Miten usko näkyy arkipäivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helinä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helinä"

Vieras
Tuolla toisessa ketjussa moni uskova sanoi, että usko ja uskominen näkyy jokapäiväisessä elämässä. Aloin miettimään, että miten? En tarkoita (eivätkä mielestäni nuo sen kerjun kirjoittajatkaan) kirkossa käyntejä ja rukoilemista, vaan jotain muuta.

Miten esim. ateistin ja uskovan elämä eroavat toisistaan, miten usko näkyy uskovan arjessa ja "uskomattomuus" ateistin arjessa?

Hyva kysymys.
Tuskinpa se usko itsessaan nakyy, mutta ehka se nakyis ,etta harjoittaa jotain uskontoa.
takoitan tavalla jolla uskova puhuu ja toimii verrattuna ei-uskovaan.
Tyokaverini joka on uskova , ei kiroile ja puhuu kohteliaasti ja on useimmiten positiivien puheissan
Sympaattinen mies.

"Se vain näkyy", moni uskova tuumasi tuossa ketjussa. En viitsinyt jatkaa sitä ketjua, kun aihe oli eri ja ketju vanha.

Mutta edelleen mietin, että miten se näkyy. Ei kai kaikki ateistit sentään kiroile? No, ehkä keskimääräisesti enemmän kuin uskovat kuitenkin?

Mitä muita asioita on, joissa eroavaisuuksia löytyy?

Mietin tuota mainitsemaasi positiivisuutta. Olisiko niin, että ateistit ovat kyynisempiä ja inhorealisteja verrattuina uskoviin ihmisiin?

No minä en usko siihen että uskovat olisivat huimasti parempia ihmisiä kuin ateistit. Ihan samalla tavalla kusipäitä löytyy molemmista joukoista.

Kai nuo uskovat yrittävät sanoa että arjessa näkyy se lähimmäisenrakkaus ym. Autetaan toista ja hyväksytään muita. Mutta samanlaisia ihmisiä ateisteistakin löytyy. Ja löytyy molemmista joukoista niitä, jotka ovat sitä mieltä että olet erilainen kuin "me" joten ei haluta olla sun kanssa.

Herätysliikkeet on sitten oma lukunsa, niillä on omat sääntönsä minkä perusteella se usko tosiaan näkyy arjessa kun ei oo tv:tä jne.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Ihmisen täytyy ensin saada selville, mitä Raamattu sanoo, ja hänen vakaumuksensa vahvistuu, jos hän tutkii sitä huolellisesti vakuuttuakseen sen luotettavuudesta.
Usko vahvistuu, kun ihminen toimii Jumalan lupausten mukaan ja näkee sitten todisteet siitä, että Jumala siunaa hänen toimintaansa.

No minä en usko siihen että uskovat olisivat huimasti parempia ihmisiä kuin ateistit. Ihan samalla tavalla kusipäitä löytyy molemmista joukoista.

Kai nuo uskovat yrittävät sanoa että arjessa näkyy se lähimmäisenrakkaus ym. Autetaan toista ja hyväksytään muita. Mutta samanlaisia ihmisiä ateisteistakin löytyy. Ja löytyy molemmista joukoista niitä, jotka ovat sitä mieltä että olet erilainen kuin "me" joten ei haluta olla sun kanssa.

Herätysliikkeet on sitten oma lukunsa, niillä on omat sääntönsä minkä perusteella se usko tosiaan näkyy arjessa kun ei oo tv:tä jne.

Aivan totta. Mielestäni lähimmäisen auttaminen ja huomioiminen kuuluisi olla ihan jokaisen ihmisen hyve. Mutta olemme vain ihmisiä joten joukkoon mahtuu yhtä jos toista.

Tarkalleen ottaen tilastojen valossa taikauskovaiset ovat keskimäärin "huonompia" ihmisiä kuin uskomattomat. Esiintyy enemmän seksismiä, rasismia, rikollisuutta, taipumusta väkivaltaan, jne.

Että noilla tavoilla se ainakin näkyy osalla arkielämässä. Tästä ei nyt tarvitse vetää hernettä nenään, kyseessä on keskimääräisyys, ei henkilökohtainen loukkaus. Kaikki taikauskovaiset eivät ole väkivaltaisia rikollisia, jne.

