mitenkä opettaa 6v uimaan ja sukeltamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "karita"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"karita"

Vieras
Uimakouluun ei suostu menemään, eikä niitä itse asiassa meidän korvessa ole juuri ollutkaan. Rakastaa uimista käsikellukkeilla tai käsipohjaa kovastikin. Sukeltaa ei uskalla. Kasvot uskaltaa kastaa veteen kun pitää nenästä kiinni, mutta siinä se onkin. Epätoivo iskee, en osaa oikein opettaa ja tosiaan uimakouluun ei millään suostu.

Olisiko teillä antaa hyviä vinkkejä? Juuri on siis 6v täyttänyt,eskariin menee syksyllä.

Osta sellainen "pötkö" ja opeta lapsi harjoittelemaan uimista niin että on sen pötkön päälle pitkittäin (eli että se menee jalkojen välistä, kannattaa vartaloa ja toinen pää tulee pään vierestä).Se on alkuun vaikeaa (koska se pötkä kelluttaa vain vähän) mutta sillä kun oppii pysymään tasapainossa ja uimaan niin oikea uiminen on tosi lähellä.

Ensin puhalletaan kuplia veteen, ensin suulla ja sitten nenälläkin. Kun koko ajan puhaltaa ulos niin vettä ei mee nenään eikä henkeen. Sitten uimalasit kasvoille ja harjoittelemaan pään kastamista veteen, sen jälkeen voi esim poimia leluja veden pohjasta sellaisemta syvyydeltä että pää pitää kastaa. Sukeltemalla se uimataitokin pikkuhiljaa kehittyy
Käsikellukkeet pois, niissä uima-asento on niin toivottoman väärä(hartiat veen pinnalla ja jalat melkeen suoraan alas) että hidastavat vain oppimista. Tilalle uimarengas, selkäkellukkeet tai kellukepuku. Näissä vartalon asento on vaakasuorempi jolloin potkut suuntautuu oikein ja kädet jää vapaaksi kauhomaan. Myös laudan kanssa voi harjoitella liukuja ja potkuja.

[QUOTE="aloittaja";28705407]no kun on jo tuon ikäinen ja tuntuu että moni tuon ikäinen on jo uimataitoinen!![/QUOTE]

Elä hättäile. Mun eskariin menijää ei kiinnosta opetus ja koulu, mutta touhutessaan se on oppinut itsekseen ja uimataito on hilkulla.

Eikös eskarin opetussuunnitelmaan kuulu alkeisuimaopetus?

Jos lapsi ei suostu uimakouluun eikä halua laittaa kasvojaan veteen niin antaisin olla. Painostamalla saat vain trauman aikaiseksi ja lapsi alkaa pelätä vettä. Todellakaan kaikki kuusivuotiaat eivät osaa uida.

[QUOTE="aloittaja";28705407]no kun on jo tuon ikäinen ja tuntuu että moni tuon ikäinen on jo uimataitoinen!![/QUOTE]

Omat lapsemme ovat oppineet uimaan vasta kouluiässä. Samoin syksyllä kouluun menevä vasta nyt harjoittelee, enkä tunne mitään hätää. Annan vain polskia ja leikkiä vedessä sen minkä leikkii.

Olen itse ollut kova uimaan lapsena ja nuorena, mutta minäkin olen oppinut uimaan kunnolla vasta tokaluokalla. Sittemmin sain toimia uimakouluissa tekniikan näyttäjänä :)

