miten useat unet päivällä 4,5-5kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä

Aktiivinen jäsen
28.04.2004
2 972
0
36
Itselläni on kohta 5kk:n ikäinen vauveli ja se ei jaksa olla kun noin 2 tuntia valveilla ja sitten pitää taas päästä unille. poitsu nukkuu päivällä kerralla noin 50min-1h 50min.. Joskus kitisee ja hieroo silmiä, eikä tahdo oikein missään viihtyä vaikka ei olisi kulunut kahtakaan tuntia edellisistä unista. Miten teillä muilla?

Meijän poika on kyllä jo 7kk!! Mutta sillon kun oli 5kk, niin jätti ihan itse omasta halusta toiset päikkärit pois.. ja nyt on siitä asti menty yksillä päikkäreillä! Se sopiii meijän rytmiin oikein hyvin!! =)

meillä on ton ikäsellä ollu kahdet päikkärit ja iltatorkut lisänä jos on illalla väsyttäny. meillä herättiin kahdeksan ja yhdeksän välillä aamulla, syötin vauvalle vellin. yhdentoista aikaan laitoin jo vauvaa päikkäreille, sitä ennen olin syöttänyt ruoan. päikkäreiltä herättiin joskus kahden aikaan ja maitoa välipalaksi. neljän jälkeen annoin ruokaa, ja viiden aikoihin toisen kerran päikkäreille. ennen seitsemää vauva heräsi taas maidolle, jonka jälkeen yleensä valvoi iltaan asti, jos ei valvonut, annoin nukkua jotain vajaa puoltuntii sylissä. kymmeneltä yöunille.

ota huomioon, että meillä 5kk ikäset on syöny kiinteitä jo ihan säännöllisesti ja nukkuneet täydet yöunet.

mun mielestä kuitenkin sun lapsen päikkärit on ihan liian lyhyitä, meillä parivuotiaskin nukkuu vielä pitempään, tosin vaan kerran päivässä.
yleensä se rytmi vauvalla menee niin että aamulla nukutaan pitemmät päikkärit ja iltapäivällä ne lyhyemmät. kannattaa pitää huoli, että vauva syö itsensä ihan täyteen, ja sit saman tien nukkumaan. jos se herää alta kahden tunnin jälkeen nukkumaan menosta, yrittäisin varmaan hyssyttää takasin. nukkuuko se vaunuissa? ulkona uni maittaa paremmin. riippuu tosin tapauksesta, mut yleensä niin.
tohon rytmittämiseen menee aikaa, mutta mä yrittäisin suunilleen tollasta rytmiä mitä edellä kirjoitin. siinä joutuu aluksi vähän väkisin valvottamaan ja toisaalta melkein pakolla nukuttamaankin. helpoin on, jos vauva nukkuu vaunuissa ja saat hyssytettyä tai lähdettyä kävelylle että se hiljenee vielä nukkumaan. mä pidin aika tiukasti kiinni ruokarytmistäkin nukkumisen lisäksi, mut tietenkään ei kannata nälkää huudattaa. mun mielestä ton ikästä lasta voi jo oikeesti rytmittää, ja kannattaakin. sujuu omat päivät helpommin ja saa suuniteltua etukäteen ku tietää milloin lapsi nukkuu ja syö. muutama ensimmäinen viikko kannattaa pitää tiukasti kiinni samasta unirytmistä, sit ku on oma rytmi muodostunu sopivaksi, voi jo joustaa. mulle pariin otteeseen kävi niin, että ku anto vaikka päiväksi periksi tosta rytmistä jonkun kyläilyn takia, oli seuraavana päivänä taas alotettava sen rytmiin sopeuttaminen uudestaan...

Tuossa vaiheessa meillä nukuttiin kolmet päikkärit: ensimmäiset noin tunnin puolentoista päästä yöunista ja ne kesti noin 45 minuuttia, toiset noin parin kolmen tunnin päästä kestoltaan noin 2 tuntia ja kolmannet parin tunnin päästä edellisistä kestoltaan noin 1-1 1/2 tuntia. Kaksiin päikkäreihin neiti siirty itse siinä 5,5-6 kuukauden ikäsenä.