Viimeksi muokattu:
Arvoissa ja käyttäytymisessä. Eli toista kohdellaan niinkuin haluaisi itseään kohdeltavan, ja ei huudeta sitä herran nimeä.. Siis tehdään niin mitä uskoo olevan hyvä ja herran tahtomaa. Toisaalta, näin voi käyttäytyä ateistikin (ilman että ajattelee Jumalan niin haluavan)

Ja vaikka ihminen on uskova, niin eihän se tarkoita että hän olisi jollain lailla täydellinen tai edes lähellä sitä. Tai "parempi ihminen", niinkuin joku tuolla sanoin. Jokainen meistä tekee syntiä. Ja minulle henk.koht. yksi tärkeimpiä asioita on etten tuomitse muita (esim. uskonnon vuoksi), silti joskus tuomitsen ja jälkeenpäin olen katunutkin monia asioita. Ja olen myös huutanut sitä herrannimeäkin muutamaan kertaan, niin me kaikki vaan ollaan hairahtuvaisia.

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä." (Matteus 7:1-5)

"Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausutko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan."

Anteeksi vain jos joku ei kestä lukea, skipatkoon, mutta siinä minuun kolahtaneita tekstejä raamatusta, joita yritän muistaa arkielämässä toimiessa.

Ja yksi tämän päivän pinnalla oleva juttu: homoavioliitot. Minä en ainakaan voi muuta kuin hyväksyä ne, kuka minä olen tuomitsemaan? Tätä jokainen kristitty voisi kysyä itseltään. Onko se minun tehtäväni tuomita ihminen koska hän on homo? Onko minun tehtäväni kieltää heidän avioliittonsa, koska he ovat homoja? Niin, kuka heittää ekan kiven?

Ja vaikka ihminen on uskova, niin eihän se tarkoita että hän olisi jollain lailla täydellinen tai edes lähellä sitä. Tai "parempi ihminen", niinkuin joku tuolla sanoin. Jokainen meistä tekee syntiä.

Ja yksi tämän päivän pinnalla oleva juttu: homoavioliitot. Minä en ainakaan voi muuta kuin hyväksyä ne, kuka minä olen tuomitsemaan? Tätä jokainen kristitty voisi kysyä itseltään. Onko se minun tehtäväni tuomita ihminen koska hän on homo? Onko minun tehtäväni kieltää heidän avioliittonsa, koska he ovat homoja? Niin, kuka heittää ekan kiven?[/QUOTE]

kerran olet uskova olet varmasti lukenut raamattua paljon. Siellä ei puhuta tasan tarkkaan muista avioliiton malleista kuin miehen ja naisen välisestä joten kyllä tuomitsen sellaiset liitot koska Jumalakin niin tekee. Ei en tuomistse homoja ihmisinä, mutta en silti hyväksy heidän elämän tyyliä (suuntautumistaan), Jumala on selvästi siis todella selvästi sanonut sen että ihmisten kuuluu olla miehen ja naisen välisissä suhteissa! Homous on sairaus josta pystyy pääsemään eroon, homoiksi ei synnytä vaan tullaan.

En pidä itseäni todellakaan synnittömänä vaikka uskovainen olenkin. Kukaan ihminen ei voi olla synnitön! Ainoat synnittömät ovat Jumala ja poikansa Jeesus. Kukaan muu ei tähän pysty!

Alkuperäinen kirjoittaja Minä heitän ensimmäisen kiven;24063531:
kerran olet uskova olet varmasti lukenut raamattua paljon. Siellä ei puhuta tasan tarkkaan muista avioliiton malleista kuin miehen ja naisen välisestä joten kyllä tuomitsen sellaiset liitot koska Jumalakin niin tekee. Ei en tuomistse homoja ihmisinä, mutta en silti hyväksy heidän elämän tyyliä (suuntautumistaan), Jumala on selvästi siis todella selvästi sanonut sen että ihmisten kuuluu olla miehen ja naisen välisissä suhteissa! Homous on sairaus josta pystyy pääsemään eroon, homoiksi ei synnytä vaan tullaan.

En pidä itseäni todellakaan synnittömänä vaikka uskovainen olenkin. Kukaan ihminen ei voi olla synnitön! Ainoat synnittömät ovat Jumala ja poikansa Jeesus. Kukaan muu ei tähän pysty!

Koittaisit jo sinäkin laskeutua vuoteen 2011.

