Mitenkä sinä olisit toiminut tässä tilanteessa? lapsen antibiottikuurista yms.

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
1,5 v lapsemme sairastui viime vkl flunssaan. Lämpöä, kauheaa räkätautia ja kovaa yskää. Torstaina käytin lääkärissä ja oli korvatulehdus. Ei kauheasti ollut korvaansa oireillut, tai minä en tiennyt oireiden johtuvan siitä. Ei syönyt juuri mitään, vähän itkeskeli välillä yöllä, välillä taas nukkui tosi hyvin yön heräämättä, päivällä vähän kiukkuinen. Lääkäri kirjoitti tuolloin Amoxin kuurin. Tänään huomasin että kasvot punoitti ja käsissä vähän ihottumaa. Soitin päivystykseen kun oma terveyskeskus jo kiinni. Lääkäri soitti sieltä meille ja sanoi että nyt olisi varmaan järkevintä olla ilman antibioottia kokonaan ja käydä ensi viikolla omassa tk:ssa näyttämässä lapsen korvia, että usein korvatulehdus menee itsestäänkin ohi, kun lapsi ei ole kovasti oireinen, eli ei itke kovasti öisin.

Lapsi on aiemmin syönyt Zithromax-kuurin joitakin kuukausia sitten pitkään jatkuneeseen yskään ja ehdotin miksei tuota kuuria voisi aloittaa. Lääkäri sanoi että lapsemme voi aivan hyvin olla Zithromaxille allerginen.

Jotenkin mä vaan tyhmänä ajattelin että kun yksi lääkäri on jo korvan katsonut tulehtuneeksi, niin olisi hyvä nyt saada tulehdus ja tuo armoton räkäisyys pois ja vähän intin sitä kuuria. Lopulta sitten kirjoitti tuon kuurin, mutta totesi että jos ihottuma pahenee niin se heti lopetettava. Perusteli myös sillä, että jos lapselle tulee myös Zithromaxista oireita niin sitten ollaan ihan pulassa kun ei tiedetä mikä sitä allergiaa oikein aiheuttaa jne.

Jäi jotenkin tyhmä olo kun tuota kuuria intin.

Mitä sinä olisit tehnyt vastaavassa tilanteessa?

Niin ja tiedätkö kuinka kauan menee, kun tuo Amoxinin aiheuttama ihottuma/punoitus häviää?

ap
Sillon kun ekan kerran käytiin lääkärissä, niin lääkäri sanoi että hyvä kun tulitte että täällä on tulehdus korvassa, joka ollut jo jonkin aikaa. Ei multa kysytty että haluatko lapselles kuurin vai et, tai sitten en itse tajunnut sanoa, että en ota.

SocialButterfly
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no en ois alunperinkään alottanu mitään ab-kuuria, kun ei juurikaan oireillu. meilläkin muutama korvatulehdus ollut, ikinä ei olla antibiootteja lapselle syötetty.
no minä taas olisin..meille joka krta on tuo tauti muuttunut sitten vaan pahemmmaksi,pahemmkasi kunnes ollut tosi pahana, kun lääkärit on vaan sanonut että ei kuuria kun ei "oireile>" pahasti!! :kieh: :kieh:

kinuski
Meillä alkoi kuopuksella eilen amoxin-kuuri korvatulehdukseen. Lääkärin mukaan oli niin ärhäkkä tulehdus, että vaati ehdottomasti tuon kuurin, vaikka ei meilläkään poika valitellut korvaansa. Pojalla ollut tätä ennen vain yksi ab-kuuri elämänsä aikana, ja se oli tuota zithromaxia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Meillä alkoi kuopuksella eilen amoxin-kuuri korvatulehdukseen. Lääkärin mukaan oli niin ärhäkkä tulehdus, että vaati ehdottomasti tuon kuurin, vaikka ei meilläkään poika valitellut korvaansa. Pojalla ollut tätä ennen vain yksi ab-kuuri elämänsä aikana, ja se oli tuota zithromaxia.
Minkä ikäinen lapsi sulla?

Vähän mua alko sitten harmittamaan, että ehkä se lääkäri nyt kumminkin paremmin tietää, jotenkin puhelimessa vaan hätäännyin, että hittolainen täytyyhän se korva terveeksi saada. Meilläkin se lääkäri joka torstaina korvan näki sanoi vielä, että hyvä että tulitte käymään että saadaan lääkekuuri aloitettua.. sitten toinen on aivan toista mieltä.

v
no en ois alunperinkään alottanu mitään ab-kuuria, kun ei juurikaan oireillu. meilläkin muutama korvatulehdus ollut, ikinä ei olla antibiootteja lapselle syötetty.
No mä en taas tiedä ketään jolta olis tulehdus mennyt ohi ilman kuuria.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Suurin osa (yli 80%) antibioottikuureista on turhia ja tulehdus paranis itsestään ilmankin.

SocialButterfly
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Suurin osa (yli 80%) antibioottikuureista on turhia ja tulehdus paranis itsestään ilmankin.
mä en tuota usko

kinuski
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Minkä ikäinen lapsi sulla?

