\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 10:08 äippä kirjoitti:
meille ei neuvolasta ole annettu mitään ohjeita että mihin aikaan mikäkin ruoka. On vain annettu lappu jossa on kuusi ateriaa ja kahdella niistä pitäisi olla soseruokaa. Meillä on vaan näin mennyt... siis syönnit ja ruokailut. Välillä olen miettinyt etten nukuttaisi enää illalla (klo18) viimeisille unille ulos, mutta sitten vauva on niin pahantuulinen myöhemmin ja sit sitä ei tahdo saada syömään ennen yöunia. Siksi tähän ratkaisuun ollaan tultu. Toivottavasti vauvan kasvatessa tulisi selkeät rytmit. Olenko tyhmä mutta mitä tarkoitatte aamupalalla?? Mitä silloin annatte? maitoa?
mä tarkotan aamupalalla n. 5kk ikäselle puuroa tai velliä. totta on, että viljatuotteet yleensä suositellaan alotettavaksi vasta 5kk iässä, mut niinhän soseetki saa alottaa vasta 4kk. meillä esikolle alotettiin soseet jo½kk ikäsenä, ja kyllä sen maha kesti niitä.
noi suositukset on noussu eu-standardiin, ku kaikkien eu-maiden suosituksia yhdenmukaistettiin. tietenkin niillä on tieteellinen pohja ja selitys, mutta mun mielestä maalaisjärjen käyttö on sallittua.
se 35min päikkäreiksi on ihan liian lyhyt, eikä mun mielestä riitä. jo ihan se takia, että huonosti nukkuva vauva voi olla kärttynen. toisekseen, jos sä et koskaan saa pidempää lepohetkeä, varmasti sullakin alkaa väsymys painaa ja silloin te ootte sen lapsen kanssa molemmat pahalla tuulella.
koko rytmitys perustuu lähinnä siihen, että nukkua ei ole pakko, mut aina herätään samaan aikaan, on nukuttu tai ei. mä ehdottaisin, että aikaistat pikkusen aamuherätystä niin, että aina viimesitään yhdeksältä ootte herännyt. sit hereillä olosta pidetään kiinni niin, ettei torkuta ennen puoltapäivää, vaan vasta sitte ku mennää 11-12 nukkumaan. jos se ei nuku, niin sit ei nuku. viimeistää klo 15 ylös, ja jos se herää aikasemmin, et silti anna nukahtaa ennen klo 17. jos se ei aamulla tosiaankaan oo nukkunut ku puolisen tuntia, kannattaa sovun ja perherauhan nimissä antaa torkahtaa sylissä, mut ei mitään pitkiä unia vaan ihan pienet torkut. sit klo 17 ruoan jälkeen vaunuihin ja unta korkeintaan pari tuntia. sit taas viimeistään seitsemältä ylös ja väkisin valvotusta iltaan asti. eikä tarvi valvottaa kymmeneen, yhdeksältä voi jo ihan hyvin mennä yöunille tukevan iltapalan jälkeen, että varmasti nukkuu aamuun asti.
kokemuksesta tiedän että pari ekaa päivää, ehkä ensimmäinen viikoki tuntuu ihan hirveeltä, se vauva on aina väsynyt ja sitä joutuu joka päivä herättämään väkisin. mut siihen rytmiin se tottuu kyllä, kun sä et anna mahdollisuutta.
lisäks tässä on sellanen pointti, että jos sillä lapsella menee päivärytmi totaalisesti sekasin, eikä päivisin unet ole muuta ku pieniä torkkuja, voi olla että menee myös yöt yhtä pätkittäisiksi. meillä pääs tapahtumaan ton kuopuksen kanssa niin ku annoin aina periksi sen uneliaisuudelle ja välillä se nukku ihan ihmeelisiin aikoihin. jossai vaiheessa sen yöunet ei loppunu aamulla, vaan se ei välttämättä heränny edes puoleen päivään mennessä. mä ajattelin että nukkukoon nyt, saampahan olla hetken yksin pojan kanssa ja on rauhallisempaa. sit se veny niin että neiti saatto ilta kymmeneltä mennä yöunille (siis mun mielestä) jotka sen mielestä oli päikkärit, ja se heräs puoleen yöhön mennessä. sit sitä valvottii yötä myöten, se kun ei suostunu valvomaan sängyssään yksin. mut oli kyllä oma moka, mitäs aina annoin periksi. :/