Miten voi juurihoidettu hammas yhtäkkiä tulla koputusaraksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Juurihoidon aloittamisesta on siis jo 3kk, nyt muutama viikko sitten juurihoito saatiin valmiiksi (täyte laitettiin jne.) Nyt siinä hampaassa (etu) on alkanu tuntumaan omituinen tunne, se ei ole kipumaista...mutta en osaa tarkemmin selittää. Koputin hammasta ja sitä aristi, miten se on mahdollista, kun hermo on poistettu ja hammas kuollu, ei siis pitäis tuntua enää mitään.

hermokanavassa jotain kakkaa, voi alkaa vasta nyt oireileen, on voinut jäädä juuren pätkä tms joka alkaa kerätä bakteereja.
Mulle kävi niin ja hammas keräsi painetta, vasta jokin matolääke (flagyl) auttoi ja hampaan poisto

aikasta osuva aihe.. kärsin itse juuri samasta vaivasta! perjantaina jatkettu juurihoitoa ja nyt ollu 2 pv helvetillisen kipee toi hammas. särkee kovin ja on kosketusarka. vaik mulla on jo penisiliini kuuri päällä!! helvetillistä tää kipu, mut mistä tosiaan voi johtua kun hammas jo "hoidossa"??

Alkuperäinen kirjoittaja diipa:
hermokanavassa jotain kakkaa, voi alkaa vasta nyt oireileen, on voinut jäädä juuren pätkä tms joka alkaa kerätä bakteereja.
Mulle kävi niin ja hammas keräsi painetta, vasta jokin matolääke (flagyl) auttoi ja hampaan poisto

No voi paska...multa ei kyllä voi tätä hammasta poistaa, kun etuhampaasta on kyse. Tää hammas ei ole ennen vaivannu, siis hammas oli ilman täytettä yli 2kk, eikä ollu mitään oireita, luulis että jotenkin olis jo siinä ajassa oireillu, jos jotain olis sinne jääny.

ja minä täällä kärvistelen ja kummastelen että kuinka voi koskee juuri paikattuun hampaaseen! viime to paikattiin reikä ja nyt alkanu koskemaan :/

miten nää hoidetut hampaat vielä näin usein ihmisillä kipeilee

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
ja minä täällä kärvistelen ja kummastelen että kuinka voi koskee juuri paikattuun hampaaseen! viime to paikattiin reikä ja nyt alkanu koskemaan :/

sulla taitaa olla nyt niin että hammas tarvitseekin sen juurihoidon! noin juuri käy jos hmapaaseen ei riitä pelkkä paikka, vaan se alkaa paikkauksesta oireilla n 2 pvän päästä.. kyl on kauheeta näiden leegojen kanssa:(

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:

Sulla saattaa olla tulehdus siinä hampaassa. Mulla oli niin tän etuhampaan kanssa, että ensin siitä paikattiin reikä, myöhemmin se alkoi uudelleen vaivaamaan ja siihen piti tehdä juurihoito.

Nyt juurihoito on valmis, vaan vaivat hampaassa tuntuu alkavan uudelleen...vaikka on koko ajan vaikuttanu siltä että hoito on hyvin onnistunu, en tiedä mikä nyt mättää.

jaa. mulla särkee joskus juurihoidettua poskihammasta, eikä siinä ole mitään vikaa.
Lääkäri meinas et kun se on niin iso (ilmeisesti tavallista isompi) paikka, niin se voi siellä jossain syvällä painaa jotain hermoa tms. Mut se menee ohi aina, nyt en edes muista koska se olis viimeks oireillu. Paikkuusta siis noin 10 vuotta.

mulla on hoidettu hammasta juurihoidolla viime keväästä asti,eikä loppua vielä näy.Kun hammasta on hoidettu,niin mulla on noin viikon verran vihlasuja ja kipuja,koputusherkkä.tekis mieli ottaa särkylääkettä-tunne.mutta sitten helpottaa,vaikka esim.vedellä huuhtelu vihloo aina.Hammaslääkäri sanoi että juurihoidettu hammas tulee aina oleen erituntuinen.
Seuraava hammas odottaa vuoroaan...:(

Mulla oli sama vaiva. Hammaslääkäri lähetti ihan juurihoidon ammattilaiselle Helsinkiin. Syy voi olla missä vain. Esim.

- hammas on voinut sisäisesti lohjeta ja hampaan liikuttaminen aiheuttaa kipua
- juurihoidon täyteaine on täytetty juuren yli kudokseen
- hampaassa on "ylimääräinen" juurikanava jossain piilossa, joka on jäänyt hoitamatta
- joskus juurista voi lähteä sivukanava juuresta toiseen juureen -> kanava jäänyt huomaamatta ja täyttämättä
- juurihoidettuun alueeseen on päässyt bakteereita ja siksi kipu

Juurihoidetun hampaan ei pitäisi kipuilla. Jos kipuilee, uudestaan lääkärille ja lähete spesialistille, jos oma lääkäri ei löydä vikaa

Pari päivää voi mun mielestä olla kipee ihan sen sörkkimisen jälkeen. Mut jos kipeytyy uudestaan kuukausien kuluttua niin tosiaan voi olla et sinne on jotain jääny. Itellä on vuosia sitten poskihammas juurihoidettu ja viime kesänä juuri tulehtu todella pahasti. Hampaassa on niin pitkä, kapee ja mutkitteleva juuri ettei siitä kahden juurihoidonkaan jälkeen ole saatu putsattua ihan sinne juuren kärkeen asti. Just tänään huomasin kävellessä että ihan kun tää hammas tuntuis hieman oudolta. Viime kesän se tuntu oudolta ja jotenkin ontolta nimenomaan kävellessä kauan ennen kun se tulehtu kunnolla. Täytyy nyt seurailla sitä ja jos ongelmia tulee niin saavat kyllä ottaa sen pois kokonaan.

Multa siis spesialisti löysi neljännen juuren. 2 aiempaa ei löytäneet. Oli kovaa kipua ja koputusarkuutta pitkään. Sitä ennen oli täyte laitettu väljästi ja hampaasta tuli avattaessa mätää. Mätä hoidettiin, mutta oireilu jatkui ja sit löytyi se juuri.

Sulla voi myös olla sivukanavia niinku mulla eli sillon ne ei juurihoidolla parane,pelkällä juurenpää leikkauksella.

Ne voi alkaa yhtäkkiä särkemään kovaakin. :/ Kuvissa nuo sivukanavat ei näy.

Ne kyllä kuvas tän hampaan kahteen kertaan, eikö ne siinä jo huomaa kuinka monta juurta hampaassa on, mulla oli vaan yks, kun etuhampaasta kyse.

Ainoa mistä hammaslääkäri mainitsi, silloin täyttäessään juurta...kun ei laittanut puudutusta ollenkaan (ei kuulemma tarvitse kun hermo on poistettu), kipua kuitenkin tuntui kun sörkki käytävää, niin että jouduttiin puudutus laittamaan. Hammaslääkäri sanoi, että voi olla joku hermo siinä lähettyvillä.

Yhteistyössä