[QUOTE="vieras";24063593]Koittaisit jo sinäkin laskeutua vuoteen 2011.[/QUOTE]

on ohjekirja elämälle eletään mitä vuotta hyvänsä ja Raamatun mukaan yritän elää parhaani mukaan! Ole itse ateisti jos haluat, mutta minulle Jumalan sana merkitsee todella paljon! Olen uskon kautta saanut elämäni takaisin.......

on ohjekirja elämälle eletään mitä vuotta hyvänsä ja Raamatun mukaan yritän elää parhaani mukaan! Ole itse ateisti jos haluat, mutta minulle Jumalan sana merkitsee todella paljon! Olen uskon kautta saanut elämäni takaisin.......

Sitten varmaan noudatat kaikkia Raamatun neuvoja? Et esimerkiksi pidä vaatteita, jotka on tehty kahdesta eri kuidusta? Et päästä sokeita ja rampoja alttarin lähelle? Kivität itsepäiset lapsesi? Et syö rasvaa?

Vai oletko niitä kristittyjä, jotka noukkii rusinat pullasta ja noudattaa vain niitä sääntöjä, jotka itselle sopii?

Uhraatko vuohia useinkin, vai skippaatko Raamatusta ne osat joista et tykkää? :) Ts. valitset omiin ennakkoluuloihisi sopivat osat pönkittämään agendaasi ("homo paha sillee ku hyi, soo soo, jumalakin on samaa mieltä kuin minä"), mutta jätät huomiotta samasta niteestä löytyvät oivat kivitysohjeet? Menikö pahasti ohi, vai noinko tosiaan uhrausveitsi heiluu kotitaloudessasi?

[QUOTE="vieras";24063635]Sitten varmaan noudatat kaikkia Raamatun neuvoja? Et esimerkiksi pidä vaatteita, jotka on tehty kahdesta eri kuidusta? Et päästä sokeita ja rampoja alttarin lähelle? Kivität itsepäiset lapsesi? Et syö rasvaa?

Vai oletko niitä kristittyjä, jotka noukkii rusinat pullasta ja noudattaa vain niitä sääntöjä, jotka itselle sopii?[/QUOTE]
Niitähän ne on käytännössä kaikki. Poimitaan ne jutut, jotka tukevat omaa ajatusmaailmaa, ja jätetään loput huomiotta. En ole varma, onko kyseinen toiminta lähempänä hellyyttävää vai säälittävää.

Niitähän ne on käytännössä kaikki. Poimitaan ne jutut, jotka tukevat omaa ajatusmaailmaa, ja jätetään loput huomiotta. En ole varma, onko kyseinen toiminta lähempänä hellyyttävää vai säälittävää.

Lue sinäkin ensin koko se kirja läpi niin huomaat ettei se nyt ihan noinkaan mene. Vanha liitto oli aikana ennen Jeesuksen syntymää ja Uusi liitto hänen syntymänsä jälkeen. Moni vanhan liiton asia kumoutui kun uusi liitto astui voimaan. Sekin lukee siellä. Tutki ensin ja hutki vasta sitten. Veikkaan että sulla ei oo hajuakaan siitä mitä siellä kirjassa ylipäätään sanotaan. Ja lisäksi tämä ketju ei ole sulle tai muille samanlaisille. Tässä kysyttiin että miten usko näkyy arkipäivässä, sinä et usko niin oot jäävi vastaamaan. Uskomatonta että täällä palstalla on joku sun kaltaisesi. Jätä nämä ketjut rauhaan, perusta oma "en usko typeriin jumaliin"-ketju ja keskustele sielä kaltaistes kanssa kiitos. Tajuatko miten tyhmän leiman länttäät otsaas näillä sun kommenteilla. Oon pannu merkille että heti kun joku uskoon/uskontoon liittyvä aloitus tulee niin sää ilmestyit kuin tyhjästä haukkumaan niitä ketkä aattelee toisin kuin sinä. Kerro pliis mitä sulle on tapahtunut kun sulla on noin voimakas asenne!! Niin kovasti haluaisin tietää!!

