Miten voi olla niin itsekäs, ettei käytä edes raskaana ollessaan pyöräilykypärää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käytän myös turvavyötä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käytän myös turvavyötä

Vieras
Olin tänään ensimmäistä kertaa synnytysvalmennuksessa, ja en olisi uskonut että eniten tässä reissussa minua järkyttäisi ihmisten typeryys.

Kiinnitin nimittäin huomiota kotiinpäin kävellessäni, kuinka polkupyörällä minut ohittavat tulevat äidit samalta kurssilta pörhälsivät ohitse ilman kypärää. Ainoastaan yhdellä näistä kuudesta oli järkeä päässä, että laittoi sitä suojaamaan sen pienen mutta tärkeän asian.

Mikä tämän homman nimi oikein on? Miksi sitä kypärää on niin väkeä käyttää?

Samoin näkee jo vanhemmiksi syntyneitä ihmisiä, jotka eivät sitä kypärää käytä. Onneksi sentään lapsilleen jotkut tajuavat sen laittaa. Perustelkaa jos keksitte jotain syytä.

hankala kuljettaa mukana? itse sorrun ilman kypärää ajeluun esim. lähikauppaan mennessä, koen jotenkin hankalaksi kulejttaa jaupassa käsilaukkua, ostoskoria ja kypärää

Jos raskaana kaatuu pyörällä tarttis enemmänkin olla kypärä ihan jossain muualla... Päässähän se sikiö lilluukin... Ei sillä etteikö sikiölle vois käydä huonosti jos äiti lyö päänsä josta seuraa jotain pahempaa...

En mäkään ymmärrä ihmisiä, jotka eivät käytä kypärää. Eihän se kypärä tietenkään sitä syntymätöntä lasta suojaa, mutta sitä kylläkin, ettei aivokuolleen äidin kohdusta tarvitse leikata uos vauvaa, jolla ei enää olekaan äitiä.

[QUOTE="vieras";28893333]Ei mee nätti kampaus lyttyyn :)[/QUOTE]

niin arvasin tämän kommenntin tulevan. Onhan se tietty tärkeetä että näytät sairaalassakin nätiltä.

Ja kyllä, hormoonit hyrräävät. Mutta vaikkei hyrräisikään, en ajattelisi toisin. Samoin kuin roskaamisen sekä turvavyön käytön suhteen. Niiiiiiin typerää.

Alkuperäinen kirjoittaja käytän myös turvavyötä;28893361:
niin arvasin tämän kommenntin tulevan. Onhan se tietty tärkeetä että näytät sairaalassakin nätiltä.

Ja kyllä, hormoonit hyrräävät. Mutta vaikkei hyrräisikään, en ajattelisi toisin. Samoin kuin roskaamisen sekä turvavyön käytön suhteen. Niiiiiiin typerää.

siis turvavyön käyttämättä jättämisen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja käytän myös turvavyötä;28893361:

Relax,relax :) toi oli ihan sellanen läppä,heitto....
Käytän toki itsekkin kypärää ;)

Rauhallista illan jatkoa :)

Mä en sellaista rumaa pottaa päähäni laita eikä asia kuulu sulle. Olen pyöräillyt paljon elämäni aikana ja muutaman kerran kaatunutkin, mutta kertaakaan en ole päätäni lyönyt vaan kyllä siinä on ollut polvet ja kädet kolhuilla.

Nää on aika suhteellisia asioita. Eipä ole aikaa kovin kauan, kun kukaan ei pitänyt pyöräilykypäriä, autoissa ei ollut turvavöitä ja oli aivan tavallista esimerkiksi imettää samalla, kun matkustettiin autossa, tupakoitiin sisällä jne. Muutaman vuoden päästä keksitään taas jotakin, joka nyt tuntuu liioitellulta, mutta silloin joidenkin mielestä täysin käsittämättömältä, jos kaikki eivät samoin toimi. Saattaapa tulevaisuudessa tuntua aivan pöyristyttävältä, että joku esimerkiksi päästää lapsensa uimaan tai ylipäänsä rannalle ilman asianmukaisia suojaliivejä.

Itse olen esimerkiksi sitä ikäluokkaa, jotka eivät ole oppineet pitämään pyöräilykypärää automaattisena pyöräilyvarusteena. Tällöin kestää kauemmin ennen kuin tämä ikäluokka oppii kattavasti kypärää pitämään.

Minä en mene metriäkään ilman kypärää. Lapsena auto tönäisi mut nuriin ja kypärä halkesi, mitäköhän olisi tapahtunut jos ei olisi ollut sitä kypärää. Helvetin typerä tapa kuolla, kun sen voi noin helposti estää. Kuvitellaan, että itse osaa ajaa eikä koskaan ajatella, että mites ne muut käyttäytyy liikenteessä.