siis meillä vauva ei "suostu"/jää nukkumaan pitemmäksi aikaa vaikka hyssyttelisi ym. Vauva herää aamulla noin puoli 10 siitten syödään noin 10-puol 11 sosetta (perunaa,maissia ym) ja maitoa. Sitten mennään nukkumaan noin puol 12-12. Vauva nukkuu 50min-1h50min. Yleensä noin tunnin tai vähän päälle. Sitten syödään n. puol2. Ja sitten mennään nukkumaan 2-2,5h:n valvomisen jälkeen.. nukkuu taas sen saman verran eli noin tunnin.. syödään n. klo 16.30-17.00 sosetta ja maitoa. ja sit vielä yhdet unet klo 18 eteenpäin noin klo 19 saakka.. sitten kylpy, syönti ja noin 21-22 yöunille. nukkuu aamu kuuteen saakka jolloin syödään maitoa ja jatketaan unia aamu 9-10. eli päivällä nukkuu yht. noin 3-4h.

meidän neiti 5kk nukku tosi vähän päivällä.klo 9 nukkuu noin 45 min,klo 12.30 nukkuu korkeintaan 1½ tuntia,klo 17.30 nukkuu n.½ tuntia.nukkuu yöt klo 20-07 heräämättä,joten ei taida enää päivälle unta riittää =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 13:09 äippä kirjoitti:
siis meillä vauva ei "suostu"/jää nukkumaan pitemmäksi aikaa vaikka hyssyttelisi ym. Vauva herää aamulla noin puoli 10 siitten syödään noin 10-puol 11 sosetta (perunaa,maissia ym) ja maitoa. Sitten mennään nukkumaan noin puol 12-12. Vauva nukkuu 50min-1h50min. Yleensä noin tunnin tai vähän päälle. Sitten syödään n. puol2. Ja sitten mennään nukkumaan 2-2,5h:n valvomisen jälkeen.. nukkuu taas sen saman verran eli noin tunnin.. syödään n. klo 16.30-17.00 sosetta ja maitoa. ja sit vielä yhdet unet klo 18 eteenpäin noin klo 19 saakka.. sitten kylpy, syönti ja noin 21-22 yöunille. nukkuu aamu kuuteen saakka jolloin syödään maitoa ja jatketaan unia aamu 9-10. eli päivällä nukkuu yht. noin 3-4h.

miten paljon se syö soseita? siis syökö ihan ruoakseen vai onko maistelun asteella? syökö tuttia? ja paljon maitoa menee ruoan jälkeen?

periaatteessahan teidän rytmi on aivan sama, päikkärit vaan on lyhyempiä. se voi olla, että unen tarve tällä tiedän vauvalla on yksinkertasesti pienempi, ja siksi se nukkuu lyhyitä pätkiä. toisaalta jos se sun mielestä vaikuttaa väsyneeltä ja ärtyneeltä melkein jatkuvasti, on varmaan selvää että se herää aina kesken unien.
mä jäin miettimään että missä teidän aamupala on?

soseita syö isoja määriä,n. puolikas keittolautanen melkein menee (sis. perunaa,kukkakaalia,maissia,porkkanaa...)kerralla ja päälle maitoa noin desi.. se meidän aamupala on varmaankin sillo kuuden aikaan aamulla kun syödään 200ml maitoa ja sitten jatkuu unet heti syönnin perään 9-10:een. en tiedä teenkö sitten jossain väärin, mut yöt menee hyvin. Ei heräile ym. Päivällä vaan tahtoo unille oltua hereillä noin 2 tuntia. En ole viitsinyt väkisin pitää valveilla ja en kyllä löydä syytäkään että pitäisi valveilla enemmän olla. Mutta sitä mietin että onko normaalia että ei jaksa olla kauempaa hereillä virkeänä? Että pitäisikö tämän ikäisen jaksaa kauemmin?

no neuvolan ohjeiden mukaan aamumaito ja aamupala pitäis olla erikseen mut mä en näkis mitään syytä syöttää ihan aamupalaa, jos kerran ei nälkä vielä siihen aikaan ole.
eihän ton ikäsen kuulukkaan jaksaa valvoa kovin kauaa, jotkut pysyy hereillä pidempään ja toiset ei, ihan samalla tavalla ku toiset nukkuu hirveen pitkään ja toiset pätkissä.
lähinnä mä kiinnitin huomiota tohon, että päivisin sun lapsi nukkuu unet aika pätkittäin mut eihän siinäkään mitää vikaa ole ellei se hankaloita sun elämää tai väsytä sua, tai vauva ole jatkuvasti kiukkunen väsymyksen takia. aamusin vauvat harvoin edes jaksaa valvoa kovin pitkään, se pitempi hereilläolon pätkä on usein illalla viimisenä ennen yöunille menoa. jos se lapsi syö hyvin joka kerta nukkumaan menoa niin ettei se herää kesken unien nälkään, eikä ole väsynyt ja kärttynen heti herätessään ni eihän tossa rytmissä sitten ole mitään vikaa. =)

