Miten voi sanoa perheessä jossa toinen kotona lasten kanssa tai opiskelee/molempia, että työssäkäyvä ELÄTTÄÄ sitä toista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuvottava ajatusmaailma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuvottava ajatusmaailma

Vieras
Eikö perheet nykyään elä enää yhdessä. On vain sinun ja minun rahat ja se joka on kotona on elätettävänä. Siis yhteisten lasten kanssa kotona ja on ELÄTETTÄVÄNÄ?! :O

Toinen meistäkin opiskelee eikä ole koskaan tullut mieleenkään, että elätettävä olisi koska perheellehän päin se opiskelu on. Yhdessä jos suunnitellaan lapset toisen tai molempien opiskeluja ennen, jälkeen tai keskelle niin onhan se elämä johon yhdessä ruvetaan.
Molemmat tekee omalta osaltaan perheeseen päin työt, oli se sitten opiskelua, työssäkäyntiä tai yhteisten lasten kanssa kotona oloa.

Vai maksaako puoliso sitten myös viikkorahaa kotona olevalle?

Oikein halveksivaan sävyyn kirjoitetaan niille äideille jotka ovat kotona miehensä elätettävinä ja vielä OPISKELEVAT kun on yhteiset rahat. Hehän sitä perheensä parasta eniten ajattelevat.

Olen täysin samaa mieltä. Valitettavasti oma mieheni on paha penninpalvoja että tiedän ettei hän ikinä suostuisi maksamaan yhteisiä menojamme jos minä opiskelisin.
Itse voisin kyllä elättää meidät molemmat vastaavassa tilanteessa.

Perseestä.

Kyllä meillä päätökset opiskella tai jäädä lasten kanssa kotiin on tehty yhdessä. Silloin myös yhdessä on päätetty miten tullaan toimeen. Meillä tosin rahat on aina ollut yhteisiä, joten tätä ap:n esittämää ongelmaa ei ole ollut. Olen äitiyslomalla parhaillaan, enkä koe lainkaan olevani elätti. Tosin hyvistä tuloistani johtuen äitiyspäivärahakin on riittävä elämiseen.

No kyllä mun mielestä mies silloin elättää jos vaimolla joka on lasten kanssa kotona ei ole tuloja.

Ei tossa sinänsä mitään pahaa ole, totuushan se on. Ihmetellä pitää vain sitä miksi siitä joku närkästyy, että se sanotaan ääneen?

No kyllä minä miehelleni silloin tällöin rahaa annan, kun hän hoitovapaalla on, ettei tarvitse alkaa sijoituksia realisoida. En tosin kutsu sitä viikkorahaksi. Enkä usko, että hänen itsetuntonsa siitä kärsii, vaikka sanoisin häntä elättäväni. Faktahan se on.

Kyllä meillä perheen elättäjä on se kumpi nyt tuo enemmän rahaa talouteen. Jos siis tuloerot on isot, tyyliin toinen töissä ja toinen hoitamassa lapsia kotona tai opiskelemassa.

Miksi se olisi ongelma että mies on tällä hetkellä se joka pääosin elättää perhettämme? Ei se tee kotiäitiydestäni yhtään sen vähempiarvoista.

Enkä aikuisena mitään viikkorahoja puolisolta tarvi. Kuitenkin minullakin on tuloja jotka tulevat tililleni (vanhempainrahani, lapsilisät ja yhden lapsen hoitotuki). Pääosin mennään niin että mies maksaa vastikkeen ja laskut, minä pääosin ruuat ja kodintarvikkeet sekä lasten vaatteet yms.

Eikös lain silmissäkin puolisot ole elatusvelvollisia toisistaan? En koe sanaa yhtä latautuneena kuin aapee. Rahalla elää ja se, joka sitä talouteen tuo, elättää. Jokainen perhe voi itse miettiä ne kuviot, miten elatus hoidetaan.

Mulle on ihan sama miksi sitä kutsutaan, vaikka sitten elättämiseksi että mieheni tienaa enemmän ja sitä aikaa kun olen kotona meidän lasten kanssa. Lähden opiskelemaan ja näin me yhdessä päätimme jo silloin kun päätettiin lapsia hankkia tietyssä iässä, sillon hän opiskeli tiiviisti ja minä kävin töissä. En ole koskaan osannut ajatella perhettä noin, että kenen rahat ja kuka tienaa mitäkin. Pelataan tätä peliä perheeseen päin niin että koko porukalla olisi hyvä olla. Ehkä emme ole tarpeeksi rahakeskeisiä ihmisiä sitten...

Hänellähän oli täysi valta sanoa, että opiskele ensin se ammatti ja sitten pidetään ne tilit erikseen kun tienaankin vähemmän ammatissani ja sitten vasta lapsia, mutta hän(kin) halusi lapsia nuorempana kuin vasta joskus 35 vuotiaana joten selvä se.

