Mitenhän tekisi?? Työ ja opiskelu kuvioita. Neuvoja ja kokemuksia kaivataan :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hain viime viikolla yhteen työpaikkaan. Kyseessä lähihoitajan työnkuvaan kuuluvia hommia. Kysyin oppisopimus mahdollisuutta.

Tänään kyseisestä paikasta soittivatkin ja sanoivat ettei heillä olisi tarjota oppisopimuspaikkaa, mutta olisivat muuten kiinnostuneita minusta. Ja sovittiinkin haastattelu.

Haluaisin kuitenkin käydä tuon sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon ja aikuispuolella voisikin suorittaa jos/kun on alan työpaikka.

Kysymys kuuluukin kuinka rankkaa tuo tulisi olemaan? Siis yhdistää työ ja kouluttautuminen.
Rankkaa varmasti, mutta kuinka?
Kuinka paljon joustavampaa on opiskelu aikuiskoulutuspuolella?

Kertokaas kaikki kokemuksenne minulle, kiitos :)

Aikuisopinnot ovat hyvä ja joustava systeemi kouluttautua työn ohella. Suosittelen lämpimästi.

Itse opiskelen aikuispuolella AMKssa toista vuotta ja välillä on ehkä hiukan raskasta mutta se johtunee siitä, että opinahjooni on kodistani matkaa150km. Minulla on mies ja 3 alle kouluikästä lasta. Mutta kyllä nämä kaikki tässä hoituu kun ei ole liian pilkun tarkka esim. kodinhoitamisessa tms. :)

Aina ei ropise kiitettäviä arvosanoja kun ei yksinkertaisesti ehdi perehtymään kaikkeen parhaalla mahdollisella tavalla mutta kyllä se työ sitten tekijäänsä opettaa.

Kysy jos jokin jäi mietityttämään! :)

Siis miten voivat tarjota työpaikkaa kouluttamattomalle? Siis jos samaan tehtävään ei oteta oppisopimuksella? Rankkaahan opiskelun ja työn yhdistäminen on aina, siitä ei pääse mihinkään. Mutta jos tahtoa on, aivan varmasti selviät.

Aikuisopinnot ovat hyvä ja joustava systeemi kouluttautua työn ohella. Suosittelen lämpimästi.

Itse opiskelen aikuispuolella AMKssa toista vuotta ja välillä on ehkä hiukan raskasta mutta se johtunee siitä, että opinahjooni on kodistani matkaa150km. Minulla on mies ja 3 alle kouluikästä lasta. Mutta kyllä nämä kaikki tässä hoituu kun ei ole liian pilkun tarkka esim. kodinhoitamisessa tms. :)

Aina ei ropise kiitettäviä arvosanoja kun ei yksinkertaisesti ehdi perehtymään kaikkeen parhaalla mahdollisella tavalla mutta kyllä se työ sitten tekijäänsä opettaa.

Kiitos vastauksestasi. :)

Tahtoa ja halua minulla riittää paljonkin. Olenhan tästä pitkään jo haaveillut ja nyt tuli näinkin loistava tilaisuus eteen ja ihan vain kokeilu mielessä paikkaa hain. Olin melko varma ettei tämäkään yritys onnistuisi, vaan toisin kävi :)

Meillä myös kaksi alle kouluikäistä lasta. 5v ja 2v7kk. Mieskin löytyy, mutta hällä välillä (toisinaan useinkin) pitkää päivää ja reissuhommaa. Jotenka arki on lähes minun vastuullani melko usein. Tai se on vähän kausittaista miten mies reissussa on ja pitkät päivät.

Haluaisin todella todella kovasti ottaa sen homman vastaan jos vaan siihen suinkin minut otetaan.
Oliko se niin että aikuispuolella ei ole näitä ns. yleissivistäviä aineita kuten äidinkieli yms. Kauanko aikuispuolella opiskelut kestää vuosi määrältään?

[QUOTE="vieras";25962835]Siis miten voivat tarjota työpaikkaa kouluttamattomalle? Siis jos samaan tehtävään ei oteta oppisopimuksella? Rankkaahan opiskelun ja työn yhdistäminen on aina, siitä ei pääse mihinkään. Mutta jos tahtoa on, aivan varmasti selviät.[/QUOTE]

Jaa,a sanoppa se. :)
Heillä ei ole tarjota oppisopimuspaikkaa, mutta kuitenkin olisivat kiinnostuneita minusta työhön. Kerroin kyllä puhelimessa jotta tällöin alan opiskella samalla elokuusta alkaen.

Minun pitää nyt lähteä ulkoiluttamaan lapsia, mutta jos olet vielä myöhemmin paikalla - olisi mukava jatkaa rupattelua.

[QUOTE="aloittaja";25962876]
Oliko se niin että aikuispuolella ei ole näitä ns. yleissivistäviä aineita kuten äidinkieli yms. Kauanko aikuispuolella opiskelut kestää vuosi määrältään?[/QUOTE]

Kyllä aikuispuolella opiskellaan myös yhteisiä aineita. Ne ei kuitenkaan ole ihan vaan äikkää, matikkaa ja kieliä vaan alasta riippuen sovellettuja kursseja. Esim. englannin kurssilla opiskellaan ammattisanastoa ja viestinnän (äikkä) kurssilla ammatissa tarvittavia viestintämenetelmiä. Niistä saa hyväksiluvun jos on aikaisempi koulutus samalta koulutusasteelta.

