Miten tukisin ystävääni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liliann
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liliann

Vieras
Ystäväni paljasti miehestään yllättäviä asioita. Mies on siis antanut muille toisenlaisen kuvan itsestään ja luonteestaan, todellisuudessa on jotain ihan muuta.

Ystäväni kertoi eilen muutaman asian miehestä:

Olivat lauantaina menneet suureen markettiin ostamaan ruokaa kerralla enemmän. Mies lähti kuskiksi. Automatka meni ihan hyvin, kaupassa mies sitten aloitti ylimielisen käytöksensä. Kyseenalaisti jopa ystäväni taitoa osata ostaa ruokaa. Ystäväni kuitenkin keräsi tarvittavat tavarat kärryyn ja lähti kohti kassaa, muisti kuitenkin matkalla, että poika tarvitsee yöpukuja. Kaupasta ei kuitenkaan löytynyt pojan kokoa, oli 1 joka oli lyhythihainen yöpuku. Ei siis tälle pojalle sopiva vaihtoehto. Ystäväni sitten ehdotti, että jospa käydään kotimatkalla sitten toisesta kaupasta katsomassa sopivaa yöpukua, pojan yöpuvut kun olivat kaikki pieniä.

Miehen käytös muuttui entistä ylimielisemmäksi, aloitti piikittelyn. Toisessa kaupassakaan ei ollut yhtään sopivaa kokoa, valtaosa oli tyttöjen yöpukuja. Ja myyjäkin oli sanonut, että heidän yöpuvut olivat siinä kaikki, lisää on tulossa myöhemmin.

Matkan varrella oli vielä 1 kauppa johon menivät. Sieltä löytyi yöpukuja ja ne ostettiin. Mies oli koko kaupassaoloaikana käyttäytynyt kuin raivopää. Huusi lapsille ja karttoi ystävääni parhaansa mukaan. Oli siis erittäin kylmä ja tunteeton.

Illalla sitten kun lapset menivät nukkumaan niin ystäväni oli ottanut puheeksi tämän miehen käytöksen. Miehen mielestä oli kohtuutonta pyytää suureen markettiin. Ystäväni on tämän vuoden puolella ollut siis 2 kertaa suuressa marketissa, ei ole päässyt kun käytössä vaan 1 auto. Ja auto aina miehellä. Toiseen ei ole varaa, ei tällä hetkellä.

Mies jopa tokaisi, että ystäväni pitäisi itse päästä kaupunkiin marketeihin, vaikka sitten junalla jos ei muuten.
Ja kuten arvata saatatte, joutuu ystäväni ostamaan lastenvaatteet kaikki netistä, kauppaan kun ei pääse. Autoa ei saa keneltäkään lainaan. Heillä oli 2 autoa, mutta sen toisen pitäminen tuli liian kalliiksi ja ystäväni sitten myi omansa pois, miehen painostuksella. Heidän pienessä "keskustassa" on 1 vaateliike, siellä tosin ylihintaisia lastenvaatteita, ei mitenkään monipuolinen valikoimakaan ja vaatteita yleensä hajakokoja sitä sun tätä. Joten netistä tilaamalla saa vaatteita ja valikoimakin parempi. Mies näkee tosin siitäkin vaivaa, yleensä koko ystäväni netinkäytöstä hän näkee vaivaa. Mesettää ei saa, kun se ei ole edes järkevää tekemistä. Soittaa ei saa, koska puhelinlaskut ovat sitten sitä luokkaa...varmaan saitte jo jonkinlaisen käsityksen miehestä?

Lapset saavat myös mieheltä oman osansa. Lapset saavat leikkiä, mutta sen pitää olla tietyntasoista leikkimistä. Huutaa ei saa, eikä muutenkaan mekastaa. Eli lapset eivät saa käyttäytyä kuin lapset käyttäytyy. Mies saa raivareita todella helposti, viikonloput yhtä huutamista ja ystäväni kärsiikin kovasta stressistä, varmasti myös lapsetkin. Ulospäin mies näyttää kaikille, että heidän perhe-elämä on ihanaa. Ei siis ole tuollainen jos vieraita käymässä yms. Lapsetkin ihmeissään.

Meille muille hän siis on antanut itsestänsä sellaisen kuvan, että on hyvinkin rauhallinen ja suorastaan unelmamies.

Ystäväni on nyt miettinytkin eroa, mies ei kuitenkaan usko, että ystäväni kykenee hänestä eroamaan...miten voin olla tukena ystävälleni? Hän on selvästikin masentunut ja kovin väsynyt kaikkeen. Kiitos avustanne!