Molempien mielestä on paljon mukavampaa elää täysin yhdessä ilman elintasoeroja puolisoiden välillä. En kyllä olisi suostunutkaan mihinkään eri tileihin jos toinen on paljon pois, saisi sitten maksaa palkkaakin kotona olosta tai vaihtoehtoisesti menoista suurimman osan. :D Ei ole kauhean reilua jäädä ylitöihinkään tienaamaan rahaa ITSELLEEN jos toinen hoitaa yhteisiä lapsia MEILLE. Jääkööt itse kotiin. ;) Mutta juuh, onneksi ei tarvitse tällaisia pahemmin edes ajatella, eletään yhteen ja tyytyväisiä molemmat.

[QUOTE="vieras";27994917]No kyllä mun mielestä mies silloin elättää jos vaimolla joka on lasten kanssa kotona ei ole tuloja.

Ei tossa sinänsä mitään pahaa ole, totuushan se on. Ihmetellä pitää vain sitä miksi siitä joku närkästyy, että se sanotaan ääneen?[/QUOTE]
Samaa ihmettelen. Kuitenkaan ei närkästytä siitä, että elätetään lapsia tai ollaan elatusvelvollisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27995065:
Samaa ihmettelen. Kuitenkaan ei närkästytä siitä, että elätetään lapsia tai ollaan elatusvelvollisia.

Tuskin se siinä onkaan vaan miten se sanotaan. Asianhan voi tosiaan sanoa monella tapaa. :)

No ite oon kotihoidontuella eikä tulot siis kovin hääppöset ole. Mutta en kyllä ajattele että mies on elättäjä, sillä onhan minullakin nuo omat tuloni. Toisella on isommat ja toisella pienemmät tulot, ei sen kummempaa. Mun mielestä perheen tulot on yhteiset, niinkuin lapsetkin. Mähän isomman työn lapsissakin oon tehnyt ja silti ne on yhteiset.

Tätä palstaa lukiessa olen varmaan se alhaisin maan matonen ;) Sillä mieheni tienaa suurinpiirtein kaikki rahat, lapset ovat jo koulussa ja itse olen vaan kotona, ilman halua etsiä töitä. Ja kaikki minun tienaavat rahani menevät minun tilille, muut titlit ovat yhteisiä. Ja kyllä mieheni tietää tämän kaiken ja on hyväksynyt. Eikä siltikään ole mikään nyssykkä. Hänelle raha ei vain ole tärkeää :)

Mua tää vitu*taa myös. lapsia 3,olen kotona ja pyörittelen samalla pienimuotoisesti firmaa.
Appivanhemmat ovat sitä mieltä että ´toteutan unelmaani´, ja anoppi on suorastaan KATEELLINEN kun hän on joutunut omista unelmistaan luopumaan lasten takia.
Joo haloo,kyllä minä nimenomaan lasten takia tätä teen....

Toisekseen nyt äitiyslomalla olen miehen elätettävänä,tosiasiassa saan paremmin rahaa kuin mies...

Itse en koe et elättäisin miestäni. Hän kuitenkin saa kotihoidontuen. Välillä hän tosin leikillään kysyy saako rahaa johonkin isompaan hankintaan. Meillä tosiaan on yhteiset rahat, on ollut jo ennen lasten hankkimista.

Mulle tuo on sana toisten joukossa, mut kyllä mua sieppaa se, että mies kyllä "elättää" työtuloillaan lapset ja mä olen koko ajan PA, kun kotona lasten kanssa :) Ei puhettakaan et sais vaatteita tms itselle.

Meillä on aina ollut omat tilit. Asutaan avoliitossa, mies töissä/lomautettuna ja minä opiskelen. Enää en käy töissä opiskelun ohessa, ja täytyy sanoa että pitää kyllä miettiä menonsa enkä voi sanoa etteikö välillä *ituttaisi, mutta näillä mennään kuten seurustelun alustakin asti. Se on ollut kätevää, että kumpikin maksaa itse omat esim. harrastukseen liittyvät jutut, vaatteet jne. eli toiselta ei tarvi kysellä mihin omat rahansa käyttää. Ruoka- ja muut kulut menee puoliksi. Mies kyllä lainaa rahaa jos tarvitsen ja ne menee velkoihini, jota lyhennän miehelle kun on rahapäivä, alle 500e rapsahtaa tilille joka kuukausi :D Ja heti ne meneekin.
Tilanteeseen tulee muutos sitten kun jään äitiyslomalle ja olen valmistunut, tällöin päätoimi minulla ei ole enää opiskelu vaan lapsen hoitaminen, sitten oletan mieheni elättävän MEIDÄT perheenä. Oisin kyllä sitä mieltä että kulujen tulis jakautua perheessä tulojen mukaisesti, välttyisi ns. eriarvoisuudelta.

Yhteistyössä