Miten välttää lomastressi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pätkätyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pätkätyöläinen

Vieras
Lomaa vaan reilu viikko koko kesässä, ei tietoa milloin seuraavan kerran (jos huono tuuri sattuu, loppuvuoden lomat on tasan joulupäivä).

Tiedän ettei pitäis kasata paineita lomaan liikaa, mutta kun lomaa on näin vähän, se on todella vaikeaa. Viikonloput on lähinnä menneet töistä palautumiseen ja niiden kotitöiden tekemiseen, mitä ei viikolla ole ehtinyt tai jaksanut (pitkät työmatkat venyttää mulla päivää aikalailla), välillä nopeasti olen ehtinyt jossain käydä mutta sit seuraavan viikon alku onkin ollut poikkeuksellisen rankka kun kaikki kotihommat on kaatuneet niskaan.

Kaapit pitäis ehtiä siivota, matot pestä, kaipaan todella löhöilyä ja kiireettömiä päiviä, ajanviettoa ystävien kanssa, toisella puolella suomea asuvaa perhettä olis kiva kerrankin nähdä kun viikonlopussa siellä ehtii vaan pyörähtää, mökilläkin tahtoisin käydä...antakaahan joku viisas neuvoja miten saada jotain irti tän pituisesta lomasta et jaksais taas raataa töissä määrittelemättömän pitkän ajan ennen seuraavaan pientäkään irtiottoa?

En tiedä lohduttaako tää, mutta tuo ongelma ei ratkea aina työsuhteen tyyppiä muuttamalla. Mä olen ollut lomalla 2 pv + 5 pv + 1 pv eli mulla on vajaa puolet lomista pidetty. Ajankohtaa on muutettu kaksi kertaa, parin vkon päästä olen 4 pv lomalla ja loput KESÄLOMASTANI pidän helmikuussa (näillä näkymin). Toki olen itsekin suostunut näihin joustoihin, mutta silti. Miehen kanssa oli 1,5 pv samaan aikaan lomaa.

:hug:

mites tuo sairausloma rimmaisi teidän suunnitelmiinne.
vai onko se sitten sama kuin loparit...kerran s-lomalla, sitten potkut?

En kehota ketään käyttämään työnantajaa hyväkseen.
Mutta toisaalta työnantaja riistää pientä ihmistä niin kauan kuin ihminen itse antaa sen jatkua.

Vähän saman tyylisiä ongelmia itsellä, mutta liittyy palkkaukseen enemmänkin.
Ja pienet työnantajat, se on eri kaliiiberin juttuja se. Vaan jos iso työnantaja kyseessä, silloin voi olla ihan riistoa.
Eli en nyt tarkoita, että pitäisi romahduttaa jonkun pienen työnantajan koko elämäntyö ottamalla saikkua turhaan....

Ei mulla ole kyllä pokkaa ottaa saikkua. Täällä työpaikalla kaikkiin aikaisempiin verrattuna on kuitenkin oltu tosi reiluja kun ylipäänsä oon saanut lomaa pitää ja ajankohdankin sain valita kuitenkin suht vapaasti (siis siinä mielessä, ettei ollut pakko pitää joskus tyyliin marraskuussa tai irtopäivinä, vaikka tietysti vakkarit saivat varata tuon parhaan lomakauden itselleen), aiemmissa ne oli pakko ottaa rahana. Palkatonta vapaata täällä ei valitettavasti tunneta, mut ei sekään ole mun työkavereiden vika, joiden niskaan mun saikkuilut kaatuisi.

Jotain muuta pitäis keksiä. Ikävä kyllä kuulla, ettei vakityökään välttämättä auta. Mua ainakin kyrpii tää elämän epävarmuus ja ennustamattomuus ihan kympillä tällä hetkellä, kun en yhtään tiedä missä oon parin kk päästä töissä vai oonko missään.

Paha juttu.
Aika laajalle levinnyt sairaus tuo hyväksikäyttö, ainakin meillä.

Meillä on työntekijät täysin alistettuja, ja pulju on iso. Homma tulee kyllä vielä päivänvaloon, periaatteessa se on jo julkisuudessa.

Voitko miettiä vaikka ansiosidonnaisella oloa välillä...ja siitä vaihtamaan työnantajaa.
Hyviä työntekijöitä kuitenkin tarvitaan.

Yhteistyössä