Miten valitaan sopiva koirarotu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Mun alkaa tehdä mieli koiraa. :rolleyes: Seuraavan kerran kun mahdollisuus tulee, niin mitä asioita kannattaa pitää mielessään kun valitsee koirarotua? Käytännössä koiran hankkiminen menee varmaan parin vuoden päähän, mutta mielessä polttelee jo.. :D Millaisessa tilanteessa olette koiranpennun hommanneet jos olette työelämässä? Kesälomaa vasten tms?

Mulla on ollut kaksi koiraa aikaisemmin, sekarotuinen, jossa oli saksanseisojaa, suomen ajokoiraa ja karjalankarhukoiraa. Toinen oli afgaanin vinttikoira. :)
 
Me mietittiin ihan omia tarpeitamme. Haluttiin perhekoira, jolla ei ole riistaviettiä, joka haukkuu vähän ja on mielummin hieman pidättyväinen ku hirmu riehakas. Aika napakymmpi tuo eurasier. Vaikka sittenhän sen vasta näkee millainen hänestä kasvaa ja kasvatetaan...
Meille kun tämä on ensimmäinen koira, niin mitään vaativia ei uskaltanut ajatellakaan. Eikä myöskään sekarotuista, kun ei voi olla varma mitä tuleman pitää.
 
Me mietittiin ihan omia tarpeitamme. Haluttiin perhekoira, jolla ei ole riistaviettiä, joka haukkuu vähän ja on mielummin hieman pidättyväinen ku hirmu riehakas. Aika napakymmpi tuo eurasier. Vaikka sittenhän sen vasta näkee millainen hänestä kasvaa ja kasvatetaan...
Meille kun tämä on ensimmäinen koira, niin mitään vaativia ei uskaltanut ajatellakaan. Eikä myöskään sekarotuista, kun ei voi olla varma mitä tuleman pitää.

Mäkään en varmaan sekarotuista halua, koska edellisen koiran kanssa koin, että se kasvattajan tuki oli ihan korvaamaton. :) Aina jos oli ongelmia, oli paikka mihin soittaa, tai jos koiran pidon kanssa olisi tullut ongelmia, olis siihenkin saanut apua. :)
 
Itse lähtisin miettimään roptuvalinnassa seuraavia:
iso vai pieni? (huom liikunnan tarve)
harrastus vaiko kotikoira? ja sit jos harrastus niin mikä ja millainen koira siihen sopisi?
pitkä vaiko lyhyt turkki? eli tykkääkö harjata vai tahtooko päästä helpolla.
sisä- vai tarhakoira? Vaatii tietynlaisen turkin jos koiran meinaa esim pitää tarhassa työpäivien ajan.
Omat koirankäsittelytaidot? On vaan rotuja joita ei ehkä kannata ottaa jos ei osaa kouluttaa yhtään.
 
Itse lähtisin miettimään roptuvalinnassa seuraavia:
iso vai pieni? (huom liikunnan tarve)
harrastus vaiko kotikoira? ja sit jos harrastus niin mikä ja millainen koira siihen sopisi?
pitkä vaiko lyhyt turkki? eli tykkääkö harjata vai tahtooko päästä helpolla.
sisä- vai tarhakoira? Vaatii tietynlaisen turkin jos koiran meinaa esim pitää tarhassa työpäivien ajan.
Omat koirankäsittelytaidot? On vaan rotuja joita ei ehkä kannata ottaa jos ei osaa kouluttaa yhtään.

No tuosta isosta ja pienestä en menisi aina sanomaan, että se suoraan ratkaisee liikunnan tarpeen, afgaanimme kaipasi selkeästi vähemmän liikuntaa kuin puolet pienempi sekarotuisemme..

Lyhyt turkki. :D Tai lyhyehkö. Afgaani oli ihana mutta eri koskaan enää sellaista turkkia. :p Haluan päästä helpolla.

Sisäkoira, asutaan kerrostalossa. :)

Omista koirankäsittelytaidoista onkin sitten vaikea sanoa... tiedän kyllä mielestäni paljon koiran kanssa toimimisesta, aikanaan luin paljon susien elekieleen liittyvää kirjallisuutta jne. Uskon tulevani toimeen koiran kuin koiran kanssa, mutta kumpikaan noista koiristani ei ole ollut mitään palveluskoira-tyyppistä, koulutettavaa rotua. En ole siis kovin paljon harrastanut koirien kanssa. Ensimmäinen koira oli kyllä todella kova luonteeltaan ja ikänä en oo periksi antanut. :D
 
Itselläni on Portugalin podengoja eikä ole pahaa sanottavaa rodusta. Ainut mikä on, että tätä koiraa kannattaa heti jo pienestä opettaa olemaan yksin koska siitä tulee herkästi liian kiintynyt omistajaansa. Tämä rotu on aina iloinen ja todella ihmisystävällinen. Aktiivinen mutta myös sylikoira, ihan kuinka haluaa. Kokovaihtoehtoja on pieni, keskisuuri ja suuri. Karvavaihtoehtoja on sileä-ja karkeakarvainen. Meidän koirat haukkuu todella vähän, ei edes ovikellon soidessa pidä meteliä. Tässä linkkiä:
podengoyhdistys
 

Yhteistyössä