Miten voin auttaa tuttua lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hörhövaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hörhövaan"

Vieras
Hankala tilanne, en tiedämistä alottaisin :(
Lähipiirissäni on ihminen joka on vauvasta asti pitänyt lastaan heittopussina,
Lapsi on jatkuvasti eri paikoissa hoidossa milloin minkäkin syyn vuoksi, joka viikko,joskus useitakin päiviä putkeen.
Tätä on jatkunut ihan vauvasta asti ja lapsi on nyt ekaluokkalainen!

Lapselta puuttuu täysin johdonmukainen kasvatus, jos rikkoo tavaroita, kiukuttelee, kiljuu, risaa, riehuu, ärsyttää,lyö, puree, tönii potkii.. jonkun puuttuessa tilanteeseen vanhemmat kuittaa tilanteen sillä että johtuu siitä kun on: nälkä, väsymys, flunssa yms yms. (tekee ltämän lapsen kuulleen ja mitätöi huomautukset)
Sitten myöhemmin kotona haukutaan lapsen kuullen tämä puuttuja lyttyyn.
Itse eivät ikinä kiellä muuten lasta, välillä vaan muiden paheksunnan vuoksi karjutaan hetki kurkkutorvi suorana ja näin asia ei luonnollisestikkaan johda mihinkään.

Heidän elämään liittyy myös jatkuva levottomuus ja normaalien arkirutiineiden puutos, äiti on myös kova kuormittamaan lasta omilla huolillaan ja syöttämään tälle sanoja, sitten kun lapsi toistelee äitinsä sanoja, ei äiti edes ymmärrä että itse on istuttanut ne puheet lapseen vaan ylpeänä kyhertelee kun lapsi on samaa mieltä kuinka "paska se ja se ihminen on"

Lapsi ei IKINÄ saa kunnollista huomiota äidiltään joka mielestäni aiheuttaa sen että lapsi oireilee todella vakavasti.
Kiukutellessa tämä lapsi saa kaiken periksi, jos ei tottele lahjotaan, jos ei syö syötetään, kun hoitajat mainitsevat käytöksestä sanat mitätöidään ja annetaan lapselle heti lahjoja vaikka juuri olisi kerrottu kuinka ikävästi on mennyt.

Lapsi ei tunnu kykenemään minkäänlaiseen empatiaan, on kateellinen, marisee, mankuu ja monella muulla tavalla oirehtii tilanteen vuoksi, ikätasolleen sopimattomalla tavalla.

Näille ihmisille ei mene mikään perille, vaikka kuinka koittais saada heitä avaamaan silmänsä mitä lapselleen aiheuttavat.
en enää tiedä mitä tehdä, lapsi on minulle läheistä sukua ja siksi olen todella todella huolissani, neuvoja otetaan vastaan?

luulin että täällä on tasokkaampi meininki kuin suoli24.fi sivuilla.
Tämä ei ole miltään osalta trolli vaan valitettavasti totisinta totta, kiitos kuitenkin että jaksóit aivan turhaan tulla pätemään!

Että kaikki jotka meinaa että tämä ontrolli, niin olkaa hyvät ja jättäkää viesti huomiotta täysin.
Kaipaan oikeita neuvoja/vinkkejä tilanteen ratkaisemiseksi enkä mitään onko trolli eikö oo trolli vai oliks sittenkin, armpomisia.

Sinulla on (aiheellinen) huoli lapsen hyvinvoinnista. Eli teet lastensuojeluilmoituksen.

Parhaassa tapauksessa se johtaa vanhempien silmien avautumiseen ja lapsen tilanteen paranemiseen. Jokatapauksessa, lapsi saa apua.

tilanne on vaan kaiken kaikkiaan niin sekava, etten tiedä osaanko tuoda tilanteen vakavuuden oikein ilmi puhelimessa ja toiseksikin arvelluttaa että mahtavatko sitten kuitenkaan tehdä asialle mitään vai nielevätkö käynnillä kaikki, ihan hyvin menee ja kaikki on hyvin selitykset.

noh.. yrittänyttä ei laiteta.

Puuttuvatko tilanteeseen sossut kun perjaatteessa mitään helposti ulospäin näkyvää laiminlyöntiä ei tapahdu, lapsi kuitenki saa vaatteita ja ruokaa, kyse on vain lapsen heittelystä ja kasvatuksen puutteesta+ lapsen henkisestä ylikuormittamisesta?

