Miten valmistautua parhaiten työhaastatteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uava

Vieras
Tuollainen on ensi viikon alussa edessä ja hermoilen tuota jo hieman. Lähinnä miten valmistautua parhaiten ja antaa hyvä vaikutelma itsestään.

Tässä loppukesästä olin yhdessä haastattelussa ja se ei oikein hyvin mennyt. Olin valmistautunut ihan toisenlaisiin kysymyksiin ja siellä kysyttiinkin ihan muita juttuja. Lisäksi se oli ryhmähaastattelu, koin tuonkin jokseenkin hankalaksi. Tämä tuleva on luultavammin ihan perinteinen haastattelu.

Haasteellista tässä on se, että menen haastatteluun suoraan työpäivän jälkeen. Iltapäivällä minulla on yleensä aina kova väsymys ja veto on ihan poissa, kun on työpäivä takana. Ei ole hääviä ja kivaa mennä ihan väsähtäneenä haastatteluun. Keskittymiskykykin voi olla hieman sitä sun tätä eli kyllä nyt tietty paikallaan jaksan istua, mutta ajatukset saattavat harhailla omilla teillään.

Jotenkin kun antaa kaikkensa ja pyrkii tekemään parhaansa töissä, niin se aiheuttaa tuon totaaliväsymyksen iltapäivisin. Yleensä kun töistä pääsen, painun pienille päikkäreille, mutta tuona päivänä ne eivät siis tule kysymykseen. Harmi kun en osaa juoda kahvia, tuokin antaisi piristystä. En pidä myöskään energiajuomista.

Tämä on ns. ketjuyritys hoitoalalla ja mietin sitäkin, että onko noilla kanssa jotain ns. yllärikysymyksiä joihin ei voi mitenkään valmistua. Vai ovatko nuo ketjuyritykset sellaisia että ottavat kaiken "materiaalin" vastaan ketkä on haastatteluihin kutsuttu? Eli työntekijöiden taso on kirjavaa.

No pystytkö sä työpäivän aikana ottamaan hieman rennommin (tehden toki työtehtäväsi)? Nukut yöunet hyvin ja syöt jotain pientä vielä ennen haastattelua.

Maasima, kun en pahemmin löysäile työpäivän aikana lukuun ottamatta 9:00 taukoa ja 11:00 ruokapaussia. Kun koen, että töissä on koko ajan oltava liikenteessä ja tehtävä töitä.

Jos tiedät mihin olet hakemassa ja osaat tehdä asioita joita siellä vaaditaan, niin mitkä ovat kysymyksiä joihin et osaa vastata? Menet just omana itsenäsi ja asenteella että olet menossa pikapalaveriin NYKYISEN pomosi kanssa. Eli leikit että olet jo siellä töissä, niin ei jännitä niin paljoa. Jos haastattelussa kysellään tarkoituksella hankalia kysymyksiä, ei pääpointti ole siinä että osaa vastata oikein vaan ettei hermostu. Esim. "Tuota en olekaan tullut ajatelleeksi, pitääpä ottaa selvää asiasta heti tänään" ja hymy päälle.

jeppis, kun en esim; en ole kovin varma kaikista hoitosysteemeistä, koska olen niitä viimeksi tehnyt opiskeluaikana ja olen nyt sellaisessa paikassa töissä missä ns. erikoisjuttuja ei tehdä vaan ihan vain pelkkää perushoitoa. Erikoisjutuilla tarkoitan mm; avanteen hoitoa, katetrointia, PEG-ruokintaa. Enkä siis tiedä millaisia asukkaita tuonne mahd. uuteen työpaikkaan saattaisi tulla, saattaisi olla monihoitoisempaa väkeä, kuin nykyisessä paikassa on.

Silti tässä on nyt pakko löytää ja pian uusi työpaikka, koska sijaisuus tuossa nykyisessä työpaikassa on tässä syksyllä loppumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26985746:
jeppis, kun en esim; en ole kovin varma kaikista hoitosysteemeistä, koska olen niitä viimeksi tehnyt opiskeluaikana ja olen nyt sellaisessa paikassa töissä missä ns. erikoisjuttuja ei tehdä vaan ihan vain pelkkää perushoitoa. Erikoisjutuilla tarkoitan mm; avanteen hoitoa, katetrointia, PEG-ruokintaa. Enkä siis tiedä millaisia asukkaita tuonne mahd. uuteen työpaikkaan saattaisi tulla, saattaisi olla monihoitoisempaa väkeä, kuin nykyisessä paikassa on.