Opintojen pituus riippuu tietysti tutkinnon laajuudesta ja siitä miten saat hyväksilukuja ja miten etenet opinnoissasi muuten. Teetkö paljon itsenäisesti tai kesällä. näihin löytyy varmasti vastauksia oppilaitoksen sivuilta.

[QUOTE="aloittaja";25962926]Minun pitää nyt lähteä ulkoiluttamaan lapsia, mutta jos olet vielä myöhemmin paikalla - olisi mukava jatkaa rupattelua.[/QUOTE]

:) Olen tässä koneella pitkin iltaa kun teen tehtäviä... voin aina välillä vilkasta ootko jutellu jotain.

Moikka! Itse opiskelin 2 vuotta aikuisopistossa kauneudenhoito alaa iltaisin ja valmistuin juuri. Lapset ekaluokkalainen ja 3,5v. eli pienempi oli aika pieni kun aloitin. Alkuun olin kotona päivät kodinhoidon tuella ja 4 arki-iltaa koulussa. Kun mies tuli töistä niin minä lähdin. Olin iltaisin kotona vasta kun muut olivat jo nukkumassa. Viimeisen 1/2 vuotta menin töihin kun pienin täytti 3v. pelkällä opintotuella ei oikein elä. Se oli aika rankka rutistus, eli 4 arkipvää töitä ja 4 iltaa koulua sekä lisäksi vkonloppuvuoroja töissä. Tämän lisäksi olin raskaana. Olen aika kunnianhimoinen ja nyt kolmikymppisenä on ihan eriasia opiskella kuin silloin nuoruusvuosina. Mua puri oikein semmoinen kärpänen ja sain hyvät paperit. Tää on mulle nyt toinen ammatti. Miehelle täydet pointsit kodin ja lasten hoidosta! Koti ei ehkä ollut aina niin tiptop mutta ei se ketään liiemmin kiinnostanutkaan...lapsia kerkesin nähdä päivällä ennen kuin lähdin kouluun, koululaista toki vähemmän. Eniten kärsii parisuhde koska kahden keskeistä aikaa ei juuri ollut. TOISAALTA mies joutui ottamaan täyden vastuun arjen pyörittämisestä etenkin loppuajasta ja se teki hänelle ja meille tosi hyvää. Kummasti nousi arvostus kotona olemiseen ym. En vaihtais päivääkään pois. Sain uusia ihania ihmisiä elämääni ja kaikenmaailman mahdollisuuksia ja ihan uskomattomia uusia työtarjouksia, kunhan eka pykään tän yllärivauvan tässä välissä ;))))
Eniten hankaluuksia tuottivat etätehtävät joita oli aika paljon. Lapset ei antanu rauhaa tehdä niitä paitsi vkonloppuisin kun mieskin oli kotona ja välillä valvottiin yölläkin että sai tehtyä. Portfolio osuus oli haastavin kun siihen piti kuvata kaikkea ja oikeesti viimeistellä ulkonäkö. Jotkin perustehtävät vedin copypastella wikipediasta kun ei aika riittänyt! Mutta suosittelen lämpimästi!! Erittäin antoisa ja opettavainen kokemus!

Ja siis ei ollut yleisisivstäviä aineita mutta näyttötutkinnon suorittamiseen esim. meillä kuuluu 2 kieltä ja koulu tarjosi niihin päiväpuolella kertausta. Myöskin kaikki edellinen osaaminen huomioidaan ja pystyin hyväksi lukemaan edellisestä ammatistani 3 tutkinnonosaa (yhteensä 9) ja näin ollen lyhentää kokonaisopiskeluaikaa. Ekan kesän olin palkattomassa työharjottelussa mutta aikuispuolella monet pääsevät palkalliseenkin. Opintotukea ei saa niiltä ajoilta jos ei suorita täyttä työssäoppimismäärää koska se ei ole pakollista. Mutta jos olet myös duunissa niin eipä siinä paljon saa tienatakkaan ettei se vaikuttaisi opintotukeen. Koulua oli 16.15-20.30.

[QUOTE="vieras";25962835]Siis miten voivat tarjota työpaikkaa kouluttamattomalle? Siis jos samaan tehtävään ei oteta oppisopimuksella? Rankkaahan opiskelun ja työn yhdistäminen on aina, siitä ei pääse mihinkään. Mutta jos tahtoa on, aivan varmasti selviät.[/QUOTE]

Tarpeeksi hyvä kun osuu kohdalle niin miksipä ei?

Täällä taas..

Eli siis aikuiskoulutus puolella käyt päivät töissä ja illat koulussa? Siis koko ajanko?
Taitaapa tällöin jäädä itseltä väliin kyllä valitettavasti :(

Mä harkitsen samaa. Tuossa mitä mä mietin on koulua viikolla 1-3 iltana n 17-20 riippuen jaksosta ja mitä saa hyväksiluettua. Kestää 2,5 vuotta, tradenomi.

Päivät töissä (matkaa n 50 km suuntaansa), siitä n 100 km koululle ja sieltä 30 m kotiin. Normaali päivätyö 8-16. Mies onneksi tukee täysillä, ei varmaan muuten oniistuisi. Eli vapaailtoina ja viikonloppuisin sitten raportteja ja läksyjä jos pääsykokeet menee hyvin.

[QUOTE="vieras";25964335]Mä harkitsen samaa. Tuossa mitä mä mietin on koulua viikolla 1-3 iltana n 17-20 riippuen jaksosta ja mitä saa hyväksiluettua. [/QUOTE]

siis 1-3 iltaa viikossa ja tapahtuu klo 17-20 välillä

Yhteistyössä