Luuletko et kaunis ihminen osaa samalla tavoin nähdä tilanteen? Siis jos on aina kohdeltu tietyllä tavalla tai on tottunut et ihmiset käyttäytyy sun seurassa tietyllä tavalla, niin osaako sitä oikeesti ajatella et joo se johtuu varmaan tästä vai pitääkö sitä vaan ihan normaalina? Osaako edes ajatella, että tilanne voisi olla toisenlainen? Ja tosiaan, ei kaikki kauniit tiedä olevansa kauniita, niin miten sellainen ihminen hoksaisi edes et saa "parempaa" kohtelua?
Mulla tässä on se jännä juttu, että en ole ollut lapsesta saakka kaunis. Lapsena olin aivan tavallisen näköinen eikä ulkonäkööni koskaan kiinnitetty mitään huomiota, ei positiivista eikä negatiivista. En saanut huomiota pojilta, opettajilta tai kanssaihmisiltä ulkonäköni takia (seurustelin itse asiassa ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana). Murrosiässä olin jopa hieman "ruma", mulla oli todella paha akne, hammasraudat jne. Olin myös paljon muita pitempi.
Täysi-ikäiseksi tultuani puhkesin aika nopeasti "kukkaan", iho parani, muutuin naisellisemmaksi, pääsin eroon hammasraudoista jne. Aloin laittautua, kiinnittää huomiota ulkonäkööni ja itsetuntoni parani. Pituudesta olikin hyötyä, olin näyttävä, tein mallin hommia. Miehet alkoivat kiinnittää muhun todella paljon huomiota, mikä oli mulle aivan uutta.
Siksi tätä on musta niin mielenkiintoista analysoida. Olen kokenut "tavallisuuden" ja "rumuuden", teini-iässä ollut enemmän hyljeksittyjen kuin syrjittyjen joukossa. Nykyään käännän päitä, mutta tuntuu, että itsetuntoni on alkanut rakentua liikaa ulkonäön varaan. En kehitä enää muita piirteitä itsessäni samalla tavalla kuin "rumempana". Ajattelen ulkonäköä ihan liikaa, jopa hieman pakkomielteisesti.
Miehiltä saan huomiota rajattomasti ja saisin lähes kenet vain. Se on tehnyt musta paitsi nirson ja vähän tunteettoman pelurin, myös kyynisen - olen huomannut, että varatutkin, onnellisesti seurustelevat miehet olisivat valmiita kanssani melkein mihin vain. Minun on vaikea luottaa miehiin, kun olen nähnyt heidän heikon puolensa. Kyllästyn myös helposti, etsin aina vain parempaa.
Työelämässä ja vapaa-ajallakaan mua ei aina oteta ihan tosissaan, koska olen sievä blondi. Mua ei aina pidetä fiksuna. Uudet tuttavuudet yllättyvät, kun kerron olevani asiantuntijatehtävissä ja että mulla on yliopistkoulutus. Toisaalta pituuteni ja näyttävyyteni on ehkä auttanut mua työelämässä jotenkin myös eteenpäin - olen huoliteltu ja jollain lailla uskottava.
Tällaisia pohdintoja ulkonäköön liittyen...
t. ap