Miten vauva nukahtamaan omaan sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moekoe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moekoe

Aktiivinen jäsen
27.09.2011
4 182
0
36
Meillä 5kk vauva joka on tähän asti nukahtanut aina pullolle syliin. Pari viikkoa sitten alkoi työntää pullon pois ennen nukahtamista ja oli levoton. Heiluttelu auttoi. Nukahti siihen. Yöllä nukahti pullolle kumminkin.

Tuosta lähtien on mennyt huonompaan ja huonompaan suuntaan nukahtaminen. Kaikenlaisia sirkustemppuja tarttis ilmeisesti tehdä, että tuo saisi unenpäästä kiinni. Nyt nukahti tosi pitkän valvottamisen jälkeen "helpolla" syliin, kun vaihdoin toisella kädellä sille sänkyyn kuivaa tyynyliinaa puklatun tilalle.

Miten se sänkyyn totutus oikein menee? Tuo näyttää havahtuvan heti sängyssä ja vaikka on väsynyt niin tänäänkin riekkui siellä yli tunnin, vaikka torkkuvana sinne laitoin.

Mitenköhän toi vieressä nukkuminen toimis, pitää varmaan laittaa joku siskonpeti tohon lattialle ja olla siellä.... Olen valmis melkein kaikkeen. Viimeyönä yhtenäistä unta hurjat tunti ja 45 min...

Yleensä havahtuvat, kun sänky ei ookaan lämmin ja vanhemmalta tuoksuva. Jospa sängyssä ois tyynyliinana käyttämäsi yöpaita ja nukuttais syliin peiton sisään, että sänkyyn laskiessa ois yhä lämmin. Pitemmän aikavälin suunnitelmana ois tehdä hereillä ollessa sängystä vauvalle tuttu ja turvallinen paikka ja vaikka tassutella uneen.

Hyviä! Pitääkin kokeilla tota yöpaitaa. Mutta kun tuo ei enää nukahda edes syliin, paitsi tunnin huutelun jälkeen :O

Onko teidän vauva unihuutaja? Neuvolan tätikin kommentoi Vikiä, että näyttää olevan niitä, jotka ei helposti unelle antaudu. Silmät voi olla jo kiinni ja silti itkee, kun ei tahtois nukahtaa. Itkee pienet itkut kohtalaisen usein ennen nukahtamista. Jos häntä yrittää lohduttaa esim.hyssyttelemällä, vähän virkistyy, mutta huuto jatkuu pitempään. Esikoinenkin vetäs uni-itkut ennen syvää nukahtamista. Jos vauvalla kaikki ok ja itku pysyy lyhyenä, niin ei ollampuututtu siihen.

V tykkää, ettei koe olevansa yksin nukahtaessaan ja ääntä piisaa lähistöllä nukkuessa, muttei älyttömän kovalla. Esim.tv ja apk taustameluna.

Onko teidän vauva unihuutaja? Neuvolan tätikin kommentoi Vikiä, että näyttää olevan niitä, jotka ei helposti unelle antaudu. Silmät voi olla jo kiinni ja silti itkee, kun ei tahtois nukahtaa. Itkee pienet itkut kohtalaisen usein ennen nukahtamista. Jos häntä yrittää lohduttaa esim.hyssyttelemällä, vähän virkistyy, mutta huuto jatkuu pitempään. Esikoinenkin vetäs uni-itkut ennen syvää nukahtamista. Jos vauvalla kaikki ok ja itku pysyy lyhyenä, niin ei ollampuututtu siihen.

V tykkää, ettei koe olevansa yksin nukahtaessaan ja ääntä piisaa lähistöllä nukkuessa, muttei älyttömän kovalla. Esim.tv ja apk taustameluna.

