Mitenkähän mahtaa hammaslääkärit suhtautua..

  • Viestiketjun aloittaja kohtahampaaton
  • Ensimmäinen viesti
kohtahampaaton
Mulla on ihan järjetön hammaslääkärikammo. Nyt on yks alaposkihampaista menny niin pahaks, ettei oo ku puol hammasta jälellä ja toisen puolen kohalla vaan kuoppa.Hävettää niin kovin, kun en oo uskaltanut mennä ja nyt en enää kehtaa.Vaan taitaa olla pakko, enneku leviää muihin hampaisiin. :( AHISTAA!!Ne varmaan hirveen saarnan pitää.
 
ei pidä. mä löysin ihanan hampitohtorin kunnalliselta puolelta, kättelin ja kerroin ensimmäisenä että mä pelkään hammaslääkäreitä ja viellä enemmän mä pelkään piikkejä, joten pintapuudutteet ja kaikki kiitos.. :ashamed: pikkuhiljaa hampaita korjaten...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kohtahampaaton:
Mulla on ihan järjetön hammaslääkärikammo. Nyt on yks alaposkihampaista menny niin pahaks, ettei oo ku puol hammasta jälellä ja toisen puolen kohalla vaan kuoppa.Hävettää niin kovin, kun en oo uskaltanut mennä ja nyt en enää kehtaa.Vaan taitaa olla pakko, enneku leviää muihin hampaisiin. :( AHISTAA!!Ne varmaan hirveen saarnan pitää.
No sulla on sentään puolet hampaasta mutta 4v sitten kun minä menin niin en pahemmin hymyillyt kun mulla oli toinen etuhammas kädessä 4 osassa...jäi vähän juurihoito kesken ja se oli hammaslääkärin moka kun ei varannut mulle uutta aikaa vaikka piti. En varannut itsekkaan kun ei ollut vaivaa, paitsi sitten kun hammas irtosi
 
vieras
Mulla oli keväällä sama juttu ja jouduin meneen päivystykseen,kerroin kammostani ja hyvin suhtautuivat ja ymmärsivät ja repivät hampaan pois:D ja varasivat samantien uuden ajan toiselle reiälle etten vaan jätä ite aikaa tilaamatta ja kyllä nyt on ihanaa kun hampaan kondiksessa :)
 
Annukka
Ei se hammaslääkäri saarnaa sinulle.

Kävin itse muutama kuukausi sitten hammaslääkärissä (terveyskeskuksen) koska hammas alkoi särkemään todella kovin.
Sitä ennen olisn ollut n.3 vuotta sitten hammaslääkärissä. Näin pitkään väliin on syynä mieletön hammaslääkäripelko ja mietin vielä silloin aamulla kun menin sinne, että peruttaisinko, mutta kipu pakotti menemään.

Sanoin heti kun pääsin sinne huoneeseen lääkärille, että pelkään tätä paikkaa ja jo tänne tulo oli iso asia.

Lääkäri oli mukava ja sanoi, että hammaslääkäripelko on yleistä ja hyvä, että olen uskaltanut jo tänne asti tulla. Joskus joku kääntyy odotushuoneessa pois.
Sitten hän ohjasi tuoliin ja kertoi koko ajan rauhallisesti mitä tekee ja kaikki liikkeet oli rauhallisia. Siitä se sitten meni.

Nyt päätin mennä kerran vuodessa tarkastukseen, toivottavasti pääsen tälle samalle lääkärille.

Kerro vain että pelkäät niin lääkäri ottaa rauhallisemmin kuin yleensä. Ei tarvitse hävetä tai pelätä saarnoja.
 
minäkin
mulla oli myös ja on edelleen mieletön kammo. Mulla meni niin pahaksi että on jo 4 hammasta sellaisia ettei niille voi tehdä enään mitään. Pelko oli VUOSIA niin paha että öisin iski ahdistus aiheesta, ja en voinu ajatellakkaan meneväni sinne.
Sit jotenkin rohkaistuin, helpotti ku yhden ystäväni kanssa asiaa kävin ensin läpi, se rauhoitteli että ei ne siellä syyttele/ole vihaisia. Sain vihdoin varattua ajan ja kunnallinen lääkäri oli TOSI mukava. Pyysin vielä naislääkärille, jotenkin oli olo että ne ois hellempiä ;)
Se varovasti ehdotteli erilaisia tapoja edetä hoidossa, ja todella hienosti ovat ottaneet vastaan. Kerroin heille heti että tiedän kuin huonossa kunnossa oma suu on, eikä kukaan syytellyt, ennemminkin vaan rauhoitteli ja kertoivat miten voin ite aina edistää sitä suun hyvinvointia jne. tosi rohkaisevia ovat olleet.

Tiedän et on tosi vaikeaa tehdä se eka ajanvaraus/mennä paikanpäälle, oisko sulla esim jotain ystävää tms joka vois tulla ihan vaikka mukaan ekalla kertaa? Ja jos haluat niin voit saada myös rauhoittavan esilääkityksen sit kun esim paikataan, se on vähän ku kännissä menis vastaanotolle ;) tosi tehokas. se voi auttaa ensimmäisten kertojen yli. Voimia!!!!
 
Mulla kans kerran poistettiin viisaudenhammasta ja ei puudutus tehonnut. Pistettiin vaan monta piikkiä, ei kunnolla puutunut. Tuli kamala paniikki tuolissa, mutta kestin silti. Otti kamalan kipeää ja älähdin. :eek: No myöhemmin selvisi että oli tulehdus. Vaihdoin hammaslääkäriä sen jälkeen ja on ollut paljon hellempää kohtelua.

Suun ja hampaiden kunto vaikuttaa koko kehon terveyteen ja pahat tulehdukset ym. hoitamattomat jutut voi sairastuttaa muuta kroppaa. Kannattaa hoidattaa ajoissa.

Mulla ei enää kammoa ole, kun nykyään niin ihana hammaslääkäri.

Rohkeutta vaan kaikille hammaslääkäripelkoisille! :hug:
 
vieras myös
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pelkään kaikkia lekureita ja välttelen niitä. en ole käynyt moniin vuosiin missään. olen säälittävä
Tähän voisi auttaa terapia, jos rohkaistuisit sellaiseen menemään! Itse olen saanut apua terapiasta, tosin muihin asioihin kuin lääkärin pelkoon.
 

Yhteistyössä