Miten työkkäri suhtautuu autottomaan, jolla kolme alle kouluikäistä lasta ja he asuvat kaukana maalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";24266396]Ajokortti on silläkin joo mutta ei varaa ostaa autoa tai ylläpitää sitä!![/QUOTE]

no autoja saa kyllä iah halvallakin. auton ylläpitämminen on tosin kallsita, mutta jso asuu korvessa silloi se on melkei pakolinen etä pääsee kulkemaan

Rovaniemei on OIKEASTi iso kunta. kyllä se van niin on etä täällä 80km on melkein naapurissa. jso menen esim Aivan tervolan rajalta Tiaisen kylään, joka kuuluu myös rovnaiemelle tulee reilusti yli 80km, kaupungista jo tiaiseen on melkeen 50 km. Esim maatalouslomittajilla tulee helposti tuon 150km ja on otettava työ vastaan jos siä tarjotaan

Liikkuva työ on eri asia kuin työmatka. Työssäkäyntialue on kuitenkin kaikkialla 80 km. Sen kauemmas ei tarvitse lähteä. Noissa liikkuvissa ammateissa se "työpaikka" on jossain (jonkinlainen tukikohta?) ja sen mukaan se lasketaan. Sieltä lähtee yleensä myös työmatka kotiinpäin.

Ap ei ole vielä edes muuttanut tuonne korpeen. Ehkä kannattaa sitten vielä harkita, onko sinne tosiaan järkevää muuttaa, jos sieltä ei pysty kulkemaan töihin eikä halua ajokorttia suorittaa.

Sun luulisi ymmärtävän, että se osamaksukin voi toisille olla liikaa, jos työtön.

Niin, jos on ajokortin takia työtön niin kannattaa toki jättää se ajokortti hommaatta koska on työtön.

Ei se nyt niin paljoa maksa, hommaa sen rahan vaikka kiven navasta tai vaikka sosiaalilainalla. Halvempi jos esim. mies voi opettaa opetusluvalla.

Ja tämä ei siis koskenu ap:ta jolla kortti jo on, musta on vaan tommonen naurettava "hei mä oon marttyyri ja köyhä koska oon työtön ja työtön koska oon köyhä" - ajattelu ihan turhaa, jos haluaa siitä kurjasta elämäntilanteesta joskus poiskin.

En minäkään ymmärrä sitä, että autoton/ajokortiton muuttaa jonnekin perämetsään ja sitten ihmettelee kun ei pysty vastaanottamaan työtä. Se on oma valinta, ja pitää hyväksyä ettei myöskään työttömyyskorvausta makseta.

Mutta toisaalta työkkärin vaatimukset autosta ovat joskus kohtuuttomia. Työtön saattaa asua ison kaupungin keskustassa, jossa ei ole edes järkevää pitää autoa. Ja tarjottu työ voi olla jossain korvessa, jonne ei pääse julkisilla. Tällöin ei mielestäni voi rangaista autottomuudesta.

[QUOTE="eee";24266469]Ap ei ole vielä edes muuttanut tuonne korpeen. Ehkä kannattaa sitten vielä harkita, onko sinne tosiaan järkevää muuttaa, jos sieltä ei pysty kulkemaan töihin eikä halua ajokorttia suorittaa.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Miksi muuttaa jonnekin korpeen josta ei voi käydä töissä? Tai paremmin miksi meidän muiden pitäisi kustantaa se elämä siellä?

Vaikka tämä ei taida koskea ap:tä koska kirjoitti itsekin, että voisi hyvin olla muutaman vuoden palkatta kotiäitinä. :)

Yhteistyössä