[QUOTE="katmat";24063702]Lue sinäkin ensin koko se kirja läpi niin huomaat ettei se nyt ihan noinkaan mene. Vanha liitto oli aikana ennen Jeesuksen syntymää ja Uusi liitto hänen syntymänsä jälkeen. Moni vanhan liiton asia kumoutui kun uusi liitto astui voimaan. Sekin lukee siellä. Tutki ensin ja hutki vasta sitten. Veikkaan että sulla ei oo hajuakaan siitä mitä siellä kirjassa ylipäätään sanotaan. Ja lisäksi tämä ketju ei ole sulle tai muille samanlaisille. Tässä kysyttiin että miten usko näkyy arkipäivässä, sinä et usko niin oot jäävi vastaamaan. Uskomatonta että täällä palstalla on joku sun kaltaisesi. Jätä nämä ketjut rauhaan, perusta oma "en usko typeriin jumaliin"-ketju ja keskustele sielä kaltaistes kanssa kiitos. Tajuatko miten tyhmän leiman länttäät otsaas näillä sun kommenteilla. Oon pannu merkille että heti kun joku uskoon/uskontoon liittyvä aloitus tulee niin sää ilmestyit kuin tyhjästä haukkumaan niitä ketkä aattelee toisin kuin sinä. Kerro pliis mitä sulle on tapahtunut kun sulla on noin voimakas asenne!! Niin kovasti haluaisin tietää!![/QUOTE]
Tuohon boldattuun: Olen samaa mieltä. Jeesus kun nimenomaan sanoi, ettei vanhoja lakeja tullut kumoamaan. Joten kannattanee alkaa harkita sitä eläinuhraamista ihan tosissaan.

Btw. Se, ettei usko jumaliin, ei tee jääviksi vastaamaan siihen, miten uskovaisilla se usko näkyy arjessa.

Uhraatko vuohia useinkin, vai skippaatko Raamatusta ne osat joista et tykkää? :) Ts. valitset omiin ennakkoluuloihisi sopivat osat pönkittämään agendaasi ("homo paha sillee ku hyi, soo soo, jumalakin on samaa mieltä kuin minä"), mutta jätät huomiotta samasta niteestä löytyvät oivat kivitysohjeet? Menikö pahasti ohi, vai noinko tosiaan uhrausveitsi heiluu kotitaloudessasi?

Huomaa ettet oo kauhean hyvin perehtynyt Raamattuun ja siihen mitä sanotaan. Jeesus kuoli ristillä sen takia ettei enää tarttis uhrata eläimiä. Joten kukaan kristitty ei uhraa mitään, ei oo tarvetta. Kivittääkään ei enää kettään tarvi, Jeesus sanoi että se kivittäköön ensin joka on synnitön. Kukaan ei uskaltanu kivittää koska kaikkien sydän todisti heille että kukaan ei oo täydellinen ja synnitön ihminen. Lisäksi Jeesus kielsi uskovia tuomitsemasta toisia(=kivittämästä toisia) toisten synneistä koska kukaan ihminen ei oo toistaan parempi eikä kellään oo varaa toista kivittää. Älä auo päätäsi jos et oikeesti tiedä mitä siellä Raamatussa sanotaan. Sinäkin vaan poimit sieltä asiayhteyksistä irti olevia juttuja ja kuvittelet voivasi päteä niillä.

Tuohon boldattuun: Olen samaa mieltä. Jeesus kun nimenomaan sanoi, ettei vanhoja lakeja tullut kumoamaan. Joten kannattanee alkaa harkita sitä eläinuhraamista ihan tosissaan.

Btw. Se, ettei usko jumaliin, ei tee jääviksi vastaamaan siihen, miten uskovaisilla se usko näkyy arjessa.

Nimenomaan, Jeesus EI tullut kumoamaan kymmentä käskyä (10 käskyä= vanhat lait). Mutta eläinten uhraamisen JEesus kumosi menemällä itse uhrattavaksi, kyllä se lukee siellä Raamatussa. Samoin Jeesus kumosi syntisten kivittämiset, sekin lukee siellä. Ja Raamattua kun lukee niin pitää aina muistaa pitää mielessä että minkä aikakauden ja kulttuurin keskellä ne on kirjoitettu ja asioita pitää katsoa siltä kantilta.

Mutta, en jaksa väitellä sun kanssasi. Ei mulla oo tarvetta todistella omaa uskoani todeksi. Minä uskon kuten uskon ja sinä uskot kuten uskot. Ei oo multa pois vaikka et usko Raamatun sanomaan mutta selvästikin sulta on pois jos joku uskoo Raamattuun (enkä ymmärrä miksi).

