ei vaikuta tähän mielipiteeseen! enkä ole mikään TOSI nuori. monet vanhemmatkin äidit on olleet samaa mieltä minun kans!
Eli mitä mieltä? Sitä mieltä, että koska moni odottava äiti tekee jotain mikä on raskauden aikana vaarallista, niin on ihan okei tehdä jotain mikä on raskauden aikana vaarallista? En tajua tuota ajattelutapaa.

vieras
ooksää vepasto maistanut oikeasti esim. kunnon kylmää teho juomaa? se maku on jotain todella hyvää. ei lähelläkään yskänlääkettä! :p
Kuullostaa että olet jäänyt riippuvaiseksi energiajuomasta ja se ei ole hyvä juttu :(

en ymmärrä miks joku haluaa polttaa tupakkaa, juoda viinaa, harrastaa akka seksia tai irtosuhteita!! mikä täällä on kukaan sanomaan mitä minä haluan tehdä tai juoda!! ja minun tehon juominen on vain sitä että silloin kun jaksan kaupasta ostaa niin ostan, eikä siihen aina ole rahaakaan! on tämä ku olen ku joku alkoholisti joka vaarantaa kaiken ja on hullu riippuvainen.. :headwall: :headwall: hei haloo,, laittakaa asiat tärkeysjärjestykseen. :eek: olen todella hämmentynyt...

vieras
mä olen koukussa batteryyn ja edikin menee varsinkin se red berries...jos en saa sitä yhtä pulloa/tölkkiä päivässä tulee pää kipeeks ..kaitpa se riippuvuus on tuokin mutta en vaan voi vastustaa kylmää batterya

Yhteistyössä