Vähän mua alko sitten harmittamaan, että ehkä se lääkäri nyt kumminkin paremmin tietää, jotenkin puhelimessa vaan hätäännyin, että hittolainen täytyyhän se korva terveeksi saada. Meilläkin se lääkäri joka torstaina korvan näki sanoi vielä, että hyvä että tulitte käymään että saadaan lääkekuuri aloitettua.. sitten toinen on aivan toista mieltä.
Täyttää kohta 4v. Mun mielestä se kuuri kannattaa ottaa. Eri juttu jos jatkuvasti määrätään ab-kuureja, ei kai ne enää sitten tehoakkaan. Mutta mun käsittääkseni hoitamattomasta korvatulehduksesta voi tulla vaikka mitä haittaa.

ap
Meillä tyttö söi siis juuri lokakuussa tuon Zithromax-kuurin kun oli ollut yskässä ja nuhassa siis pitkään, eikä öisin saanut enää nukuttuakaan.

En minäkään haluaisi lääkkeillä lasta kyllästää, mutta en myöskään halua että kuulo alenee korvatulehdusten myötä, kuten itselleni, tai että tulee muutenkaan mitään jälkitauteja.

Burberry
Käytin äskettäin kuopusta korvakontrollissa ja lääkärin kanssa oli puhetta siitä, miten tärkeää on hoitaa korvatulehdus. Joskushan lääkäri itsekin arvioi tilanteen niin lieväksi ettei kuuria anna, mutta kyllä mä olen kiltisti vienyt lapsen lääkäriin jos on ollut flunssan jälkeen itkuisempi tai kuume noussut uudelleen jne. Ja kiltisti olen lääkekuurit ottanut lapselle korvatulehduksiin. Lääkäri sanoi, että on parempi hoitaa tulehdukset vaikka sitten sen lääkekuurin kanssa kuin jättää hoitamatta. Painotti myös jälkitarkastusta, että nähdään korvan/korvien parantuneen. On kuulemma mahdollista (onneksi tosin harvinaista), että tulehdus saattaa edestä korvasta aivoihin saakka!

Välikorvantulehdus voi siis parantua ilman antibioottiakin. On arvioitu, että jopa suurin osa (noin 70 %) korvatulehduksista paranisi ajan myötä ilman lääkitystä, ja esimerkiksi Hollannissa on tapana jäädä tulehduksen alussa seuraamaan tilannetta ilman suun kautta annettavaa antibioottia.

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00014&p_teos=skl&p_selaus=#s11

Pikkulasten välikorvantulehdukseen ei tulisi määrätä antibiootteja ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Alle kaksivuotiaille penisilliinistä on vain harvoin apua. Tämä todetaan brittiläisen lääkärilehden julkaisemassa hollantilaistutkimuksessa. Antibiootteja suositellaan usein määrättäväksi juuri näille lapsipotilaille, koska heillä on suurin riski sairastua jälkitauteihin.

Hollantilainen tutkimusryhmä tarkasteli amoksisilliini-penisilliinin vaikutuksia 240 lapsella, joilla oli välikorvantulehdus. Lasten ikä oli puolivuotiaasta kahteen vuoteen. Lääkkeen vaikutusta arvioitiin tarkkailemalla lasten korvasärkyä, itkuisuutta, ärtyisyyttä ja välikorvan tilaa. Lumekontrolloidussa satunnaistetussa tutkimuksessa vain yksi kahdeksasta lapsesta sai apua antibiooteista neljässä päivässä. Pikkulasten välikorvatulehdusta hoidetaan yleisesti antibiooteilla, vaikka lääkevastustuskykyisten mikrobikantojen määrä on kasvussa juuri antibioottien sekä liika- että väärinkäytön vuoksi. Hollanti on kuitenkin poikkeus, sillä siellä vain pieni osa tulehduksista hoidetaan antibiooteilla. Kuitenkaan tulehduksen jälkitautien määrä ei ole Hollannissa suurempi kuin muissa maissa, joissa antibioottihoitoa käytetään. Lasten välikorvatulehdusten syynä on useimmiten jokin virus, johon antibiootit eivät pure.

http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=2890211

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
mä en tuota usko
no onneksi se ei ole uskon asia :D
todellakin, suurin osa parantuu ilman antibioottia. ja toi zithromax on muutenkin kyllä tosi huono valinta korvatulehdukseen. turhan laajakirjoinen siis.

miksi ei voisi kokeilla, meneekö tulehdus ohi ilman antibioottia? tarkistuskäynti lekurissa pitää toki tehdä pari kolme päivää tulehduksen toteamisen jälkeen, mutta näkeehän sen nyt muuten, alkaako lapsi oireilla kovemmin vai ei. mitä enemmä noita antibiootteja käytetään, sitä tehottomampia ne jatkossa on, ja sitä hankalampia ovat sairaudet.

Mun mielestä nykyään ihan liian herkästi tuputetaan lapsille antibiootteja! Niinkuin tossa nannannaan kopioimassa tekstissa oli, on suurinosa korvatulehduksista viruksen aiheuttamia = antibiootit on turhia ja esim. 80 luvulla puhkastiin aina korvat ja harvoin annettiin mitään kuureja ja korvat parani silti... Kattattais aina kattoa pari päivää, jos lapsi ei ole kovin kipeä ja jos korva ei ole kipeä niin kuuri on aina turha!!!

Yhteistyössä