[QUOTE="Vieras";28705425]Ensin puhalletaan kuplia veteen, ensin suulla ja sitten nenälläkin. Kun koko ajan puhaltaa ulos niin vettä ei mee nenään eikä henkeen. Sitten uimalasit kasvoille ja harjoittelemaan pään kastamista veteen, sen jälkeen voi esim poimia leluja veden pohjasta sellaisemta syvyydeltä että pää pitää kastaa. Sukeltemalla se uimataitokin pikkuhiljaa kehittyy
Käsikellukkeet pois, niissä uima-asento on niin toivottoman väärä(hartiat veen pinnalla ja jalat melkeen suoraan alas) että hidastavat vain oppimista. Tilalle uimarengas, selkäkellukkeet tai kellukepuku. Näissä vartalon asento on vaakasuorempi jolloin potkut suuntautuu oikein ja kädet jää vapaaksi kauhomaan. Myös laudan kanssa voi harjoitella liukuja ja potkuja.[/QUOTE]

voi että, olen ajatellut koko ajan että käsikellukkeet olisi nimenomaan hyvät. Ollaan tyhjätty niistä reilusti ilmaa pois ja ui kyllä silloin ok. Uimarenkaastabolen ajatellut että ohjaisi enempi vielä väärään asentoon,yläkroppahan jää jotenkin enempi pystyyn. nyt kesällä on kyllä uinut renkaallakin jonkin verran.

:) Täällä kanssa yksi hätäilevä äiti. Tuntuu että eskariin menijän "pitäisi" osata tai ainakin pitäisi aktiivisesti opetella kauheasti asioita. Mm. ajaa pyörää ilman appareita ja uida ainakin alkeellisesti. Meillä likka tahtoisi osata, mutten osaa opettaa aikä uimakouluihin pääse. Tuossa oli hyviä vinkkejä ja myös lohdutusta ettei siitä tarvi vielä stressiä ottaa :)

[QUOTE="Kukka";28705451]Omat lapsemme ovat oppineet uimaan vasta kouluiässä. Samoin syksyllä kouluun menevä vasta nyt harjoittelee, enkä tunne mitään hätää. Annan vain polskia ja leikkiä vedessä sen minkä leikkii.

Olen itse ollut kova uimaan lapsena ja nuorena, mutta minäkin olen oppinut uimaan kunnolla vasta tokaluokalla. Sittemmin sain toimia uimakouluissa tekniikan näyttäjänä :)[/QUOTE]

voi että mitenkä helpottavaa kuulla! Täytyy minunkin relata. Parastahan se on kun kuitenkin kovasti nauttii uimisesta ja vedessä touhuamisesta. Uimakouluun pakotamalla saan innostuksen pian loppumaaan... Nyt kesällä on käyty joka pvä uimassa. Syksyn tullen täytyy uimahallissa käydä ainakin parin viikon välein.

[QUOTE="aloittaja";28705499]voi että, olen ajatellut koko ajan että käsikellukkeet olisi nimenomaan hyvät. Ollaan tyhjätty niistä reilusti ilmaa pois ja ui kyllä silloin ok. Uimarenkaastabolen ajatellut että ohjaisi enempi vielä väärään asentoon,yläkroppahan jää jotenkin enempi pystyyn. nyt kesällä on kyllä uinut renkaallakin jonkin verran.[/QUOTE]

Onko se uimarengas pinnanmyötäisesti vai pystyssä? Minä autan nelivuotiastani pitämällä rengasta pystyssä (ei lupsahda niin helposti kainaloihin hänelle) ja aluksi kannatan häntä toisella kädellä lantion alta, että vaaka-asento löytyy. Selkäkellukkeita kaavailen hänelle, kunhan löydän ne jostakin.

[QUOTE="jojo";28705623]Onko se uimarengas pinnanmyötäisesti vai pystyssä? Minä autan nelivuotiastani pitämällä rengasta pystyssä (ei lupsahda niin helposti kainaloihin hänelle) ja aluksi kannatan häntä toisella kädellä lantion alta, että vaaka-asento löytyy. Selkäkellukkeita kaavailen hänelle, kunhan löydän ne jostakin.[/QUOTE]

pinnan myötäisesti on rengas ollut. Täytyykin ainakin uimahallissa käydessä ottaa selkäkellukkeet käyttöön.

Yhteistyössä