miten ymmärrät tämän Apulannan, Yksinkertainen laulun sanat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apisM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apisM

Vieras
Yksinkertainen

Kun mietit onnellisuuttamme
Ollaanko nyt vai sitten vasta kun
Jokin on jotenkin muuttunut
Kunhan nyt vain riitit jaksaa suorittaa

Ja rakastaa niin helvetisti

Jotakin on pahasti rikki
Ja minä olen yksinkertainen
Enkä tiedä kuinka ehjän
Siitä millään saa
Minä haluasin rauhaa
Mut sota tähän sieluun solmittiin
Sota jota kuitenkaan kukaan
Ei voita koskaan

Mä olen alkanut ymmärtää
Jotain siitä, että mitä se tarkoittaa
Et meill' on vain tämä elämä
Se merkitsee, kuinka se käytetään

Miten sekin kesti kauan

Jotakin on pahasti rikki
Ja minä olen yksinkertainen
Enkä tiedä kuinka
Ehjän sitä millään saa
Minä haluaisin rauhaa
Mut sota tähän sieluun solmittiin
Sota jota kuitenkaan kukaan
Ei voita koskaan

Ei olla onnellisia, vaan odotetaan koko ajan jotain muutosta. Tehdään vaan asioita, joita parisuhteessa kuuluukin tehdä (ilman tunnetta). Ja yrittätään rakastaa toista, vaikka ei olekaan sisimmissään onnellinen.

Kertosäkeessä mielestäni sanotaan, että suhteessa on jotain pielessä, mutta ei taitoa korjata sitä. Että haluaisi rauhoittua olemaan onnellinen suhteessa, mutta jostain syvempää tulee aina lopulta joku sellainen tyytymättömyys joka kaataa sen suhteen.

Nyt jostain on tullut ymmärrys siitä, että mitä se oikeasti tarkoittaa että miellä on vaan yksi elämä. Jokainen voi itse päättää miten sen käyttää. (Haluaako olla onnettomassa parisuhteessa vai etsiä onnea). Kauan meni sen tajuamiseen..

Toivottavasti sain ajatuksia jotenkin selkokielellä lirjoitettua. Tässä on muutama häiriötekijä vieressä :D

On muuten ehdottomasti paras biisi uudelta levyltä!

Tää kolahti muhun niin täysillä. Olen itse samassa tilanteessa, jotakin on pahasti rikki.. Mä tulkitsen tän biisin kyllä juuri noin, jaksetaan riitit suorittaa mutta onnellisuudesta ei tietoakaan ja odotetaan että jokin muuttuisi. Ehdottomasti paras biisi levyltä, tätä soitan uudestaan ja uudestaan ollessani yksin. Todella upeasti kirjoitettu lyriikka.

Edellä mainitut selitykset on hyvin perusteltu näkökulma tälle biisille, jos ajatellaan parisuhdeongelmien suunnalta.
Tosin tuossa textissä on paljon sellaista, mitä voi ajatella paljon laajemmin ja erilaisissa tilanteissa.

"Kun mietit onnellisuuttamme...."
Itse tulkitsen tuota laajemmin, eli ei pelkästään kahden parisuhteessa olevan ihmisen onnellisuutta vaan koko ihmiskunnan ja kaikkien ihmisten onnellisuutta ja sen kautta biisi sukeltaa yksilön omiin henkilökohtaisiin hyviin ja huonoihin hetkiin.

Tää ajatus juontaa suoraan siihen, että mun isä oli loppuelämänsä aikana pahoissa ongelmissa alkoholin kanssa ja meidän välit oli päässeet todella etäiseksi. Tästä syystä meidän väliset "riitit" oli just sellaisia, et soitellaan kerran kuukaudessa ja sovitaan et ..."nyt laitetaan hommat kuntoon, mut soitellaan siit ens viikolla ja kattellaan..." jne jne..

Lopulta saatiin muutos aikaan ja isä lähti reilu vuosi sitten hoitoon ja sai itsensä jollain ihmeen tavalla kuntoon.
Tästä huolimatta me ei ehditty päästä siihen tilanteeseen et oltais istuttu alas ja puhuttu asiat läpi...

Marraskuussa tuli soitto, että nyt on kiire...
Pääsen sairaalaan ja isä makaa sängyllä rajun aivoinfarktin saaneena ja aikaa annettiin muutama tunti...
Loput voi jokainen arvata, et miten tuo kertosäe sopii kuvioon...

"Jotakin on pahasti rikki, ja minä olen yksinkertainen, enkä tiedä kuinka, ehjän, siitä millään saa...."
Oli rankka kokemus kun joutu vaan kattelee vierestä eikä voinut tehdä asialle mitään.

Biisin toinen säkeistö onkin sitten täydellinen ajatus kopio siitä miten tuon skenarion jälkeen olen
asioita miettinyt ja elämää katsonut.....

Tää on tosi homma ja ku tän biisin kuulin ekan kerran niin oli aika vaikee olla.
Sanat kun osuu ja uppoo lujaa, samalla kiteyttää niitä tunnetason ajatuksia joita ei osais muuten vääntää
niinku puhuttuun muotoon.

Mutta biisin lyriikka on hyvä... Ja jälleen kerran Herra Wirtanen on tehnyt lyriikan jossa on varmasti jokaiselle jotakin !
Vaikka edellä oleva "vierailija" kyseisen artistin tuotannosta saakin vatsa väänteitä, nou can do! Kaikkia ei voi miellyttää..

[QUOTE="vieras";25939007]Ainakin kysenomainen kappale, sekä koko orkesterin muukin tuotanto on niin hirveetä sontaa, että melkein laattaa lentää. Ainoa ok kappale on ilona.[/QUOTE]

aika laaja musiikki maku sulla :) kuuntele sinä ilonaasi eipä olis apulantakaan tehnyt myyntiä jos kaikki olis tota mieltä :)

Yhteistyössä