Miten voisin auttaa koulukiusattua siskoani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isosisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isosisko

Vieras
Siskoni aloitti ala-asteen kuudennen luokan ja on aina ollut luokkansa hiljaisin ja ujoin. Nyt on käynnyt ilmi että luokan muut tytöt ovat alkaneet häntä syrjimään ja kiusaamaan.. puhuvat pahaa selän takana. Vanhemmat ja opettajatkin ovat tästä tietoisia, mutta asialle ei erityisemmin mitään ole tehty. Siskoni on muutenkin niin herkkä ja pelkään hänen masentuvan syvästi tästä kiusaamisesta :(

Asumme eri paikkakunnilla ja siskooni olen enimmäkseen ollut messengerin kautta yhteydessä, koska ei ole mahdollista joka viikonloppu käydä siellä. Haluaisin kovasti yrittää häntä auttaa ja koitan rohkaista että yrittäisi olla välittämättä näistä tytöistä, mutta pienessä koulussa kun ei muutenkaan paljon kavereita ole..hän siis eristyy joukosta..

Kysymys kuulukin mitä minä voisin asialle tehdä? Itsestäni tuntuu niin pahalta kun sisko kirjoittaa miten tytöt ovat häntä haukkuneet. Kuten aiemmin sanoin tästä ovat tietoisia sekä vanhemmat että opettajat, tarkoituksena olikin lähinnä siis se miten minä voisin parhaiten siskoani rohkaista olemaan vahvempi?

mun tytärtä kiusattiin viidennen luokan keväällä niin paljon että hän rupesi viiltelemään itseään ja itsemurha ajatukset pyöri päässä.kun näin viiltely jäljet otin yhteyttä rehtoriin ja koulupsygolokiin ja kerroin ettei opettaja ota mitään kantaa ,rehtori laitto asiota eteenpäin ja tyttö sai apua.

mun piti laitta viel että sano siskollesi että kannattaa todella mennä puhumaan rehtorille ja jos se ei auta niin vieläkin ylemmälle tasolle että asiaan tulee muutos.

Etsi tyttöjen vanhempien tiedot, ja laita heille postia. Kerro, että jos asiaan ei tule muutosta, nostat kunnianloukkaussyytteen. Kai sen voi tehdä, vaikka kyseessä onkin noin nuoria lapsia? Asia menisi sitten ainakin eteenpäin, kun sosiaalivirkailijat astuvat kuvaan mukaan.

voit lähestyä vanhempia mutta en kannata jontun aggressiivista kantaa. voi aloittaa rauhallisemmin nimittäin usein nää kiusaajien vanhemmat ei tiedä mitä lapsensa touhuaa koulussa...

Alkuperäinen kirjoittaja k:
voit lähestyä vanhempia mutta en kannata jontun aggressiivista kantaa. voi aloittaa rauhallisemmin nimittäin usein nää kiusaajien vanhemmat ei tiedä mitä lapsensa touhuaa koulussa...

Peesi ja kunnianloukkaus syytteiden esittäminen heti kättelyssä kuulostaa vähän..hmmm... ylireagoinnilta vaikka vakavasta asiasta onkin kyse

Suora hyökkäys vaan, kaikki lailliset keinot käyttöön poliisit, tuomioistuimet, sossut ym...

Se on vanhempien vika, jos lapsistansa tulee kiusaajia, prkl. mitäs eivät opeta niitä ihmisten tavoille.

Eikö teidän vanhemmat voisi puuttua tiukemmin asiaan ja ottaa kiusaajien vanhempiin yhteyttä! Veljeni poikaa tönittiin ja haukuttiin ja veljeni meni kiusaajien kotiovelle ja vanhemmat todella kauhuissaan kun eivät oleet moisesta tietoisia ja kuri löytyi kiusaajille kotoa. Jotain on joka tapauksessa tehtävä ennen kuin asia on liian pitkällä!

Se, että kuuntelet siskoasi ja ennen kaikkea uskot häntä, on jo iso apu siskollesi.
Edellä on annettu jo hyviä neuvoja, mutta yhden vielä haluaisin antaa entisenä koulukiusattuna.
Sanot että siskosi on ujo ja hiljainen; pyri vahvistamaan hänen itseluottamustaan. Siskosi tarvitsee nyt kaikki henkiset voimavaransa käyttöönsä; jos siskosi on jossain asiassa lahjakas/hyvä, kannusta häntä siinä "lajissa".
Ole hänen olkapäänään kun hän sitä tarvitsee.

ap:han sanoi että vanhemmat ovat tietoisia!!!!

Minulla meni viides ja kuudes luokka itsellä ihan pipariksi tuon syrjimisen takia, ei ollut oikeastaan mtn syytä kunhan joku vaan täytyy valita uhriksi... Tuollanen ei lopu jollei kovia keinoja oteta käyttöön. Ja sitäpaitsi, tytöt ovat kaikista ilkeimpiä kiusaajia, tuonikäiset keksivät todella hurjia tapoja kiusata, nimenomaan henkisesti kuluttavia.

