Miten voi yhden pienen ampiaisen pistos sattua näin saakelisti?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Koskaan ennen ei amppari ole meikäläistä pistänyt, joten ei mulla ollut hajuakaan siitä, että se tekee NÄIN kipeää.

Pörriäinen pisti ranteeseen ja noin 15 min kuluttua sain kyytabletin ja buranan. Puolen tunnin päästä ranteessa oli puolikkaan pingispallon kokoinen paukama ja siihen koski ihan älyttömästi.

Parin tunnin kuluttua se patti oli laskenut paikallisesti, mutta turvotus jatkui ranteesta kyynärpäätä kohti, käden puoleen väliin.

Nyt, kun aikaa on kulunut 5,5 tuntia, turvotus on jo lähes kyynärpäässä saakka. Ranne ei juurikaan taivu, sormet ei mene kunnolla koukkuun ja jösses, miten särkee. Kovasti olen kylmää siinä pitänyt, mutta liekö siitä juurikaan apua.

Miten ihmeessä sellainen pienen pörriäisen pieni pistos voi olla näin iso juttu?

ootko antihistamiinia ottanu?

mua pisti yks kesä töissä ampiainen selkään kun olin tiskejä hakemassa terassilta ja oli sit muutaman päivän nyrkin kokoinen patti selässä ja sattu ihan vit..sti..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26884372:
ootko antihistamiinia ottanu?

mua pisti yks kesä töissä ampiainen selkään kun olin tiskejä hakemassa terassilta ja oli sit muutaman päivän nyrkin kokoinen patti selässä ja sattu ihan vit..sti..

Kyytabletin ja buranan vaan. Mutta kyllä mä tällä jo pärjään. Toki sattuu, mutta elän vielä kuitenkin :D

Kuulinkin, että saattaa mennä jopa 3 päivää, jotta kipu laantuu. Aikamoista.

Kyytabletin ja buranan vaan. Mutta kyllä mä tällä jo pärjään. Toki sattuu, mutta elän vielä kuitenkin :D

Kuulinkin, että saattaa mennä jopa 3 päivää, jotta kipu laantuu. Aikamoista.

joo se kyypakkaus on hyvä ottaa kans =)
mä jouduin kans silloin töistä soittaa äidille et jos lähtisit apteekissa käymään ja tuut tänne töihin.. kun oli eka kerta kun ampiainen pisti enkä tienny kuin pahaksi se pistokohta ärtyy..oli aika orpo olo olla töissä yksin pari tuntia sen jälkeen..

Mua on kerran ampiainen pistänyt kaulaan, muttei se muistaakseni kovin paljon koskenut. Kirpaisi mukavasti kyllä hetken. Eikä siihen tullut sitten pientä paukamaa kummempaa, mä van tapoin sen ampiaisen ja jatkoin siivoamista. Myöhemmin tuli mieleen, mitä jos kurkku olisi turvonnut oikein kunnolla ja mä olin yksin kotona silloin..

No joo. Mutta ilmeisesti ap olet allerginen? En muista koskaan nähneeni tai kuulleeni, että kellekään olisi noin mahdoton turvotus ja kipu tullut ampiaisenpistosta.

Minua on ehtiny pistää ampianen niin monta kertaa, etten enää ole laskuissa pysynyt. Kipu ja turvotus vaihtelee aika paljon eri kerroilla, riippuen ainakin pistokohdasta ja voisin kuvitella että kuten kyynpuremassakin, myrkyn määrä voi vaihdella. Ja tietysti se on myös ihmiskohtaista, jos olet esim. allerginen.

Uskoisin, että tuo ranne on tosiaan aika kipeä paikka, sillä yksi minun pahimmista pistoistani on sattunut kyynärtaipeeseen (johon tosin ehti tulla useampia pistoksia, kun laitoin käden koukkuun). Turvotus ja kipu olivat myös silloin kovia.

Inhottavia nuo aina ovat, toivottavasti helpottaa pian! :hug:

[QUOTE="vieras";26884415]Mua on kerran ampiainen pistänyt kaulaan, muttei se muistaakseni kovin paljon koskenut. Kirpaisi mukavasti kyllä hetken. Eikä siihen tullut sitten pientä paukamaa kummempaa, mä van tapoin sen ampiaisen ja jatkoin siivoamista. Myöhemmin tuli mieleen, mitä jos kurkku olisi turvonnut oikein kunnolla ja mä olin yksin kotona silloin..