Silti tässä on nyt pakko löytää ja pian uusi työpaikka, koska sijaisuus tuossa nykyisessä työpaikassa on tässä syksyllä loppumassa.

Ei se haittaa! Siinähän on sulle jo valmiiksi kysyttävääkin, voit näyttää että olet kiinnostunut paikan toiminnasta ihan käytännön tasolla. Ja kysyttäessä voit sanoa ihan suoraan, että et ole jotain asiaa tehnyt pitkään aikaan. Sanot vaan perään että yksi syy työnhakuun on juuri se, että haluat pitää ammattitaitoasi yllä vielä kun asiat ovat muistissa ja että et pelkää haasteellisia tilanteita ja otat mielelläsi myös neuvoja vastaan.

JOKAISESSA työpaikassa on eri tehtäviä kuin toisessa paikassa, omat käytännöt ja systeemit. Ei työnantaja odota että kaikki osataan valmiiksi, kunhan on valmiudet oppia nopeasti. Usein haetaan pätevyydeltään _tarpeeksi_ hyvää ja asenteeltaan _parasta_. Joten rento asenne ja ole vaan oma itsesi!

Jeppis: valmiudet oppia nopeasti: minulla kyllä valitettavasti kestää aikansa kun sisäistän uudet jutut ja osaan toimia miten pitääkin, mutta sitten kun ne opin, pian ne luontuvat jouhevasti eteenpäin

Sekin on ongelma, että jännitän aivan hirveästi tuollaisia tilanteita ja kun minulta jotain kysytään, alan jotain sönköttämään ja vasta sitten pääsen asiaan. Ei hyvä juttu :(( En vain osaa vastata oikein ja reippaasti. Olen kyllä ahkera työntekijä, mutta en aina kovin puhelias ihminen. Viihdyn omissa ajatuksissani tauoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26985870:
Sekin on ongelma, että jännitän aivan hirveästi tuollaisia tilanteita ja kun minulta jotain kysytään, alan jotain sönköttämään ja vasta sitten pääsen asiaan. Ei hyvä juttu :(( En vain osaa vastata oikein ja reippaasti. Olen kyllä ahkera työntekijä, mutta en aina kovin puhelias ihminen. Viihdyn omissa ajatuksissani tauoilla.

Kuulostat hyvältä työntekijältä. Senkin perustella miten kerroit omistautuvasi nykyisessäkin työssäsi :) Jos on jännittävää sorttia niin eihän siitä tietysti päivässä eroon pääse. Entä jos ajattelisit asian niin, että sinun vahvuutesi on työhön keskittyminen, ei höpötys. Ja anna sen näkyä myös haastattelussa. Jos annat itsellesi luvan olla oma itsesi, niin ehkä sinua ei jännitä niin paljon. Ja jos saat paikan omana itsenäsi, todennäköisesti myös viihdyt siellä :)

Pukeudu asiallisesti, puhu vain, kun sinulta kysytään. Jos olet jo iltapäivällä naatti, haetko oikeaa työpaikkaa? Popsi vitamiineja, etenkin Ceetä. Juo helvetisti kahvia.työhönottajana, hamassa menneisyydessäni, normaalin jännityksen lukuun ei laskettu mitään negatiivista. Vastaa reippaasti, älä haukottele, älä valita väsymystäsi.

Kyllä mielestäni haen, koska haluan päästä pois nykyisestä. Nykyisessä haluan painaa jatkuvasti töitä, koska koen, että meillä vanhemmat työntekijät ovat kanssa jatkuvasti jotain pientä tekemässä ja ei slloin voi itse lonkkaa vetää. Haluaisin ottaa kieltämti työt hieman kevyemmällä kaavalla, en töitä laistaen - vaan keventäen.

Mieti myös vastaus kysymykseen, jossa kysytään heikkouksiasi/huonoja puoliasi, mutta niin, että saat nekin näyttämään hyvältä sinun kannaltasi... esim. hidas päätöksentekokyky -> haluat pohtia asioita syvällisesti ja vasta sitten tehdä päätöksiä asioiden suhteen.