Miten voin olla parempi äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mom

Vieras
Mulla on kehittynyt tässä pienen ajan kuluessa todella paha tapa purkaa omaa vitutusta ja väsymystä mun poikaan (4v.).
Saatan suuttua ihan tosi pienestä, huudan ja meuhkaan kuin pöljä. Tottakai aina sit pyydän anteeksi, mut Miksi mä en voi olla huutamatta? Jos poika ei usko heti mitä sanon, huudan. Jos tekee tuhmuuksia (esim.kiusaa pikkusiskoa) mä retuutan sen omaan huoneeseen huudon kanssa. Välillä tuntuu et sekoan kun niin kiehuttaa kaikki mitä poika tekee.
Ja en ymmärrä miten tollanen pikku poika just voi saada mun hermot riekaleiksi, kun aina jälkeenpäin ajateltuna tilanne on yleensä ollu ihan normi kiukuttelua pojalta, ei mitään vakavaa, ja mä taas olen pää punasena huutanut ja meuhkannut. Miten saan ajatukseni raiteilleen ja hillittyä itseni?

Vaikea sanoa kun en tunne teidän tilannetta, eikä minulla ole itsellä tuon ikäistä lasta. Mutta juuri juttelin puistossa erään naisen kanssa, joka sanoi et oma poika 3,5v. saa hänet raivon partaalle ja sitten hän syyllistää itseään ja on hämmentynyt siitä, miten lapsi voi saada hänet niin raivostumaan ja miten sellaisia tunteita voi hänessä ilmetä.

Itsehillintä on monelle aikuiselle vaikeaa tässä arjessa. Ja aina pitäisi muistaa, että se on vaan lapsi ja pieni lapsi, ja aikuisen pitäisi pystyä tunnistamaan lapsen ikätason mukainen kehitysvaihe ja kasvattaa sen mukaan. Mutta helppoa tämä äitiys ei ole! Ja monet lapset ovat vähän tuhmia ja osaavat vetää oikeista naruista ja saavat vanhemmat suuttumaan.

Samaa mietin, mulla kolme lasta ja raivoan kanssa kaikille välillä millon mistäkin, kun joku ei mene niinkun oon ite ajatellut tai jos keskenään tappelevat niin mun pitää puuttua ja alkaa raivoominen :( Meilä on käyny perhetyöntekijät ja on keskusteltu asiasta, mutta en ole oppinut hillitsemään itteeni tai jos hillitten jonkun aikaa niin räjähdän vielä kovemmin vähän myöhemmin. Ei mulla ainakaan auta "tunteiden purkaminen" johonkin lenkille lähtöön. Oon vielä kiukkusempi kun kotona ei ole sillä aikaa kukaan tehnyt tekemättömiä kotitöitä ja mun pitäs sit alkaa niitä tekeen. Tuntuu et välillä menee kaikki pilalle ajattelee miten päin tahansa asioita.

harrastatko mitään kodin ulkopuolella? liikunta on oiva keino purkaa tunteita ja tehdä itsestään parempi äiti. oletko töissä vai kootna? kaikille ei sovi kotona olo vaan he ovat parempia äitejä kun käyvät töissä.

mä en tiedä tilannettanne, joko olet täysin väsynyt tai huutaminen on pinttynyt tapa. mä oon itse lukenut miltein kaikki torey haydenin kirjat ja olen ottanut mallia haydenin lapsien käsittelystä. se miten hän kirjassa kertoo yksityiskohtaisesti miten käsittelee riitatilanteet ja muut ni on tuoneet kyllä neuvoa ainakin mulle.

Yhteistyössä