Mitenkä hoidossa päiväunille meno onnistunut teidän lapsilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä tyttö tottunut täällä kotona tiettyihin rutiineihin ja yleensä täällä kotona vaan nukkuu päikkärit. Oltiin mökkireissulla tossa muutama vko sitten ja ei meinattu saaha millään nukkumaan päikkäreille...huoh. Ikää siis 1v2kk nyt ja hoidon aloittaa 2 kk päästä. Nyt jo huolestuttaa että mitenkä tuo nukahtaa vieraassa paikassa sitten ekoina päivinä? Tokihan siihenkin sitten tottuu ajan myötä, mutta alku voinee olla vaikeaa?

Toinen kyssäri.. Mitenkä teillä huonosti syövät lapset ovat syöneet hoitopaikan ruokaa? Meillä syö minun tekemää ruokaa hyvin, siis esim. perunaa ja lihapullia, mutta esim. riisiä ja kanaa ei suostu syömään kun ei vielä poskihampaitakaan toisella ole.

Perhepäivähoitajalle menee siis hoitoon.

Vastaan nyt pk:n hoitajan, en äidin näkemyksestä :)
Olen pienten puolella töissä (1-2.v) ja monen lapsen vanhemmat on painineet saman ongelman kanssa.. päikkärit nukutaan ulkona tai muuten tietyssä paikassa, lapsi nukkuu vain 30 min kerrallaan jne. Silti ensimmäisestä päivästä lähtien nämä lapset ovat nukkuneet pk:ssa omassa sängyssään hienosti ja usein 1,5-2 h unia. Aina välillä tulee herkempiä lapsia, jotka saattavat parina päivänä vähän protestoida ja itkeskellä ennen nukahtamista, mutta itku kestää ehkä 10 minuuttia ja seuraavana päivänä enää 5min. Meillä on kaikki kolme aikuista nukkarissa ja silittelemme lapsia uneen samalla kun unimusiikki soi hiljaa taustalla. Lapset toimivat ryhmässä pitkälti niinkuin muutkin "lajitoverinsa", jonka vuoksi juurikaan mitään ongelmia ei ole.

Ja juuri nyt katsoin, että sinun lapsesi on menossa pph:lle :)

Mulla on nuorin 5v ja aina ollut ronkeli ruuan suhteen kotona, päiväkodissa ovat vuodesta toiseen kehuneet että kaikkea syö / maistaa ja syö yleensä todella hyvin, kotona ei sitten mikään kelpaisikaan

Ekasta päivästä asti vuosikkaani nukkui ja söi hyvin. Muutenkin on tullut sellainen tuntuma, että lapsi herkästi menee just sen lauman mukana, eikä pidä omaa showta. Munkin tyttö oppi syömään itse 1v. 2kk ja varmaan aika pitkälti sen ansiosta, että ryhmässä on eri ikäsiä lapsia, ottaa mallia vanhemmilta. Se on vähän kuin kiva leikki, että tehdään nyt näin kun muutkin tekee, lapsesta on varmaan hienoa kun osaa olla niinkuin muutkin.

Osaan vastata vain oman työni kautta, eli pienillä usein hienonnamme varsinkin liharuoat niin pieneksi kun on tarve, vaikka sauvasekoittimella. Riisiin tottuminen vie muutenkin aikaa pidempään, koska se tuntuu oudolta. Meillä on tosi monipuolista ruokaa, joten kaikkeen tottuu hiljalleen ja kaikesta ruoastahan ei tarvitse aina pitää. Päivän aikana on kuitenkin puuroja, kiisseleitä, leipää ja hedelmiä, joten jos pääruoka ei jonain päivänä maistu, niin pärjää varmasti muillakin eväillä. Pph:sta en tiedä, koska valmistaa itse ruoat..
Mutta yleisesti kaikkea on saatu pienille menemään, kun mössätään ja laitetaan vähän maitoa sekaan. Siitä se lähtee hiljalleen. Kannattaa rohkeasti ottaa puheeksi hoitopaikassa.

Meilläkin nukkuvat hoidossa päikkärit mut kotona eivät, ovat siis jo isompia. Just toi ryhmän malli auttaa asiaan. Varmaan äkkiä tottuu niihin hoitopaikan rutiineihinkin. Älä turhaan stressaa sen syömisen suhteenkaan, tuskin se nälkään kuolee.

Yhteistyössä