meille ei neuvolasta ole annettu mitään ohjeita että mihin aikaan mikäkin ruoka. On vain annettu lappu jossa on kuusi ateriaa ja kahdella niistä pitäisi olla soseruokaa. Meillä on vaan näin mennyt... siis syönnit ja ruokailut. Välillä olen miettinyt etten nukuttaisi enää illalla (klo18) viimeisille unille ulos, mutta sitten vauva on niin pahantuulinen myöhemmin ja sit sitä ei tahdo saada syömään ennen yöunia. Siksi tähän ratkaisuun ollaan tultu. Toivottavasti vauvan kasvatessa tulisi selkeät rytmit. Olenko tyhmä mutta mitä tarkoitatte aamupalalla?? Mitä silloin annatte? maitoa?

Meillä tyttö on pikkusen vajaa 5kk ja tuntuu ainakin itsestä, että rytmit on vielä ihan hakusessa. Mutta suunnilleen näin mennään: aamulla heräilee n.9-10 aikaan. Aamupalaksi (juuri ennen päiväunia)annan pelkkää maitoa n.120ml (enempää ei kerrallaan mene). Päiväunille menee tunnin jälkeen heräämisestä ja nukkuu 1-3 tuntia. Joskus herää kesken unien, eikä saa millään hyssyteltyä takaisin uneen. Tuntuu että päivärytmi onkin ihan tästä riippuvainen, että kauanko suostuu ekoilla päikkäreillä nukkumaan!) Sitten on kärttyinen sisällä jonkin aikaa, jos on herännyt liian aikaisin. n. klo 13-13.30 syödään sosetta purkillisen verran ja maitoa n.80-100ml. Sitten toisille päikkäreille klo.14, nukkuu 2-3h. klo 16-17 toinen soseateria taas purkillisen verran ja maitoa päälle. Sitten seurustellaan pari tuntia ja taas maitoa n.100ml. iltaunet nukkuu yleensä sisällä ½-1h n.klo 19 aikoihin. Sitten seurustellaan, joka toinen päivä kylvetellään ja iltapalaksi klo.21 syödään hedelmäsosetta vielä purkillinen ja maitoa. Nukahtaa yöunille n.21.30-22.30. Ja yöllä heräilee tällä hetkellä kolmen tunnin välein :/ On kuitenkin mennyt parempaan päin, sillä vielä viikko sitten heräili 2 tunnin välein :headwall:
Neuvolassa eivät osanneet auttaa mitenkään unien kanssa, sanoivat vaan että toivottavasti soseiden aloitus pidentää unia. Eipä ainakaan vielä ole muutosta kauheasti näkynyt. Aloitetaan seuraavalla viikolla iltapalaksi antaan puuroa, jospa se helpottais jotain :'(
Ja päivisin tosiaan aikas uninen ja kärttyinen tapaus, jos ei 2-3 tuntia saa kerrallaan päiväunilla nukuttua. Riippuu meillä niin paljon siitä kuinka paljon ulkona on meteliä! mutta sisällä on ihan mahdotonta saada mitään pidempiä unia nukkumaan päivällä. Tuntuu kans, että kaikilla muilla samanikäisillä on jo niin hienot rytmit ja nukkuu niin hyvin, meillä on aina nukkumaan menemisien kanssa ollut kauheet taistelut \|O

No jos helpottaa niin meillä ei ole kylläkään ihan säännöllisiä rytmejä. Tietty yritän tehdä ruokailut ym suunnilleen samaan aikaan. Meillä on kans ulkona tosi paljon melua että en tiedä senkö takia ei nuku kerralla pitempään. Itseni mielestä vauveli ei kyllä nälkään herää. Sisälle päivällä ei tahdo saada nukkumaan, vaunuihin nukahtaa tosi hyvin ja nopeasti. Meillä joskus nukkuu 2 tuntia kerralla mutta se on harvinaista. Ja ei nukahda uudestaan jos käy hyssyttelemässä jos on vaikka noin tunnin nukkunut, naureskelee vaunuissa ja vaikuttaa pirteältä kuin peipponen, mutta sitten kun vie sisälle niin kätisee ja hieroo silmiä.. Saako puurojen syönnin aloittaa minkä ikäisenä? Meillä pikkuinen on kohta 5kk ja aika paljon on käyty soseita läpi.