Soitan varmaan huomenna ensin sinne neuvolaan ja kyselen miten sitten ois paras toimia ja katson jos he vaikka sitten kehoittavat tekemään ls-ilmoituksen.

Lastensuojelun on pakko puuttua tilanteeseen edes selvityksen verran.

Kutsu sossuun keskustelemaan ja siellä esitetyt epäilyt lapsen huonosta kohtelusta ja pahoinvoinnista voivat avata vanhempien silmät.

JA jos 1 ilmoitus ei tehoa, niin täytyy tehdä uusi.

heistä on ainakin jo kolmesti tehty lastensuojeluilmoitus ja on ollut sossut käymässä, mut yhellä käynnillä nämä ongelmat ei oikein tahdo tulla esille, että siks ne on aina sitten jääny siihen yhteen kertaan :/

Sit vaan leikitään somessa marttyyria, kaikkeni olen yrittänyt ja mattoa vaan vedetään alta,nyt meille soitettiin sossut, taidan olla sitten tosi paska äiti!!!! ja kaverit jotka ei edes tiedä tilannetta komppaa äitiä että kateutta ne ilmoitukset vaan on tehty ja plaa plaa plaa... ei oo auennu ainakaan äidin silmät.. huoh

• Tykkää
Reactions: Miili
"hörhövaan" jokainen kasvattaa lapsensa kuten parhaaksi näkee.

Tolla energialla sinun kannattaisi lähteä puolustamaan niitä 95% maailman lapsista joilla on jotain oikeita ongelmia (esim. aliravitsemus&sairaudet&huume/alkoholisti vanhemmat)

Sinä juttujesi perusteella eniten tarvitset lääkäriä, mielenterveyslääkäriä.

Itse ole ainoampaakaan ilmoitusta tehnyt, kuullut sitten vanhemmilta vain.. Miks helvetissä mun pitäis murehtia huumehörhöjen lapsia? Kyse on nyt kuitenkin sukulaislapsesta jonka pahoinvointia joudun läheltä seuraamaan. Tarhassa ollaan myös huoleatuttu mutta vielä se ei mihnkään ole johtanut vaan lapsi on enemmänkin vaan joutunut silmätikuksi.

Nimenomaan, juuri sellainen hän on. En viitsinyt kaivaa narsisti korttia heti alkuun mutta tiedän ttämän ihmisen lapsuudesta, nuoruudesta ja senkin jälkeisestä elämästä että hän on jo ihan lapsesta asti ollut samanlainen. Iso huoleni on että hänen lapseata tulee samanlainen.. Lapsi on mulle hyvin tärkeä ja olen häntä paljon hoitanut, siksi ahdistaa katsella jo selvää lapsen masennusta ja huonon itsetunnon kehitystä.. Ei tää lapsen vika missään nimessä ole mutta kun jo niin muistuttaa äitiään monessa pahassa :(

Näistä: tolla energia määrällä voit hoitaa kaikkien narkkareitten ja afrikanlapsien ongelmat, jutuista.

Mainitsit joilla on "oikeita ongelmia" vähätellen että tämän lapsen ongelmat eivät edes ole ongelmia, mielestäni typerää tekstiä aikuisen ihmisen suusta.

Valaisen nyt vielä sitten sen verran asiaa että itselläni on ihan omakohtaisia kokemuksia samanlaisesta lapsuudesta ja kyllä se ihan oikea ongelma on jos lapsi joutuu ajattelemaan itsestään että olisi parempi kun ei olisi syntynytkään ja miettimään esimerkiksi itsemurhaa. kö ko?

Raastavaa nähdä miten joku viaton lapsi joutuu kyntämään todella kivisen polun vanhempiensa vuoksi ja minä todella tiedän mistä puhun!

Lapsella on nyt jo niin huolestuttavia ajatuksia itsestään, tuntee itsensä huonommaksi kuin muut ja ajattelee ettei äiti hänestä välitä.
Olen ihan hänen itsensä suusta kuullut nämä ja monet muut asiat.

Kuitenkin sitten tätä huonoa itsetuntoa peitetään sellaisilla, itsensä sairaalloisella ihailulla..
jonka aiheuttaa äiti, tehdessään kaikki muut ihmiset lapsensa silmissä ääliöiksi/tyhmiksi/huonoiksi.

Yhteistyössä