[QUOTE="katmat";24063752]Nimenomaan, Jeesus EI tullut kumoamaan kymmentä käskyä (10 käskyä= vanhat lait). Mutta eläinten uhraamisen JEesus kumosi menemällä itse uhrattavaksi, kyllä se lukee siellä Raamatussa. Samoin Jeesus kumosi syntisten kivittämiset, sekin lukee siellä. Ja Raamattua kun lukee niin pitää aina muistaa pitää mielessä että minkä aikakauden ja kulttuurin keskellä ne on kirjoitettu ja asioita pitää katsoa siltä kantilta.

Mutta, en jaksa väitellä sun kanssasi. Ei mulla oo tarvetta todistella omaa uskoani todeksi. Minä uskon kuten uskon ja sinä uskot kuten uskot. Ei oo multa pois vaikka et usko Raamatun sanomaan mutta selvästikin sulta on pois jos joku uskoo Raamattuun (enkä ymmärrä miksi).[/QUOTE]
Ahaa, vanhassa testamentissa ei ollut muita lakeja kuin 10 käskyä :D Hulppeaa! Ja tuli taas tuo perinteinen "tuo käsky oli tarkoitettu siihen kulttuuriin ja aikaan, niin mun ei tartte totella sitä.. mut homot on edellee nykyäänki paha!" -selitys. Hyvä hyvä.

Tiedätkö, minkä tämäkin keskustelu juuri todisti? Sen, että raamattu nimenomaan on sitä rusinoiden pullasta poimimista varten. Kuten sinäkin jatkuvasti teet.

Ahaa, vanhassa testamentissa ei ollut muita lakeja kuin 10 käskyä :D Hulppeaa! Ja tuli taas tuo perinteinen "tuo käsky oli tarkoitettu siihen kulttuuriin ja aikaan, niin mun ei tartte totella sitä.. mut homot on edellee nykyäänki paha!" -selitys. Hyvä hyvä.

Tiedätkö, minkä tämäkin keskustelu juuri todisti? Sen, että raamattu nimenomaan on sitä rusinoiden pullasta poimimista varten. Kuten sinäkin jatkuvasti teet.

NO tämä todistaa sen että sulla ei oo hajuakaan siitä mitä siellä lukee ja miten mikäkin liittyy toisiinsa. Todennäköisesti et oo ikinä ees lukenu koko opusta. Mutta ihan se ja sama, sääliksi vaan käy sinua.

[QUOTE="katmat";24063797]NO tämä todistaa sen että sulla ei oo hajuakaan siitä mitä siellä lukee ja miten mikäkin liittyy toisiinsa. Todennäköisesti et oo ikinä ees lukenu koko opusta. Mutta ihan se ja sama, sääliksi vaan käy sinua.[/QUOTE]
Ahaa, eli se on ok kun sinä nypit raamatusta rusinoita, mutta kun minä teen niin, se on väärin? :D Äläpä tuomitse!

[QUOTE="katmat";24063702]Lue sinäkin ensin koko se kirja läpi niin huomaat ettei se nyt ihan noinkaan mene. Vanha liitto oli aikana ennen Jeesuksen syntymää ja Uusi liitto hänen syntymänsä jälkeen. Moni vanhan liiton asia kumoutui kun uusi liitto astui voimaan. Sekin lukee siellä. Tutki ensin ja hutki vasta sitten. Veikkaan että sulla ei oo hajuakaan siitä mitä siellä kirjassa ylipäätään sanotaan. Ja lisäksi tämä ketju ei ole sulle tai muille samanlaisille. Tässä kysyttiin että miten usko näkyy arkipäivässä, sinä et usko niin oot jäävi vastaamaan. Uskomatonta että täällä palstalla on joku sun kaltaisesi. Jätä nämä ketjut rauhaan, perusta oma "en usko typeriin jumaliin"-ketju ja keskustele sielä kaltaistes kanssa kiitos. Tajuatko miten tyhmän leiman länttäät otsaas näillä sun kommenteilla. Oon pannu merkille että heti kun joku uskoon/uskontoon liittyvä aloitus tulee niin sää ilmestyit kuin tyhjästä haukkumaan niitä ketkä aattelee toisin kuin sinä. Kerro pliis mitä sulle on tapahtunut kun sulla on noin voimakas asenne!! Niin kovasti haluaisin tietää!![/QUOTE]

Tämäkö se on sitä kristillistä lähimmäisenrakkautta ja suvaitsevaisuutta, joita niin kovasti mainostatte? :D

Yhteistyössä