Mun mielestä jotkut puurot tai ainakin puurotyyppiset ruoat on 5kk eteenpäin. Kaupan purkeissa/tölkeissä on niitä suosituksia. Mekin ollaan käyty jo melkoisesti eri makuja läpi. yritän päivällä antaa mahdollisimman paljon, kun öisin tosiaan heräilee vieläkin niin usein ja syö joka kerta. Maitoo meillä menee mun mielestä aikas vähän kerralla, enimmillään 120ml. Annosta ei saa millään suurennettua :/
Ei meilläkään päivisin nälkään herää, vaan just siihen meluun. Nyt nukku 1½h, mut ei ainakaan vielä kauheen kiukkuselta vaikuta, mut kyllä se kohta alkaa... oon kyllä tutuilta kuullu, että monella on just tässä iässä päiväunet lyhentyny tai jääny kahteen. Mut se on just ikävää, kun valveilla olo on sitten sitä kiukuttelua ja vaikuttaa et tyttö on kokoajan jotenkin väsynyt \|O

Meillä ei nukkunut äsken kuin 35min. Koko ajan lyhenee, en ymmärrä miks. Melua oli taas kamalasti ulkona mut ei nukahtanu enää vaikka tuttia laitto ja vaunuja heilutteli. Mä vielä syötin vajaa puoli tuntia ennen unia, söi paljon, ja ajattelin rttä nyt kyllä nukkuu pitkään kun maha on ainakin täysi mutta eipä nukkunutkaan. Jospa se tästä. Harmittaa vaan että sitten kiukuttelee kun on väsynyt. Mikähän tähän auttais...?! Tai miten pitäis tehdä??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 10:08 äippä kirjoitti:
meille ei neuvolasta ole annettu mitään ohjeita että mihin aikaan mikäkin ruoka. On vain annettu lappu jossa on kuusi ateriaa ja kahdella niistä pitäisi olla soseruokaa. Meillä on vaan näin mennyt... siis syönnit ja ruokailut. Välillä olen miettinyt etten nukuttaisi enää illalla (klo18) viimeisille unille ulos, mutta sitten vauva on niin pahantuulinen myöhemmin ja sit sitä ei tahdo saada syömään ennen yöunia. Siksi tähän ratkaisuun ollaan tultu. Toivottavasti vauvan kasvatessa tulisi selkeät rytmit. Olenko tyhmä mutta mitä tarkoitatte aamupalalla?? Mitä silloin annatte? maitoa?

mä tarkotan aamupalalla n. 5kk ikäselle puuroa tai velliä. totta on, että viljatuotteet yleensä suositellaan alotettavaksi vasta 5kk iässä, mut niinhän soseetki saa alottaa vasta 4kk. meillä esikolle alotettiin soseet jo½kk ikäsenä, ja kyllä sen maha kesti niitä.
noi suositukset on noussu eu-standardiin, ku kaikkien eu-maiden suosituksia yhdenmukaistettiin. tietenkin niillä on tieteellinen pohja ja selitys, mutta mun mielestä maalaisjärjen käyttö on sallittua.
se 35min päikkäreiksi on ihan liian lyhyt, eikä mun mielestä riitä. jo ihan se takia, että huonosti nukkuva vauva voi olla kärttynen. toisekseen, jos sä et koskaan saa pidempää lepohetkeä, varmasti sullakin alkaa väsymys painaa ja silloin te ootte sen lapsen kanssa molemmat pahalla tuulella. :whistle:
koko rytmitys perustuu lähinnä siihen, että nukkua ei ole pakko, mut aina herätään samaan aikaan, on nukuttu tai ei. mä ehdottaisin, että aikaistat pikkusen aamuherätystä niin, että aina viimesitään yhdeksältä ootte herännyt. sit hereillä olosta pidetään kiinni niin, ettei torkuta ennen puoltapäivää, vaan vasta sitte ku mennää 11-12 nukkumaan. jos se ei nuku, niin sit ei nuku. viimeistää klo 15 ylös, ja jos se herää aikasemmin, et silti anna nukahtaa ennen klo 17. jos se ei aamulla tosiaankaan oo nukkunut ku puolisen tuntia, kannattaa sovun ja perherauhan nimissä antaa torkahtaa sylissä, mut ei mitään pitkiä unia vaan ihan pienet torkut. sit klo 17 ruoan jälkeen vaunuihin ja unta korkeintaan pari tuntia. sit taas viimeistään seitsemältä ylös ja väkisin valvotusta iltaan asti. eikä tarvi valvottaa kymmeneen, yhdeksältä voi jo ihan hyvin mennä yöunille tukevan iltapalan jälkeen, että varmasti nukkuu aamuun asti.
kokemuksesta tiedän että pari ekaa päivää, ehkä ensimmäinen viikoki tuntuu ihan hirveeltä, se vauva on aina väsynyt ja sitä joutuu joka päivä herättämään väkisin. mut siihen rytmiin se tottuu kyllä, kun sä et anna mahdollisuutta.
lisäks tässä on sellanen pointti, että jos sillä lapsella menee päivärytmi totaalisesti sekasin, eikä päivisin unet ole muuta ku pieniä torkkuja, voi olla että menee myös yöt yhtä pätkittäisiksi. meillä pääs tapahtumaan ton kuopuksen kanssa niin ku annoin aina periksi sen uneliaisuudelle ja välillä se nukku ihan ihmeelisiin aikoihin. jossai vaiheessa sen yöunet ei loppunu aamulla, vaan se ei välttämättä heränny edes puoleen päivään mennessä. mä ajattelin että nukkukoon nyt, saampahan olla hetken yksin pojan kanssa ja on rauhallisempaa. sit se veny niin että neiti saatto ilta kymmeneltä mennä yöunille (siis mun mielestä) jotka sen mielestä oli päikkärit, ja se heräs puoleen yöhön mennessä. sit sitä valvottii yötä myöten, se kun ei suostunu valvomaan sängyssään yksin. mut oli kyllä oma moka, mitäs aina annoin periksi. :/