Vahvemmaksi rohkaiseminen on aina hankala juttu - se on vaikea tehdä niin, että se tosiaan toimii eikä lannista lisää. Tärkeämpää on luultavasti olla se kuunteleva korva. Älä hoida omaa ahdistustasi yrittämällä muuttaa siskoasi - sitähän kaikki muutkin tällä hetkellä yrittävät, sekä kiusaajat että opettajat ja vanhemmat kieltäytyessään toimimasta asian vaatimalla tavalla. Silloin hän saa joka suunnasta samaa viestiä: sinussa on jotain vikaa ja siksi asiat ovat huonosti. Tämä vain ei ole rakentavaa palautetta vaikka vikoja löytyisikin. Ole siis luottosisko ja muistuta aina ajoittain, että hän kelpaa semmoisenaankin. Tällä kertaa luottamus muihin ihmisiin tuntuu olevan sinun varassasi. Muista kertoa vanhemmillesi, että ei ole reilua jos sinä olet siitäkin asiasta yksin vastuussa.

Et kerro omaa ikääsi, jolloin on epäselvää miten paljon sinun voidaan odottaa tekevän asiassa. Tärkeintä sinun on ehkä ylläpitää painostusta vanhempiinne päin ja tehdä tiettäväksi että tämä ei vetele ja jos ei asenne muutu niin tästä tullaan sitten keskustelemaan seuraavat vuosikymmenet. Itse olen kolmetoistavuotiaana ottanut opettajani välituntipuhutteluun huonosta käytöksestä, ja siinä tilanteessa alaikäisyyteni ilmeisesti toimi puolestani ja nuori opettaja otti onkeensa kerrasta ja muuttui ikäviköstä parhaimmistoon kertaheitolla. Ei sinun tarvitse onnistua yksinäsi pelastamaan siskoasi tukalasta tilanteesta, kunhan teet oman kantasi selväksi, että et hyväksy että toiset eivät hoida omaa osaansa, niin että siskokin ymmärtää, että vaikka et voikaan maailmaa korjata häntä varten, niin olet kuitenkin selkeästi vaatimassa hänelle oikeutta. Tulevina vuosina hänen herkkyytensä saattaa olla hänen vahvin avunsa eikä heikoin kohtansa, ja ihmisellä on oikeus heikkouksiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja muinainen nuori:
Vahvemmaksi rohkaiseminen on aina hankala juttu - se on vaikea tehdä niin, että se tosiaan toimii eikä lannista lisää. Tärkeämpää on luultavasti olla se kuunteleva korva. Älä hoida omaa ahdistustasi yrittämällä muuttaa siskoasi - sitähän kaikki muutkin tällä hetkellä yrittävät, sekä kiusaajat että opettajat ja vanhemmat kieltäytyessään toimimasta asian vaatimalla tavalla. Silloin hän saa joka suunnasta samaa viestiä: sinussa on jotain vikaa ja siksi asiat ovat huonosti. Tämä vain ei ole rakentavaa palautetta vaikka vikoja löytyisikin. Ole siis luottosisko ja muistuta aina ajoittain, että hän kelpaa semmoisenaankin. Tällä kertaa luottamus muihin ihmisiin tuntuu olevan sinun varassasi. Muista kertoa vanhemmillesi, että ei ole reilua jos sinä olet siitäkin asiasta yksin vastuussa.

Et kerro omaa ikääsi, jolloin on epäselvää miten paljon sinun voidaan odottaa tekevän asiassa. Tärkeintä sinun on ehkä ylläpitää painostusta vanhempiinne päin ja tehdä tiettäväksi että tämä ei vetele ja jos ei asenne muutu niin tästä tullaan sitten keskustelemaan seuraavat vuosikymmenet. Itse olen kolmetoistavuotiaana ottanut opettajani välituntipuhutteluun huonosta käytöksestä, ja siinä tilanteessa alaikäisyyteni ilmeisesti toimi puolestani ja nuori opettaja otti onkeensa kerrasta ja muuttui ikäviköstä parhaimmistoon kertaheitolla. Ei sinun tarvitse onnistua yksinäsi pelastamaan siskoasi tukalasta tilanteesta, kunhan teet oman kantasi selväksi, että et hyväksy että toiset eivät hoida omaa osaansa, niin että siskokin ymmärtää, että vaikka et voikaan maailmaa korjata häntä varten, niin olet kuitenkin selkeästi vaatimassa hänelle oikeutta. Tulevina vuosina hänen herkkyytensä saattaa olla hänen vahvin avunsa eikä heikoin kohtansa, ja ihmisellä on oikeus heikkouksiinkin.

Vaikuttava kirjoitus!

Yhteistyössä