Meillä tuo huutelee, mutta ei itke. Siis virkistyy sekunnissa ja aloittaa sellaisen tunnin-kahden yksinpuhelun. Huutaa ja kiljuu ja kikattaa ihan kamalasti. Mikäs siinä, mut kun on tota muutakin elämää, ettei voi uppoutua tohon hulinaan, vaan arjen tarttis pyöriä. Jaksais joka yö valvoa tunteja.
Lisäks asutaan niin pienesti, että tuo herättää esikoisenkin välillä ja sit sekään ei saa heti uudelleen unta. Parhaimmillaan ollaan koko perhe hereillä tuon esitelmöidessä.

meil oli tosi hankalaa vauva-aika mutta tuo nukkuminen auttoi joskus kun imetin vauvaa sylissä ja oli makuupussissa (mikä tuli äitiyspakkauksessa). siinä kun sitten nukahti tissille, hipsin sängyn luo ja nostin makuupussiissa sänkyyn. sielä sitten köllötteli. ainahan tämä ei onnistunut mutta pääsääntöisesti kyllä

Meillä on nyt viikon kaks harjoiteltu sänkyyn nukkumista. Alku oli kamalaa ainakin itselleni kun en pysty kuuntelemaan kun lapsi itkee. Mut siis mun poika jo 1v. :) Rupes olee aika hankala syliin nukutettava jo kun vastaan pistikin mut siis vein pojan sänkyyn ja pullo tai tutti suuhun ja hyvät yöt. Annoin alkuun itkeä 5min ja kävin uudestaan peittelemässä mitään puhumatta ja sit 10min ja 15min jne. Nukahti sillon ekal kerral vast tunnis. Harjotuksii tehty joka unil eli päikyl myös. Nyt kun on joku pääl viikon harjoteltu poika pyys tänään itse rätti kainalos ja tutti suus omaan sänkyyn :) nukahti ilman kitinöi ja yöunil meni kans tosi helposti pullon tyhjetes piti tutti käydä laittaa vähän jotain kitisi varmaankin jo väsyä. Eli on sen arvoista vaikkakin inhottavaa sanotaan et ekat 2-4päivää hankalii sit helpottaa..

Meil on kans tollanen "supernukkuja". Heh, me pistettiin pahimpina aikoina lämmin kaurapussi lämmittämään vauvan paikan sängyssä. Sinne sit kannettiin täysin nukkuvana, taisi olla jotain 1-2kk. Käytettiin myös tarrakapaloa. Nyt (6kk) hyssytellään sylissä ja siirretään sänkyyn kun silmät on menny kiinni. Kyljelleen kun nukuttaa niin usein jää siihen. Sit tassutellaan ja heilutetaan pinnistä keinujaloilla. Sit toivotaan, toivotaan, et jää. Heräilee usein ja vaatii lähes poikkeuksetta apua nukahtamiseen uudelleen.

Tuntuu usein, et helppojen nukahtajien vanhemmat ajattelee, et syy on meissä. Mut tollanen tuo on ollut ihan alusta asti. Mää en voi ymmärtää, miten jotkut vauvat vaan viedään sänkyyn. Siis mitä siinä tapahtuu? Se pistetään sinne ja sit se nätisti tietää sulkea silmänsä vai?? Ehei, tämä alkaa huitomaan kaikilla raajoillaan ja vaativasti ynisee ja toljottaa silmät seljällään.

Täällä taas harmittaa kun tuollainen hyvä nukkuja yht äkkiä muuttuu "huonoksi" :( pienestä asti ollut hyvä nukkumaan ja omassa sängyssä nykkunut alusta asti ja 4kk iässä alkoi nukkua koko yön, kunnes 6kk iässä alkoi irku,heräily,myllääminen ja nukahtaminenkin vaikeutui. Tänä yönä ei taas kestä yhtään unessa, heräilee koko ajan. Viime yö oli parempi ja viime vkolla oli useampi parempi yö, mutta nyt ihan per...tä!

Meillä meni taas yö valvoessa. Oli hereillä illalla 16-21, tuossa normaalisti nukkuis 18 aikaan pienet tirsat, mutta jötin ne pois, kun toivoin sen helpottavan. Nukahti 21, vaunuissa heijasin kynnyksen yli rytyyttäen uneen, söin iltapalan ja kävin pesemässä hampaat, niin tuo oli jo hereillä.

Uudelleen yritystä ja simahti puoliltaöin, heräsi kumminkin, kun yritin siirtää mun viereen, vaille 1. Siinä sit palloiltiin, pyörittiin ja kaikkea yritettiin, kunnes tuo nukahti vaille 4, mun sänkyyn, poikittain. Nukkui sit kyllä sikeästi, herätin puoli 8.