Meillä kun ei ole vielä annettu vellejä/puuroja.. Pitäisikös sitten niiden syöttöjen olla mihin aikaan? Aamulla heti kun herää?? Vai annetaanko ruoka ennen nukkumaan menoa? Meillä kun on se ettei vauva jää nukkumaan pidemmiksi ajoiksi. Nälästä ei voi johtua jos olen juuri ennen nukkumaan menoa syöttänyt ja on syönyt paljon. Mistä sitten johtuu ettei nuku pidempää? Tiedän ettei niin lyhyet unet riitä mutta en voi väkisin sitä vaunuissa pitää. Meillä sen takia nukutaankin useammin kun ei yksinkertaisesti nuku pidempiä pätkiä. :(

siis aloitettinko teillä soseet jo parin viikon iässä? minkä ihmeen takia niin aikaisin?? Voisiko kitinään ja kätinään liittyä hampaiden tulo?? vai millaisia oireita on kun hampaat tulee??

joo kirjotusvirhe, herralla oli siis ikää kiinteiden alotuksen aikoihin kumminkin jo 2½kk, vaikkei sekään paljoa ollut. alotettiin noin aikasin ku multa loppu maito ihan totaalisesti eikä esikko syöny pullosta ollenkaan.
niin noista syömisistä. mä syötin puuron heti kun herää, ja ennen nukkumaan menoa lounaan. sit herätessä maitoa tai hedelmäsoseita välipalaksi, ja taas päivällinen ennen nukkumaan menoa. illalla päikkäreiltä herätessä en enää syöttäny mitään, mut yöunille mentäessä taas puuron, tai sit velliä.
mä huomasin meillä aika pienenä vauvana jo ruokarytmi oli sellanen, että kumpaakin vauvaa on imetetty just ennen nukkumaan menoa, ja taas herätessä. noudatin siis samaa kaavaa myös kiinteiden kanssa kun se rytmi sellanen luonnostaan oli. samoin se menee vieläki, aamulla puuro, ennen päikkäreitä lounas, päikkäreiden jälkeen välipalaa, sit päivällistä, jonka jälkeen nää ipanat ei kyllä enää nuku. ja ihan illalla iltapalaa ennen yöunia.

nii, ja se ei nuku pidempiä pätkiä ehkä juuri siksi että sillä on unirytmi niin sekasin. kannattaa yrittää rytmittää sitä. aluks se on kyllä aika kamalaa huudatusta mut lopputulokseen on varmaan sekä äiti että lapsi tyytyväisempiä. toinen saa säännöllisen rytmin ja on levänneempi ja virkeempi herätessä, toinen saa vähän omaa rauhaa ja ehkä mahdollisuuden nukahtaa itekki. =)

Yhteistyössä