Parhaita on nämä jotka pyöräilee punaisia päin lapsi kyydissä. Ei arvosteta omaa eikä lapsen henkeä. Mä en kestäisi itseäni jos tollasen asian takia lapseni menettäsin.

[QUOTE="vieras";28893423]Nää on aika suhteellisia asioita. Eipä ole aikaa kovin kauan, kun kukaan ei pitänyt pyöräilykypäriä, autoissa ei ollut turvavöitä ja oli aivan tavallista esimerkiksi imettää samalla, kun matkustettiin autossa, tupakoitiin sisällä jne. Muutaman vuoden päästä keksitään taas jotakin, joka nyt tuntuu liioitellulta, mutta silloin joidenkin mielestä täysin käsittämättömältä, jos kaikki eivät samoin toimi. Saattaapa tulevaisuudessa tuntua aivan pöyristyttävältä, että joku esimerkiksi päästää lapsensa uimaan tai ylipäänsä rannalle ilman asianmukaisia suojaliivejä.

Itse olen esimerkiksi sitä ikäluokkaa, jotka eivät ole oppineet pitämään pyöräilykypärää automaattisena pyöräilyvarusteena. Tällöin kestää kauemmin ennen kuin tämä ikäluokka oppii kattavasti kypärää pitämään.[/QUOTE]

Ennen ei ihmiset tekstaileet tai puhuneet puhelimeen samalla kuin ajavat autoa, ennen ei ollut niin paljon häiriötekijöitä liikenteessä.

[QUOTE="vieras";28893423]Nää on aika suhteellisia asioita. Eipä ole aikaa kovin kauan, kun kukaan ei pitänyt pyöräilykypäriä, autoissa ei ollut turvavöitä ja oli aivan tavallista esimerkiksi imettää samalla, kun matkustettiin autossa, tupakoitiin sisällä jne. Muutaman vuoden päästä keksitään taas jotakin, joka nyt tuntuu liioitellulta, mutta silloin joidenkin mielestä täysin käsittämättömältä, jos kaikki eivät samoin toimi. Saattaapa tulevaisuudessa tuntua aivan pöyristyttävältä, että joku esimerkiksi päästää lapsensa uimaan tai ylipäänsä rannalle ilman asianmukaisia suojaliivejä.

Itse olen esimerkiksi sitä ikäluokkaa, jotka eivät ole oppineet pitämään pyöräilykypärää automaattisena pyöräilyvarusteena. Tällöin kestää kauemmin ennen kuin tämä ikäluokka oppii kattavasti kypärää pitämään.[/QUOTE]

Ihan hyvä näkökanta. Voin siis olettaa että näiden ihmisten vanhemmat eivät ole kasvattaessaan lapsiaan käyttänyt itse kypärää esimerkkinä.

Ja totta, uusia "säädöksiä" turvallisuuteen tulee kokoajan lisää, sitä mukaa kun ihmiset tyhmentyy. Niinhän täällä taitaa käydä. Surullista. Enkä pidä itseäni mitenkään parempana ihmisenä, teen varmasti asioita mitä jotkut muut ihmettelevät samoin kuin minä tätä kyseistä aihetta. Tämä sivusta taitaa vain olla tälläinen yleinen purnauspaikka! :P

[QUOTE="kypärä";28893439]Ennen ei ihmiset tekstaileet tai puhuneet puhelimeen samalla kuin ajavat autoa, ennen ei ollut niin paljon häiriötekijöitä liikenteessä.[/QUOTE]

Mutta saattoivat vaikkapa tupakoida samalla, autot olivat turvattomampia ja talvisin ei edes ollut autoissa talvirenkaita.

En kyllä ajaisi raskaana pyörää. Kun sille kypärälle tulee tarvetta, lapsen henki on aika pahasti vaarassa, varsinkin loppuraskaudessa.

Kypärää en käytä, koska sitä on hankalaa kuljettaa mukana ja on mukavampi, vapautuneempi olo ilman. Jos pyöräilee rauhallisesti, niin pitäisi olla ihan turvallista. En kyllä tällä hetkellä omista sitä pyörääkään.

Alkuperäinen kirjoittaja käytän myös turvavyötä;28893463:
Ihan hyvä näkökanta. Voin siis olettaa että näiden ihmisten vanhemmat eivät ole kasvattaessaan lapsiaan käyttänyt itse kypärää esimerkkinä.