No joo. Mutta ilmeisesti ap olet allerginen? En muista koskaan nähneeni tai kuulleeni, että kellekään olisi noin mahdoton turvotus ja kipu tullut ampiaisenpistosta.[/QUOTE]

En tietääkseni ole millekään allerginen...mutta ehkä sittenm vähän herkempi tjtn?!

Minua on ehtiny pistää ampianen niin monta kertaa, etten enää ole laskuissa pysynyt. Kipu ja turvotus vaihtelee aika paljon eri kerroilla, riippuen ainakin pistokohdasta ja voisin kuvitella että kuten kyynpuremassakin, myrkyn määrä voi vaihdella. Ja tietysti se on myös ihmiskohtaista, jos olet esim. allerginen.

Uskoisin, että tuo ranne on tosiaan aika kipeä paikka, sillä yksi minun pahimmista pistoistani on sattunut kyynärtaipeeseen (johon tosin ehti tulla useampia pistoksia, kun laitoin käden koukkuun). Turvotus ja kipu olivat myös silloin kovia.

Inhottavia nuo aina ovat, toivottavasti helpottaa pian! :hug:

Oijoi, mä selvisin yhdellä pistolla.

Mä olen aina lapsille opettanut, ettei ampparit pistä jos niiden vaan antaa rauhassa olla. Mutta olen näemmä väärässä.

Mä en tehnyt muuta kun kävelin keskellä tietä ja ykskaks vihlasi niin saakelisti ranteeseen. Hullu amppari!

Joo...kyl se sattuu..saati pesällinen kerrallaan. Ja saattaa kestää palautua. Muksua pisti viimekesänä ja kuulemma sattu tosi lujaa. Kylmällä laski nopsaa patti ja helpotti kipu. Itte oon saanu yksittäisen+pesällisen maa-amppareita päälleni.

Niin, en tiiä riippuuko sitten ampiaisesta vai pistopaikasta toi kipu. Mua on pistänyt ampiainen kolmesti, kainaloon, kylkeen ja jalkapohjaan. Kainalo ja kylki ei sattunut, mut jumankauta se kirpas kun astuin ampiaisen päälle. Oltiin ulkomailla vielä ja se pistokohta oli niin helkkarin kipee koko viikon, tää tapahtu siis toisena lomapäivänä. Eipä paljoa kävelty sen viikon aikana. Kyypakkauksen otin ja buranaa ja antihistamiinia hirveeseen kutinaan, eipä paljoo auttanu kyllä... Sen jälkeen ei oo tullut paljoa käveltyä nurmikolla paljain jaloin, syystäkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26884468:
tiedän, että sattuu, tiedän myös kokemuksesta, miten paljon sattuu kun niitä tulee 16

Muakin on pistänyt 16 ampiaista yhtä aikaa. Olin silloin 3-vuotias enkä muista, kuinka paljon sattui. Sairaalaan jouduin kuitenkin. Sen jälkeen ampiaisen pistot eivät ole tuntuneet missään. No, vähän kirpaisee, mutta enemmän mä oireilen hyttysistä.

Amppari pisti ranteeeseen ka turvotus on vain pahentunut 3. piston jälkeisenä päivänä. Taidan olla allerginen. Kannoin vauvaa kädessä kun äkkiä tuntui voimakas pisto ranteessa. Oli epäilemättä myös noita hulluja Kaukasian tappaja-amppareita????

Ampiainen pisti minua kaulavaltimon alueelle, kaikki hyvin vähän aikaa, eika ollut edes kipua.. mutta sitten tulikin kiire, kieli alkoi turvota.. hengenahdistusta ja taju pois, onneksi olin lähellä sairaalaa, joten pääsin hoitoon heti, ja hengityskoneeseen,
n. kaksi vrk teholla nukutuksessa, ja viikko sairaalahoidossa yhteensä. Jos olisin ollut mökillä, en olisi selvinnyt ja siitä olen kiitollinen. Todettiin että olen erittäin allerginen ampiaisen pistolle ja joudun pitämään mukanani kesäaikaan aina siihen tavittavat lääkitykset.

Yhteistyössä