Tietysti noissa hereilläolo kohdissa saa maitoa aina kun näyttää sitä tarvitsevan. Soseita syö sen 5 kertaa päivässä ja päiväunet menee melko ok.

Ja tää yö on paras kahteen viikkoon :|

Tämä ei nyt enää sua auta, mutta jospa jollekin muulle ois apua. Mulle sanottiin alun alkaen neuvolassa, että vauva pitää havahduttaa tissiltä sänkyyn siirrettäessä. Näin tein ja meillä vauva jää itsekseen nukahtamaan. Välillä nukkuu heti ja välillä voi vartin höpötellä omiaan. Joskus (harvoin) saattaa alkaa itkeä ja sitten annan vähän tisua ja takas petiin.

Tämä ei nyt enää sua auta, mutta jospa jollekin muulle ois apua. Mulle sanottiin alun alkaen neuvolassa, että vauva pitää havahduttaa tissiltä sänkyyn siirrettäessä. Näin tein ja meillä vauva jää itsekseen nukahtamaan. Välillä nukkuu heti ja välillä voi vartin höpötellä omiaan. Joskus (harvoin) saattaa alkaa itkeä ja sitten annan vähän tisua ja takas petiin.

Kirjotin aiemmin, "supernukkujan" äiti. Niin meillä ei ole kun oikeastaan pari ekaa viikkoa nukahtanut tissille (siis illalla, yöllä kyllä viereen). Se imee ja sit kun se on valmis, se kattoo mua että nyt mää olen äiti redy, mitäs puuhastellaan seuraavaks? Eli toi ei kyllä olis meille toiminut.

En mäkään koskaan saanut vauvelia nukahtamaan omaan sänkyyn, tai me ei saatu. Joten perhepedissä on nukuttu aina. Pienempänä usein piti uni-itkut ennen nukahtamista (en välittänyt, pidin vaan kainalossa ja tokaisin että nyt nukutaan), siihen sit nukahti kainaloon viimeistään tunnissa. Ja myös on ollut aikoja että herää yöllä häsäämään, siitä me ei olla välitetty, vaikka eihän sitä itsekkään silloin nukuttua saa. Mutta ollaan esitetty pokkana että nyt nukutaan; ei nousta ylös, ei oteta syliin, ei laulella, ei kanniskella, ei hytkytellä, ei jutella tms. On sitten nukahtanut joko huudon kanssa tai ilman lopulta meidän väliin. Ei siis ainakaan kannata totuttaa siihen, että viihdytyspalvelut alkaa pelaamaan jos vähän venkoilee :) Yöimetyksiä jatkettiin about 8 kk:n ikään ja aamuimetykset jäi hiljattain pois.

Pääsääntöisesti meillä on nukuttu ihan hyvin (yöimetyksiä lukuunottamatta), kun on ne muutamat kerrat jaksanu vetää läpi antamatta periksi. Omaan sänkyynkin varmaan tottuis, mutta se vaatisi varmasti paljon enempi voimia meiltä vanhemmilta. Nimimerkillä tassutusta kokeiltiin kerran, ei tehonnut edes viikossa......

[QUOTE="äiti88";29244975]En mäkään koskaan saanut vauvelia nukahtamaan omaan sänkyyn, tai me ei saatu. Joten perhepedissä on nukuttu aina. Pienempänä usein piti uni-itkut ennen nukahtamista (en välittänyt, pidin vaan kainalossa ja tokaisin että nyt nukutaan), siihen sit nukahti kainaloon viimeistään tunnissa. Ja myös on ollut aikoja että herää yöllä häsäämään, siitä me ei olla välitetty, vaikka eihän sitä itsekkään silloin nukuttua saa. Mutta ollaan esitetty pokkana että nyt nukutaan; ei nousta ylös, ei oteta syliin, ei laulella, ei kanniskella, ei hytkytellä, ei jutella tms. On sitten nukahtanut joko huudon kanssa tai ilman lopulta meidän väliin. Ei siis ainakaan kannata totuttaa siihen, että viihdytyspalvelut alkaa pelaamaan jos vähän venkoilee :) Yöimetyksiä jatkettiin about 8 kk:n ikään ja aamuimetykset jäi hiljattain pois.

