Mitenkä kauan oksennustauti tarttuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrjö

Vieras
Siis jos itse ei sairasta/ole sairastanut yrjötautia, mutta jos perheessä on esim. yrjötautia, niin kuinka kauan sitä oksennustautia voi tartuttaa muihin ennen tai jälkeen?

Olen ymmärtänyt että oksennustautia levittää jo silloin kun ei esim. ole oksentanut?

Riippuu iahn taudin aiheuttajasta. Esim noro voi tarttua PINNOILTA viikonkin jälkeen. tästä on ihan omaa kokemusta. Harvemmin se kai enää ihmisestä toiseen tarttuu sit kun oireet on lopuneet. Siis vaik teil olis oksennettu, joku päivä sitten niin jos meet kylään, et välttämättä vie sitä tautia mukanasi.

Mut totta on sekin et voi tarttua jo ennen ensimmäistäkään yrjöä.

Meille tarttui viikko sen jälkeen kun kaveriperheellä oli ollut tauti. Vauvaikäinen joka oli viimeksi ollut kipeänä nukkui päikkärit ulkona ja äitinsä kävi meillä sisällä -> ilmeisesti vauvan tutista äidin käsiin ja äidin käsistä sitten johonkin meillä, mutta koko perhe saatiin tauti, ja meilläkin oli pieni vauva...

Meille tarttui viikko sen jälkeen kun kaveriperheellä oli ollut tauti. Vauvaikäinen joka oli viimeksi ollut kipeänä nukkui päikkärit ulkona ja äitinsä kävi meillä sisällä -> ilmeisesti vauvan tutista äidin käsiin ja äidin käsistä sitten johonkin meillä, mutta koko perhe saatiin tauti, ja meilläkin oli pieni vauva...

Ja olet varma, että se tarttui nimenomaan heiltä?? Voihan se tarttua kaupparekssulta ym. Aika pitkä tarttuvius jos viikko.

En tiedä, mutta meidän perheessä poika sairastui ensin. Siitä meni tasan viikko, kun minä ja tyttö sairastuttiin samana yönä. Samanlaiset oireet kaikilla. Edellisillä kerroilla itämisaika ollut noin 4 päivää.

Yhteistyössä