Miten voikaan tuntua äidistä nii pahalta kun omaa lasta ei haluta leikkeihin mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anteeksi valitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anteeksi valitus

Vieras
Oltiin tossa joku aika sit "perhekerhossa" tai sellasessa äiti-lapsi kerhossa, ja siellä oli meidän lisäksi muutama muu perhe, lapsia oli vajaa 10 yhteensä, pari vauvaa, vanhin lapsista oli ehkä 5 tai 6v. Omani täyttää pian 2v. Kaikki muut (paitsi ne vauvat) leikkivät keskenään kotia, mutta tytärtäni ei huolittu leikkiin, vaikka olisi kovasti halunnut mennä. Kaksi lasta oli leikin "pomoja" jotka määräsivät roolit ym. Leikkiin kyllä huolittiin toinen samanikäinen tyttö, mutta ei omaani. Tytär ei oikein sitten ymmärtänyt, miksi muut saa mennä eikä hän, ja lopulta nämä "pomot" estivät tytärtäni edes menemästä lähemmäs katselemaan leikkiä.

Voikin äidistä tuntua pahalta tuollainen. :(

[QUOTE="vieras";25805567]jos sun lapsi on lihava ja ruma[/QUOTE]

Vuoden symppis-palkinto, ole hyvä.
Varmasti nyt on ap:lla ratkaisu ongelmaan ja myötätuntoa saanut olo.

Ap:
Onneksi oma lapsesi on vielä aika pieni, ei vielä jämähdä hylätyksi tulemisen kokemukseen (kiusaaminen kerrostuu, kerran kiusattu ja ulkopuolelle jätetty jää helposti toistekin).
Opeta pitämään puolensa, puutu itse tilanteeseen, että kaikkien kanssa leikitään tai ainakin minä olisin älähtänyt tuosta, ettei muka edes katsella saa! Kyllä katsoa saa mihin haluaa.

Eikö teistä äideistä jonkun olisi pitänyt puuttua tuohon?

Olisit mennyt tyttäresi kanssa hetkeksi mukaan leikkiin, hänen tuekseen ja leikkitilanteen kehityttyä ja päästyä vauhtiin hypännyt sopivassa kohtaa pois.

Sanoin kyllä niille lapsille, että kaikki saavat leikkiä, mutta eipä ne lapset mua uskoneet tai mitään, kun niiden omat vanhemmat eivät puuttuneet tilanteeseen millään lailla...

Tyttäreni on tosi arka ja kiltti muutenkin, ilman lupaa ei tee juuri mitään ainakaan kerhoissa tms. Ihmetteli vaan sitten kun äiti sanoi että saa mennä leikkimään muiden kanssa, mutta muut lapset eivät huolineet ja estivät leikit. :(

Johtuiskohan, että nämä pienet tytöt ottavat mallia aikuisista naisista vai meinaatko, et tää onkin jokin biologinen juttu? Omat tytöt eivät tätä tee enkä ole opettanut tällaista sietämäänkään muilta. Toisaalta mäkään en aikuisena tällaista harrasta.

Mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt, ettei vanhemmat puutu tällaiseen. Tai kukaan muu aikuinen vieressä vai ollaanko vaan siihen asti tyytyväisiä kunhan omat pääsevät leikkiin mukaan.

Miten sinä äitinä ja kerhon ohjaajat jättivät lapsen yksin tuossa tilanteessa.
ILMAN MUUTA jonkun aikuisen olisi pitänyt mennä mukaan ja auttaa leikkiä sellaiseen suuntaan, että kaikki mahtuvat mukaan.
Ei noin pienet osaa välttämättä huomioida muita tai muuttaa leikkiä kaikille sopivaksi.
Tarvitsevat aikuisen ohjausta.
Aikuisen tehtävä on estää tuollainen yhden eristäminen ja kiusaaminen.

Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut pojalleni(joka on siis sanonut toiselle lapselle että ei pääse mukaan leikkiin) Että olisiko sinusta kivaa jos itse joutuisit leikin ylkopuolelle? poika siihen että ei. No minä sitten kysyin että miltähän tämä tuntuu xxx .poika vastasi että pahalta ja otti tämän vieraankin lapsen mukaan leikkiin.

Aikuisten pitää puuttuu asiaan koska tuokin on tavallaan kiusaamista.

Minä olen vastaavassa tilanteessa (ja juuri perhekerhossa) sanonut tuollaisille pomo lapsille, että tälläinen leikki ei käy. Tämä on kaikkien kerho ja kaikki saavat täällä leikkiä. Joskus on pitänyt sanoa kaksikin kertaa, mutta tuollaisesta peitää tehdä heti loppu.

[QUOTE="nuorikko";25805907]Minä olen vastaavassa tilanteessa (ja juuri perhekerhossa) sanonut tuollaisille pomo lapsille, että tälläinen leikki ei käy. Tämä on kaikkien kerho ja kaikki saavat täällä leikkiä. Joskus on pitänyt sanoa kaksikin kertaa, mutta tuollaisesta peitää tehdä heti loppu.[/QUOTE]

Niin just. Ei ehkä voi odottaa, että kaikille leikin liepeillä hengaajille jaetaan ilomielin roolit ja otetaan mukaan, mutta toisten lasten läsnäoloa pitää silti sietää. Kukaan lapsi ei määrää toisten olinpaikkaa tai tekemisiä, paitsi jos joku härnätäkseen makaa keskellä kotileikin pöytää. Mulle ei vielä ole tullut vastaan lasta, joka ei tätä asiaa selitettynä ymmärtäisi.

Yhteistyössä