Pääsääntöisesti meillä on nukuttu ihan hyvin (yöimetyksiä lukuunottamatta), kun on ne muutamat kerrat jaksanu vetää läpi antamatta periksi. Omaan sänkyynkin varmaan tottuis, mutta se vaatisi varmasti paljon enempi voimia meiltä vanhemmilta. Nimimerkillä tassutusta kokeiltiin kerran, ei tehonnut edes viikossa......[/QUOTE]

Mulla on ihan sama periaate, yöllä ei ole huvipalveluita ollut käytössä (siis lähinnä sitä sylissä rytkytystä). Nyt koitan päästä yöimetyksistä vähemmälle (syö hevosen annoksen puuroa ennen nukkumaan menoa et pitäisi pärjätä), joita parhaimmillaan on 4x yössä just noin että otan viereen ja tutti suuhun. Eilenkin yöllä se siinä vähän itkeskeli, mutta yllätyksekseni ei lainkaan hamunnut tissiä. Olenko siis vaan automaattisesti tunkenut sitä tissiä suuhun, ehkä? Itkujen jälkeen alkoi lepposasti jutteleen, sit myllättiin, sit nukahdettiin, sit taas myllättiin... Ehkä jonnekin kolmeen asti jatkui toiminta. Sit nukahti ja söikin sitten vaan yhden kerran viime yönä. Mut joo, meni vähän ot:ksi.

inhoan ja kavahdan sanaa "tassuttelu", mutta se oli ainoa mikä meillä auttoi silent-refluksipojan kanssa. eli 8kk iässä omaan huoneeseen ja sänkyyn, sitä ennen "nukkui" meidän huoneessa omassa sängyssä. huusi sellaset puolitoistavuotta yöt sitä refluksia ja mahavaivojaan, mut yhä tosiaan kohta 3v rauhoittuu parhaiten, kun vaan silittelen ja silittelen ja silittelen. nykyään pyytää itse pimeässä, äiti silitä. mä yritän ajatella näin, että mun ainoaksi jäävä lapsi, joka kohta on jo iso poika, niin miksen silittelis. jätän kuitenkin aina itse nukahtamaan, eli rauhoittelen silittelyllä selästä, jaloista, kyljestä. vauvana maitopullo ja silittely tehosi parhaiten. öisin heräsi 10-20 kertaa ja sama juttu, tutti suuhun ja silittelyä hetki ja takas petiin.

Viimeksi muokattu:
Meillä kohta 7kk tyttö, joka ei alkanut nukkumaan muualle kuin syliin. Lopulta päätin, että nyt loppuu, nyt on aika opetella nukahtamaan omaan sänkyyn. Niinpä sitten syötin ja juotin kunnolla ja eiku omaan sänkyyn. Siellä aikansa (40min) koitti kontata ja jutella, mutta laitoin aina vaan uudestaan hänet makaamaan, peiton päälle ja tutin suuhun ja silitin selästä. Joka päivä tämä "värkkääminen" lyheni, ja nykyään hän nukahtaa omaan sänkyyn n. 15minuutissa. Parhaimmillaan 5minuutissa. Tässä operaatiossa meni 5iltaa.
Nyt onki vaan ongelmana, että hän syö yöllä ainakin yhden kerran, niin ei ala nukkumaan sen jälkeen enää omassa sängyssä, vaan pitää päästä meidän väliin. Siinäpä sitten seuraavaa urakkaa :)

Vitsi, kun oliskin paikka johon tuo nukahtais. Nyt oon 2 yötä tehnyt niin, että unipussiin olen laittanut niin, että kädet on siellä sisällä, ei saa huidottua tuttia pois. Ja sit ollaan pötkötelty vierekkäin meidän sängyssä. Kauheaa möykkää se pitää,yli tunninkin, vaikka olen ihan pilkkivänä luppasilmänä sänkyyn siirtänyt. :O
Alkuviikosta nukahti hyvin vaunuihin, nyt ei niihinkään. Syliin ei ollenkaan, alkaa raivoamaan, jos yrittää.

Yhteistyössä