Mitenkähän raha asiat tulevat menemään? Lapset hoitoon äiti kotona tai sairaalassa ja isi töissä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Eli mie olen raskaana, ja hyvin suurella todennäköisyydellä joudun vuodelepoon, ehkä jopa sairaalaan pisemmäksi aikaa. ( syitä en ala tähän laittamaan) Nyt kuitenkin kotona ja kykenä järjestämään asioita.

Isäntä käy töissä. Minä kotona kahden allekouluikäisen kanssa.

Olisiko fiksua laittaa nuo pienet jo nyt parinapäivänä viikossa hoitoon, että tottusuivat siihen ja olisi heille sitten helpompaa jos joutuvat kokopäiväisenä sinne.
Sitten ei vissiin makseta kotihoidontukea ollenkaan? Pitääkö miun ilmoittautua työttömäksi että saan edes jotain rahaa.

Entä jos joudun sairaalaan, ja lapset olisivat näin jokapäivä hoidossa kunnes isi heidät töiden jälkeen hakee.
Mikä se sairaspäiväraha on ja miten sitä saa?

Vai käykö tässä niin että jos minä joudun pakkolepoon en saa senttiäkään mistään, lapset menevät hoitoon ja heistä maksetaan se hoitokorvaus (vaimikäsenytolikaan) ja ukon palkalla pelkistään tultava toimeen.

Mietityttää siis tällähetkellä ihan hirveästi nämä käytännönasiat. Ja miten tämä kaikki kannattaisi hoitaa että menisi noitten jo olemassaolevien lasten kanssa helpoiten.

Kaikkeen en osaa vastata, kannattaa soittaa KELAan!

Jos laitat lapset muutamaksi päiväksi/viikko hoitoon menetät kotihoidontuen. Sinun on ehkä mahdollista saada osittaista hoitorahaa (?) mutta se ei ole paljon mitään.

Sairaspäiväraha lasketaan tietääkseni edellisen verovuoden tulojen mukaan, jos olet ollut kotona pidempään saat varmaan sitä miniminä. Mutta jos olet hoitovapaalla niin silloin et tietenkään saa sairaspäivärahaa.

Eli sinuna selvittäisin tuon sairaspäivärahan saannin ja laittaisin lapset muutamaksi päiväksi viikossa hoitoon. Jos sinulla on hankala raskaus, kahden lapsen kanssa et mitenkään saa sitä lepoa mitä tarvitset.

[QUOTE="vieras";24777640]miten voit olla työtön työnhakija vuodelevossa/sairaalassa?[/QUOTE]

no enhän mä voikkaan. Enkä kyllä voisi tässä tilanteessa edes töihin mennä, jos tämä menee siihen etten kykene hoitamaan edes omia lapsiani niin tuskinpa voin töitäkään tehdä.

Mutta jos se hoidonaloitus olisi helpompaa lapsille niin että olisivat parinapäivänä viikolla näin aluksi hoidossa niin enhän mie voi silloin olla hoitovapaalla. Niin onko se työttömäksi ilmoittautuminen silloin ainut vaihtoehto. Ja sitten jos joku raskaana olevan töihin huolii niin hakea heti saikkua, minkä varmasti saisin. Tai en niinkään saisi, vaan lääkäri varmasti laittaisi sille.
Ei ihannetilanne todellakaan, mutta pakkohan tässä on jotain keksiä.

Siksihän minä yritän kysyä näitä käytännön neuvoja että mikä se olisi se paras ratkaisu tähän.

Tietääkö joku tuosta sairaspäivärahasta? Miten sen saa jos tilanne alkaa tosissaan näyttämään siltä. Vissiin vain pärjättävä kotona lasten kanssa siihen että tilanne helpottaa(vauva syntyy) tai joudun oikeasti sairaalaan.

[QUOTE="vieras";24777668]Kaikkeen en osaa vastata, kannattaa soittaa KELAan!

Jos laitat lapset muutamaksi päiväksi/viikko hoitoon menetät kotihoidontuen. Sinun on ehkä mahdollista saada osittaista hoitorahaa (?) mutta se ei ole paljon mitään.

Sairaspäiväraha lasketaan tietääkseni edellisen verovuoden tulojen mukaan, jos olet ollut kotona pidempään saat varmaan sitä miniminä. Mutta jos olet hoitovapaalla niin silloin et tietenkään saa sairaspäivärahaa.

