Mitenkä se meni jos loman alussa sairastuu niin voiko lomaa jatkaa ne sairas päivät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäli työntekijä sairastuu vuosilomalla, tulee hänen pyytää työnantajalta vuosilomansa siirtoa myöhäisempään ajankohtaan. Vuosiloman siirtämistä tulee nimenomaan pyytää ja siirtopyyntö tulee esittää viivytyksettä eli ensimmäisenä sairastumispäivänä. Lisäksi työntekijän on pääsääntöisesti esitettävä luotettava selvitys työkyvyttömyydestään. Siltä osin, kun vuosiloma siirretään, työntekijä on sairauslomalla ja hänellä on oikeus sairausajan palkkaan.

Lapsen sairastuminen ei oikeuta vuosiloman siirtämiseen. Oikeutta vuosiloman siirtämiseen ei ole myöskään silloin, kun työntekijä on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella.

Siirrettyjen vuosilomapäivien pitämisen ajankohdasta päättää työnantaja. Työntekijällä ei ole oikeutta vaatia, että sovitun vuosiloman perään pidetään työkyvyttömyydestä johtuen siirretyt vuosilomapäivät, jolloin yhtäjaksoinen poissaolo työstä pitenisi.

En mä tuommosesta oo tiennykään.:eek: Tai joskus kuulin, mut en muista.

Jos mulla on vaikka 3-4 viikon loma ja sen aikana tulen muutaman päivän flunssaan, niin en mä nyt rupea tinkaamaan vuosilomapäivien siirtoa. Se on vain sairastamista lomalla. Sit istutaan mökillä tai kitketään kukkapenkkiä vaan niiskuttaen.

Käytetäänkö tuota mahdollisuutta paljonkin?

Jaa kannattaa ehdottomasti alkaa vaatia loman siirtoa. Huono tuurihan saa olla vain työnantajalla, ei koskaan työntekijällä.

Älä ihmettele jos olet tiukan paikan tullen ensimmäisenä lähtevien listalla.

Yhteistyössä