Miten voisin auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja punaharmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

punaharmaa

Jäsen
17.11.2008
108
0
16
Tuttavani on yh ja hoitovapaalla. hänen tyttärensä 1v oli juuri minulla juhannuksen hoidossa. Äiti kumminkin vaikuttaa hyvin masentuneelta ja hänellä on rahahuoliakin ilmeisesti aika paljon (ei puhu minulle niistä, enkä ole kehdannut udellakaan) sossuun kumminkin sentään menossa. olen tytölle ostellut vaateita kirppiksiltä ja vaikka olen itse työtön, niin uusiakin ostelin alesta. viimeksi annoin paketin vaippoja mukaan (muka kun luulin niiden jäävän pieneksi) muttei oikein varsinaista apuakaan minulta halua, kuin lastenhoidossa. ruokaa en tytölle huoli tänne meille mukaan, kun saan ne itsekin täällä ostettua ja tehtyä. Juhannuksena hän oli kumminkin vain nukkunut, vaikka tyttö on kiltti ja nukkuu mm. yönä jo hyvin.

ideoita?

Epäiletkö että aiti on masentunut ja passivoituu? Voisitteko tehdä yhdessä jotain sellaista, että lapsikin voi osallistua mutta kuitenkin olisit aikuisena kaverina ystävällesi? Menette puistoon piknikille tms. jos rahavarat ei anna periksi jotain viikonlopun retkeä tai vaikka risteilyä. Äiti voi tehdä paljon kivoja asioita omien ystävien kanssa niin, että lapsi on mukana, jos ei ole niin paljoa ystäviä, että saa lapsen hoitoon toiselle kun toinen lähtee kaveriksi.

Tiedän että on tosi vaikea avata keskustelua ongelmista. Mutta se ehkä olisi tarpeen, ystävällisessä ilmapiirissä tiedustelu kuinka menee ja mitkä asiat ahdistaa, millä tolalla raha asiat... jos saisit toisen avautumaan, niin voisi helpottaa huomata voivansa purkaa jollekkin tulematta tuomituksi. Sekä se selkeyttäisi hänen omaakin ajattelua.

Entäpä jos äiti kaipaa juttuseuraa? Vie vaikka kahvipullaa ja kutsu itsesi kahville. Jos hänelle sopii ole siivousapuna, sekin varmasti auttaa. Ja kun oikea aika on niin kysy rohkeasti tartteeko apua masennukseen? Jos siis hän vaikuttaa masentuneelta.

masennus on niin vaikea aihe, ettei oikein sanoja löydy. muuten olen kyllä parhaani mukaan koittanut autella. käyn kahvilla ja vien yleensä pullaa ym mennessäni. olen kuitenkin anoa lapsenvahti hänelle ja pidän sitäkin tarpeellisena. olen yrittänyt häntä menemään muiden kavereidensa kanssa rentoutumaan, mutteivät rahat kuulemma anna myöden. en tunne hänen muita ystäviään, koska hän asui monta vuotta toisella paikkakunnalla ja nyt vasta olemme uudelleen alkaneet pitämään tiiviimpää yhteyttä.

Yhteistyössä