Eli sinuna selvittäisin tuon sairaspäivärahan saannin ja laittaisin lapset muutamaksi päiväksi viikossa hoitoon. Jos sinulla on hankala raskaus, kahden lapsen kanssa et mitenkään saa sitä lepoa mitä tarvitset.[/QUOTE]

iiso kiitos tästä tiedosta. Olen toki menossa kelaan ihan juttelemaan. Mutta ajattelin että jos tätä kautta saisi pikkaisen tietoa miten asiat ehkä voisivat mennä niin ei olisi niin puustapudonnut sitten.

[QUOTE="aloittaja";24777694]iiso kiitos tästä tiedosta. Olen toki menossa kelaan ihan juttelemaan. Mutta ajattelin että jos tätä kautta saisi pikkaisen tietoa miten asiat ehkä voisivat mennä niin ei olisi niin puustapudonnut sitten.[/QUOTE]

Miksi et vaan soittaisi KELAan jo tänään? Saisit sieltä heti tietoa, varmaa sellaista kaiken lisäksi :)

Minä varmaan laittaisin lapsille jo päiväkotipaikat hakuun, jos et tarvitse niitä niin aina voit perua sen haun. Niiden paikkojen saaminen vaan yleensä kestää aika kauan...

mä käyn mielummin. Puhelimessa menee kuitenkin jotain ohikorvien. Ja lisäki paikanpäällä käydessä on mahdollista saada mustaa valkoisella. Mie vaan tykkään ennemmin käydä.

Niin joo, sekin vielä että eihän sitä tiedä ne päiväkotipaikat edes saisi. Pitää vissiin olla sinnekkinpäin yhteydessä ja vähän selvitellä asiaa ensalkuun. Mie kun en yhtään tahtoisi laittaa noita hoitoon, mutta pakkohan se on jos tässä sairaalaan joutuu.

Kiitos vinkeistä.

päiväkoti paikkaa tuskin saa niin nopeasti. Jos laitat lapset edes osaaikahoitoon niin kotihoidontukea et enää saa. Sulla on tietysti mahdollisuus jäädä sairaspäivärahalle/lomalle, jos lääkäri sellaisen lomankirjoittaa. Kotihoidontukihan on yksistään siitä riippuvainen että lapset hoidetaan kotona (ei ne kato onko äiti sairas vai ei...) eli ilmeisesti voisit saada sitten molempia. Sen lisäksi tietysti voisi ajatella, että miehesi jäisikin hoitovapaalle... mutta se vaihtoehto ei sovi ihan köyhille.

tosiasia on nyt vaan se, että kotiäidillä ei ole varaa sairastaa (maatakkaan sairaalassa) ilman että perheen tulot heikkenee. Lapsethan on kuitenkin hoidettava.

yksi vaihtoehto tietysti myös että palkkaatte jonkunlaisen au-pairin tai muun hoitamaan lapsia. Siihen se tosin sitten se teidän kotihoidontukiraha sitten menisikin, s

Se on se 4 kk minkä saat sitten odottaa niitä päiväkotipaikkoja. Nopeammin saa vain, jos on menossa töihin, tai opiskelemaan, tai jos oikein hyvä zägä käy, että paikka vapautuu ja joku muu ei tarvi sitä kipeämmin.

että ap:n terveydentila on myös painava peruste saada hoitopaikka pikaisesti. Nyt heti selittämään koko juttu päivähoitotoimistoon, vaikka nyt jäisitte jonoon niin osaavat varautua järjestämään paikan "salamana" jos sairaalaan joudut. Omalle lapselle järjestyi hoitopaikka päivässä vähän vastaavassa tilanteessa (ei kuitenkaan sairaudesta kyse), kun olin etukäteen kuvion selvittänyt.

että ap:n terveydentila on myös painava peruste saada hoitopaikka pikaisesti. Nyt heti selittämään koko juttu päivähoitotoimistoon, vaikka nyt jäisitte jonoon niin osaavat varautua järjestämään paikan "salamana" jos sairaalaan joudut. Omalle lapselle järjestyi hoitopaikka päivässä vähän vastaavassa tilanteessa (ei kuitenkaan sairaudesta kyse), kun olin etukäteen kuvion selvittänyt.

Kiitos vinkeistä, pitää mennä heti ensviikolla selvittelemään nämä asiat.

Toki isäntä nyt säästelee lomiaan että jos mie tässä sairaalaan joudun voi käyttää niitä sitten. Ainakin ensalkuun. Hän onneksi joustavassa työpaikassa.

Eiköhän nämä asiat tästä järjesty. Kiitos teille, nyt on itselläkin paremmin pohjatietoa minkä avulla tätä lähteä järjestelemään.

Yhteistyössä