Mitenkäs teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiskä-81

Vieras
Mitenkäs teillä on neuvolassa reagoitu jos puhetta ei tule 1v6kk iässä?..Meille ruvettiin heti puhumaan puheterapiaan menosta ja jos kaks vuotiaana ei tule sanoja kymmentä enempää sit pistetään..
Mun mielestä on pikkasen liian varhaista pistää johki terapiaan ku tulee kuitenki jonku verran sanoja ja koko ajan tulee lisää..Vaikk meinaa kyl olla ettei kukaan muu niitä ymmärrä ku minä..
Ja oon sitä mieltä et meillä ainaki on puhe jäänny jalkojen alle koska poika on vauvasta asti ollu tosi touhukas ja VILKAS..ja Nyt ens kuussa täyttää kaks.
Joten voi olla et jos "neuvolan-täti" rupee taas puhumaan siitä terapiasta taitaa tulla multa vasta väitteitä..

ei meilläkään vielä 2 vuotiaana hirveesti puheltu tai puheltiin sellaista omaa kieltä jota ei muut ymmärtänyt ;) Eipä nuo neuvolassa hirveen huolissaan olleet ts. ei ollut edes mainintaa puheterapiasta. Nyt neiti on reilut 2.5 v ja puhetta tulee taukoamatta. Tärkeintä kai on että lapsi ymmärtää puhetta ja tulee itse ymmärretyksi omalla tavallaan. Meillä taas ei kuopuksen kohdalla kyllä pidä paikkaansa tuo sanonta et puhe jää jalkoihin, neiti liikkuu ihan ketterästi ja puhuukin jo suht selvästi ja neiti siis vajaat 1.5v :wave:

Ei meillä ole puututtu tuossa vaiheessa. Ole tyytyväinen, jos pääsee puheterapiaan, sinne ei nimittäin kaikkialla pääse kovin helposti, ainoastaan vaikeimmat tapaukset, koulussa sitten opetellaan erityisopettajan johdolla puuttuvia kirjaimia.
Todennäköisesti, jos puheterapeutille pääsette, niin kyseessä on kontrollikäynti, jossa puheammattilainen antaa oman arvionsa asiasta, turhaa stressata liikaa asiasta.

Eräällä tutulla oli 2-vuotias lapsi, joka ei neuvolassa osannut sanoa kymmentä sanaa. On perheensä kuopus ja siis aina saanut kuunnella vanhempien sisarusten lörpöttelyä, eikä siksi ole itse tarvinnut/huomannut/saanut sanoa mitään. On muutenkin ujompi ja rauhallisempi yksilö kuin sisarensa, eikä millekään puheterapeutille passitettu. Jos vanhemmat on kovia puhumaan ja aina äänessä, saattaa sekin vaikuttaa "hiljentävästi" esikoislapseen.

meijän 2 vuotias ei puhu, eikä pukahda!!! Osaa sanoa äiti, pappa, heppa mut siihen ne sit jääkin. Poika ymmärtää kyllä kaiken mitä sanotaan ja tulee ymmärretyksi todella hyvin ilman puhettakin, itse ei vaan puhu... Ei oo neuvolassa puututtu kun kerran ymmärtää puhetta. Vanhempi poika puhui 2 vuotiaana todella paljon, mutta "omaa kieltään" ja alkoi 3 vuotiaana vasta puhua kunnolla.
Kyllä sitä ehtii, eikä vielä syytä huoleen, ainakaan meillä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2004 klo 09:07 Ilonaäippä kirjoitti:
Ei meillä esikoinen puhunut 2-vuotiaana sanaakaan, eikä neuvolassa vielä kovin huolestuneita oltu. Passiivinen sanavarasto oli tosi laaja ja 2,5 vuotiaana jutteli jo lauseita, puhe kehittyi nopeesti...

meillä tyttö 1v1kk ja sanoja 2 kpl, kakka ja ei. tässä ollaanki jo huolestuttu tosta puhumattomuudesta. Millä vauhdilla teillä puhe sitte lähti käyntiin? :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 20:46 -ä77- kirjoitti:
meijän 2 vuotias ei puhu, eikä pukahda!!! Osaa sanoa äiti, pappa, heppa mut siihen ne sit jääkin.

Hieman pakko piikitellä. Pakkohan lapsen on pukahtaa, kuinka muuten tiedät osaavan sanoa äiti yms.

Meillä viikon sisällä 2v neiti joka ei todellakaan osaa sanoa sanaakaan, no tutkittu jo on ja diagnoosikin selvinnyt

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2004 klo 16:50 tyllerö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2004 klo 09:07 Ilonaäippä kirjoitti:
Ei meillä esikoinen puhunut 2-vuotiaana sanaakaan, eikä neuvolassa vielä kovin huolestuneita oltu. Passiivinen sanavarasto oli tosi laaja ja 2,5 vuotiaana jutteli jo lauseita, puhe kehittyi nopeesti...

meillä tyttö 1v1kk ja sanoja 2 kpl, kakka ja ei. tässä ollaanki jo huolestuttu tosta puhumattomuudesta. Millä vauhdilla teillä puhe sitte lähti käyntiin? :/
[

Siis ihanko oikeesti yksi-vuotiaan sanojen vähyydestä ollaan huolissaan?! No meidän esikoinen ei todellakaan puhunut vielä kaksi-vuotiaana mitään, mutta siinä muutamassa kuukaudessa alkoi juttua tulla.Ensin parin kolmen sanan lauseita ja sitten jo pitempiä tarinoita. Kaikesta ei kyllä alkuun saanut selvää. Ja tärkeintähän on, että lapsi ymmärtää puhetta. Nyt on terve ja reipas 6-vuotias...

Meillä tuli silloin vajaan vuoden ikäisenä jonku verran sanoja mut unohti ne kokonaan kun lähti kävelemään..Ja sen jälkeen on ollu suurimmaksi osaksi omaa kieltään..Mut tulee nyt jonku verran sanoja joita muutki ymmärtää..enkä vaan minä..
No nyt on onneksi aikaa viellä 2,6vuotis neuvolaan asti ku meillä ei näköjään oo enää kaks vuotis käyntiä..Näköjään taas säästetään jostain..
Ite en oo puheesta huolissaan ainakaan vielä..eiköhän ne sieltä tuu pikkuhiljaa

"Joten voi olla et jos "neuvolan-täti" rupee taas puhumaan siitä terapiasta taitaa tulla multa vasta väitteitä.."

Miksi monet on noin terapiavastaisia. Vauvauinti on kuitenkin suosittua. Muuttuisiko mikään jos nimet olisivat: Uintiterapia ja Vauvajuttelu..

Pomppisin ilosta jos jälkikasvuni pääsisi johonkin terapiaan vieläpä ilman aihetta eli sen kummempia ongelmia. Jos jotain ongelmia oikeasti on, niin ajoissa aloitettu terapia on varmasti pelkästään hyvä asia.

Yhteistyössä