Miten vauvan saa juomaan äidinmaidon korviketta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti on vähän väsy!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti on vähän väsy!

Vieras
Mä en jaksa enään imettää. Olen nyt valvonut jo monta kuukautta lähes kaikki yöt, kun vauva herää syömään parhaillaan 30min välein. Kiinteitä on aloteltu, mutta ne ei tunnu maistuvan tolle tissitakiaiselle. Olen siis niin väsynyt, että mun on pakko saada nukkua muutama yö. Mies voisi syöttää vauvaa, jos vaan saisin sen syömään sitä korviketta. Kertokaa nyt mulle tyhmälle miten se onnistuu?

Ja ei maidon pumppaaminen ei ole vaihtoehto, kun pumpulla ei maitoa irtoa.

Ja turha tulla jeesustelemaan mistään imettmisestä, kun mä oikeesti nyt tarvitsen unta, koska mitä iloa on yliväsyneestä äidistä joka ei jaksa mitään.

Siis oletko jo testannut korviketta. Meillä meni ihan saumattomasti samaan aikaan rintamaito ja korvike, ja ensimmäisen kerran kun antaa silloin, kun on tosi nälkäinen.

Oisko mahdollista , et se vauva heräis jonku muun ku nälän vuoksi.
Oot esim syöttäny sillon ku ois kaivannut vain röyhtäyttämistä, jne?
Siitä tullut sitten sellainen kierre.

Missä vauva nukkuu yöt?
Miten hän syö päivisin?

Tiedän tunteen. Jos se korvikkeen anto onnistuu, kannattaa varautua sitten siihen, että rinnat pakkaantuvat yöllä niin täyteen maitoa, että heräät tukalaan oloon ja sun on pakko imettää maitoa pois. Mulla ainakin kävi niin, ettei monen tunnin taukoa voinut ajatellakaan, kun rintoihin nousi maitoa ja niitä alkoi jomottaa. Samalla tavalla, kun alkaa lopetella imettämistä, sitä ei oikein voi tehdä kertaheitolla, jos maitoa on tullut hyvin, juuri tuon em. syyn takia.

Juottamalla, vaikkakin huonosti meni meilläkin. Lapsi teki rintalakon 8kk ikäisenä ja oli kyllä työn ja tuskan takana että lapsen sai juomaan korviketta. Pullo ei kelvannut koskaan, mutta nokkamuki tai -pullo onneksi kelpasi. Korviketta vain koitettiin tarjota joka välissä, ruokailujen aluksi ja välissäkin, kunnes pikkuhiljaa oppi sitä juomaan.

Mutta teidän tilanteessa kyllä selvittäisin onko vika sittenkin jossain muualla. Ihan ensimmäisenä kokeilisin sitä, että isä herää lapsen kanssa öisin ja rintaa annetaan vasta kun mikään muu ei auta.

[QUOTE="vieras";23464893]Mikä korvike?
Tutteli maistuu kamalalta, NAN on kaikkein neutraalein ja ilmeisesti lähimpänä "aitoa" makua.[/QUOTE]

Olisin tästä aivan eri mieltä. NAN maistuu aikuisen suuhun kyllä ihan järkyttävän kamalalta. Mielestäni Tutteli maistuu eniten samalta kuin äidinmaito (tai ainakin minun maitoni makuiselta, muita en ole maistanut) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä 40 v.;23464921:
Olisin tästä aivan eri mieltä. NAN maistuu aikuisen suuhun kyllä ihan järkyttävän kamalalta. Mielestäni Tutteli maistuu eniten samalta kuin äidinmaito (tai ainakin minun maitoni makuiselta, muita en ole maistanut) :)
JÄNNÄ! Olin siis tuossa yllä päinvastaista mieltä. Meillä on viimeksi 5 vuotta sitten juotu korviketta, olisko maut muuttuneet?

Eli ei kai auta kuin neuvo kokeilemaan kaikkia.

Niinja meillä ei kelvannut tuttipullo, tupperwaren nokkamukista meni.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä 40 v.;23464921:

maistelin kaikkia tuttelia,semperiä ja nannia,nan oli vähiten pahan makuista :).

Meillä oli samaa ongelmaa, ei meinanneet korvikkeet kelvata millään. Lopulta sitten sain syömään, kun ensin oltiin testattu kaikkia pulloja ja korvikemerkkejä, lämmittämällä maidon melko lämpimäksi. Eli meillä vika oli siinä että oli liian kylmää. Ja meillä kelpasi ainostaan Tutteli, kun muut lapset ovat taas juoneet BabySemppiä.

Makuasioista ei voi kiistellä. Meidän aikuisten makuaistit on varmaan aika erilaisia ja myös erilaisia kuin vauvoilla.

Ap:tä kehoittaisin kokeilemaan eri merkkejä ja erilaisia pullotutteja ja myös tuota nokkamukia. Muuten olen tosi huono neuvomaan, koska lapseni juo ihan sitä mitä pulloon laitetaan ja Aventin pullot tutteineen on alusta alkaen kelvanneet.

Sain mä ennen pumpattua maitoa ja sitä oli pakkasessakin et isi syötti, jos mulla oli joku meno. Eli kyllä meillä pullosta juodaan, mutta vain mun maitoa. Valitettavasti mä en enään heru pumpulle vaikka tekisin mitä taikoja.

Meillä on myös 2 muuta lasta joten en ole "uskaltanut" lähteä siihen et vauva huutaisi sitten yöllä, kun muuten meillä ei siten nuku pian kukaan.

Kai se pitää vaan alkaa joka välissä tarjoamaan sitä korviketta. On vaan niin epäonnistunut olo, kun muut lapset ei ole "joutunut" korviketta juomaan ikinä.

ikää jo sen verran,että pitäisi jo kiinteitä syödä:liha/kala/kasvissoseita,hedelma ja marjasoseita ja puuroja.Meillä ei enää tuon ikäinen oppinut pullolle,mutta toi kiinteiden syöttäminen tasoitti tilanteen,päivällä syötiin ja yöllä nukuttiin.

ikää jo sen verran,että pitäisi jo kiinteitä syödä:liha/kala/kasvissoseita,hedelma ja marjasoseita ja puuroja.Meillä ei enää tuon ikäinen oppinut pullolle/korvikkeelle,mutta toi kiinteiden syöttäminen tasoitti tilanteen,päivällä syötiin ja yöllä nukuttiin.

Niin olen yrittänyt kiinteitä syöttää kanssa, mutta kun nekään ei maistu. Olen yrittänyt kylmänä, lämpösenä, hedelmää, kasvista. Erimallisilla lusikoilla ja ties mitä, mutta niin se vaan pitää suun supussa tai tunkee ne ruuat ulos.

Vauvan olen laittanut nukkumaan pinnkiseen tai meidän väliin, mutta ei ole mitään väliä missä se nukkuu, kun aina se vaan heräilee. Näin ei ollut alusta asti vaan se tosiaan on tullut nyt vasta myöhemmin.

En valitettavasti voi nukkua aina, kun vauvakin meillä, kun on 2 muutakin lasta.

Huomenna alan tarjoamaan aina joka välissä sitä korviketta ja yritän taas oikein tosissani jo niitä kiinteitäkin.

Yhteistyössä