Ja totta, uusia "säädöksiä" turvallisuuteen tulee kokoajan lisää, sitä mukaa kun ihmiset tyhmentyy. Niinhän täällä taitaa käydä. Surullista. Enkä pidä itseäni mitenkään parempana ihmisenä, teen varmasti asioita mitä jotkut muut ihmettelevät samoin kuin minä tätä kyseistä aihetta. Tämä sivusta taitaa vain olla tälläinen yleinen purnauspaikka! :P

Uskaltaisin väittää, että niinkään ei olennaista ole se, käyttävätkö lapsen vanhemmat kypärää hyviä esimerkkejä ollakseen, vaan tärkeämpää on, että lapset kasvavat pienestä pitäen siihen, että heillä itsellään on kypärä päässä aina pyöräillessä. Tällöin siitä tulee heille asiaan kuuluva varustus, joka luonnostaan kuuluu osaksi pyöräilyä.

Tymentymisestä ei ole kyse, vaan yksinkertaisesti siitä, että elämme koko ajan enemmän ja enemmän "turvakypäräyhteiskunnassa".

Mä en pyöräile, mutta mies ja lapset käyttää kypärää... samoin kaikki käyttää turvavöitä, -istuimia tms.

Itse tänään törmäsin vastaavanlaiseen näkyyn. Äiti kyysäsi pyörällä lastaan 4v pakkarilla ilman istuinta ja kummallakaan ei ollut kypärää. Ajoivat vielä autotien laitaa ei siinä tien toisella puolella menevää kävely-/pyörätietä pitkin.

Ja kun joku kuitenkin miettii mistä tiedän lapsen iän, on samassa kerhossa kuin oma lapseni.

Niin aika suhteellista. Ennen ei ollut niin tehokkaita lääkkeitä mm. hiv:iin, hyviä hoitoja esim. syöpiin ym. Eli tuolla perusteella ei saa mennä syöpähoitoihin, koska eihän sitä ennen vanhaankaan ollut tuollaisia liioiteltuja hoitoja. Kuoltiin kun sairastuttiin syöpään.

Kypärässä ja turvavyössä ei ole mitään negatiivista, ainoastaan niiden käyttämättä jättäminen saattaa johtaa kuolemaan/vammautumiseen tms. Pitää olla aika tyhmä, jos ei todellisilta riskeiltä suojaudu.

Niin aika suhteellista. Ennen ei ollut niin tehokkaita lääkkeitä mm. hiv:iin, hyviä hoitoja esim. syöpiin ym. Eli tuolla perusteella ei saa mennä syöpähoitoihin, koska eihän sitä ennen vanhaankaan ollut tuollaisia liioiteltuja hoitoja. Kuoltiin kun sairastuttiin syöpään.

Kypärässä ja turvavyössä ei ole mitään negatiivista, ainoastaan niiden käyttämättä jättäminen saattaa johtaa kuolemaan/vammautumiseen tms. Pitää olla aika tyhmä, jos ei todellisilta riskeiltä suojaudu.

En kirjoittanut, ettei pyöräilykypärää saisi käyttää eli kuvailemallasi tavalla tuo logiikka ei kulje. Onko konttauskypärän käyttämättömyys myös tyhmyyttä? Entä sellaisen imeskelyhärpäkkeen, joka estää vauvaa saamasta isoja paloja kurkkuunsa? Miksi et käytä uimarannalla lapsesi päällä aina pelastusliivejä? Eivätkö nuokin toimenpiteet ole riskeiltä suojautumista? Toiset pitävät tarpeellisina ja toiset eivät. Nämä asiat ovat kiinteästi yhteydessä aikaan ja kulttuuriin, eivät absoluuttisesti oikein tai väärin.

Meillä lapset käyttävät kypäriä. Minulla ei ole ikinä ollut pyöräilykypärää ja tuskin tulen sellaista enää hankkimaankaan. Typerää? Voi olla, mutta tämä on minun päätös.

Heti kun tuli pyöräilykypärät markkinoille minulle ostettiin sellainen. Olisinko ollut 10-vuotias? On nimittäin niin, että isäni joskus 1970-luvulla törmäsi autolla pyöräilevään pikkupoikaan. Poika kuoli. Ihan tästä syystä meidän perheessä ei kukaan ikinä pyöräile ilman kypärää. Typerää luulla, esim. hitaasti ja rauhallisesti ajaminen estäisi onnettomuuden. Ei estä. Aika harvoin kukaan päätään iskee siihen, että itse kaatuu. Kyllä ne pahemmat onnettomuudet tulee siitä, kun auto törmää.

Yhteistyössä