Miten varmistan pääsyn sairaanhoitajakouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alanvaihtaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alanvaihtaja

Vieras
Mulla on hirveä stressi. Olen varma, että tahdon lukea sairaanhoitajaksi, mutta pitäisi tietysti vielä päästä kouluun. Olen 25-vuotias alanvaihtaja, joten tuntuisi kurjalta joutua kovin monta kertaa hakemaan.

Kuinka vaikeaa tulee olemaan? Pääkaupunkiseudun ammattikorkeisiin hain. Pääsykoekirjat toki luen huolella ja motivaatio on erittäin suuri, mutta miten minä vakuutan ne, että juuri minut kannattaa valita?
Lähihoitaja-hakijoita on ilmeisesti paljon. Ottavatko he mieluummin niitä? Todistuspisteitä saan 25/30.

mitkä pääsykoekirjat? Ei meillä ollut mitään pääsykoekirjoja vaan soveltuvuuskokeet sairaanhoitajaksi. Minä itse kävin STADIAN eli helsingin ammattikorkeakoulun ja sinne poääsi tosi helpolla ainakin -99

ne keskustelut ja ryhmätilanteet on kaikkein tärkeimmät. Ole avoin, puhelias ja vakuuta ne ihmiset, että sinusta on siihen työhön. Millään muulla ei ole niin väliä.

Kirjat ovat Etiikka hoitotyössä ja kaksi lukua kirjasta Ihminen: Fysiologia ja anatomia. Metropoliaan (Stadia) haen ensisijaisesti. Tilastojen mukaan vain joka viides pääsee, joten stressaa kovasti. :)

hae kaikkiin mahdollisiin oppilaitoksiin, Laureaan ja Diakiin myös. eiköhän se tärppää, tärkeintä on alalle sopivuus, tsemppiä. etkä ole mikään vanha alanvaihtaja;)

vaasaan oli helppo päästä.

Unohdin lukea pääsykoe kirjan ja oliko 60-80% piti olla oikein ja jotain haastatteluja oli.

oli siis aikuis puoli, toisaalta helpotti se että oo lähihoitaja joten kysymykset oli ihan tuttuja.

niin ja saman ikänen tai oon hitusen vaan vanhempi =)

Eikö Metropolian pääsykokeet ole juuri vain tuo kirjatentti? Jolloin siis ainoa vaihtoehto on, juuri läpäistä se kirjatentti. Vai onko vielä opettajien haastattelut ja ryhmätilanteet + mahdollisesti psykologin haastattelu...

Riippuu myös paljon siitä, että mitkä on lähtöpisteet. Koska ensin täytyy sinne pääsykokeisiin päästä ja vielä sen jälkeenkin melkein kaikissa amk:ssa otetaan huomioon nuo lähtöpisteet..

Mutta siis jos menet ihan tällaseen perinteiseen sh:n valintakokeeseen, kaikkine haastatteluineen, niin etukäteen kannattaa miettiä, että mitä vastaa erilaisiin kysymyksiin liittyen siitä, että miksi haluaa olla sairaanhoitaja ja miten yleisesti soveltuu juuri hoitoalalle. Aika suppea se haastattelu on, ettei siitä nyt minun mielestä juuri saa kuvaa, että tuleeko jostakin hyvä hoitaja, lähinnä ne jotka hoksaa vastata tarpeeksi kliseisesti, saa hyvät pisteet noista haastatteluista. Ryhmätilanteissa ei saa olla tuppisuuna, eikä suuna päänä. Se keskitie siellä, ei se juurikaan, että mitä siellä puhuu, kunhan jotain puhuu, liipaten aihetta..

"Ei ole mitään sairaanhoitajakoulua, on ammattikorkeakoulu, hoitotyön kolulutusohjelma. Jätä suosiolla hakematta pliis."

No anteeksi ;) Ajattelin saada selkeän otsikon, mutta jotkut näköjään hajoaa siihen :)

Metropoliassa on kirjatentin lisäksi nuo haastattelut, mahdollinen kielikoe, ryhmätilanne.

Juu, yritän noudattaa keskitietä ryhmätilanteessa. En kyllä mikään suupaltti olekaan. Toivottavasti saa sanottua jotain järkevää sopivaan väliin, kun kuulemma noissa aina on niitä suupalttejakin :)

Olen ollut alan oppilaitoksessa valitsemassa opiskelijoita ja sen verran voin vinkata että ryhmätilanteessa kannataa saada suunsa auki juuri sopivasti. Etukäteen ei kannata miettiä mitään fiksua sanottavaa koska hulluinta on se kun joku on ajatellut sanovansa jotain tosi hienoa ja lykkää repliikkinsä sitten johoinkin väliin, sopi tai ei. Ole tarkkana ja kuuntele mitä muut puhuvat, kun saatte aiheen tai tehtäväksiannon ole aktiivinen mutta joustava. Yksinkertainen on usein parasta (vältä esim. hienoja sivistyssanoja). Haastattelua varten voit miettiä omia vahvuuksiasi ja kehittämiskohtiasi sekä miksi haet kouluun. "Haluan pelastaa maailman sairaat" ei kuulosta hyvältä =)

Yhteistyössä