Sano suoraan että olet hänen tukenaan! Itselläni oli tosi hallitseva puoliso, joka sai minut uskomaan että en pärjäisi yyhoona. Tunsin myös epäonnistuneeni jos eroaisin, siksi en uskaltanut puhua ongelmistani ystävilleni. Erotessamme itkeskelin yhden päivän, sitten tajusin kuinka paljon helpompaa, ihanampaa, huolettomampaa elämäni on kun ei tarvinnut pelätä miehen raivareita! Sen jälkeen elämä hymyili, uskalsin nauttia elämästä, toivuin vuosia kestäneestä masennuksesta. Toivottavasti ystävälläsi on uskallusta ottaa ensimmäinen askel, sen jälkeen on PALJON helpompaa!!!

väsyneiden perheenisien paikka ei ole marketeissa yöpukuja etsimässä..jos nyt hiukan kärjistän.. Ystäväsi tarvitsee tukea, mutta niin myös apua kaipaa mies ja siten ollen koko perhe. Meillä on joskus ollut havaittavissa miehellä samansuuntaista käytöstä. Se paheni ahdistukseksi asti ja ohjasin hänet lääkäriin..Sieltä sai avun ja elo oli kaikilla mukavampaa. Eihän ne lääkkeet työkiireitä helpota ja pitäsi toki oppia uudentyyppistä suhtautumistapaa asioihin. Ystäväsi tarvitsee tukeasi, jotta saisi uskallusta hakea apuja perheelleen. Masentunut mies oirehtii juuri tuollaisella tavalla kuin kuvasit; kaikki ärsyttää, pakko huutaa ja piikitellä ja alistaa muita. Kun hänelle osoittaa ongelmat, voi ajan kanssa saada aikaan muutosta!

Voi herran jumala...eihän tuo nyt kohtuutonta ole, jos muutaman kerran vuodessa pyytää markettiin. Ymmärtäisin jos siellä pitäisi olla jatkuvasti, mutta pari kertaa vuodessa!!!

Exäni oli aikoinaan samanlainen. Hän teki kuolemaa joka kerta kun piti perheen kanssa lähteä jonnekin. Aina oli huuto päällä ja kaikki v*tutti. Milloin mikäkin painoi mieltä. Kumma kyllä, asiat oli hyvin kun sai mies yksinään mennä.
Aina valitti, että ei viihdy kaupassa missä on paljon ihmisiä. Ralleihin toki voi mennä, ei siellä valittanut yhtään. Siellä ei ilmeisesti ole sitten muita kuin hän yksinään. Kaupassakin oli monet kerrat ihan yksin ja vielä töittensä jälkeen... se siitä väsymyksestä!
Kaikki tekemiseni oli hänestä naurettavaa...hänen tekemiset olivat kaikki järkeviä. Vain häntä sai joku asia ärsyttää, ei muita. Varsinainen dramaqueen koko exä. Ja voi pyhä sylvi sitä nalkuttamisen määrää mitä se exä harrasti. Nalkutti siivouksesta, milloin mistäkin. Itse ei toki tehnyt mitään muuta kuin nalkutti.

Tue ystävääsi, hän tarvitsee apuasi jos sinulle on näitä asioita selitellyt. Se on vaikeaa myös sinulle, mutta yksin ei ystäväsi tähän pysty. Ole paikalla ja kuuntele!

Mä en ehkä ihan saanut oikeata kuvaa tilanteesta, mutta voisin kuvitella että jos me oltaisiin koko perheen voimalla ruokakaupassa ja minä saisin päähäni vielä kiertää kauppoja jonkun yöpaidan perässä, niin ei munkaan mies ihan rauhallinen olis. Saattais jopa kommentoida...

JA kyllä meilläkin huutamisesta ja riehumisesta ärähdetään lapsille. Myös mies.

(No, mulla on kyllä oma auto ja päääsen mihin haluan, et siinä mielessä ei ollenkaan sama tilanne)

Mun kaverilla oli sama tilanne. Mies vaikutti kaikkien muiden, myös mun, silmissä todella rakastavalta ja huolehtivalta mieheltä. Todellisuus oli kuitenkin täysin toinen... Eikä kyse ollut ohimenevästä stressistä koska mies oli koko yhdessäoloajan ollut sellainen.

Jossain vaiheessa tää mun kaveri alkoi sitten puhua erosta. Mä kuuntelin, kuuntelin, kuuntelin ja lupasin olla tukena mitä ikinä kaveri päättääkään. Sanoin kyllä suoraan senkin ettei kukaan mieheltään sellaista kohtelua ansaitse. Erosivat sitten ja molemmat on nyt paljon onnellisempia.

Oonko mä ainut, jonka mielestä toi marketti ei ole oleellisin asia tekstissä? Se, että mies saa raivareita pienestä ja komentelee naista siinä määrin, että tämän sosiaaliset kontaktit ovat rajoittuneita, ovat minusta pelottavia!

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Oonko mä ainut, jonka mielestä toi marketti ei ole oleellisin asia tekstissä? Se, että mies saa raivareita pienestä ja komentelee naista siinä määrin, että tämän sosiaaliset kontaktit ovat rajoittuneita, ovat minusta pelottavia!

Mä vaan peilasin mielessäni tuota markettikäyttäytymistä meidän oman 5-henkisen perheen lauantaiostosreissuun, niin ei kauas heitä...

Mutta tuo muu äristely ja kohtuuton hermoilu voi olla merkki jostain masennuksesta tai narsismista tms.

Ihan samaa kuin mun kaverilla oli. Mies rajoitti sen sosiaalista elämää, kielsi auton käytön, jopa otti joskus avaimet pois. Kaupassa kaveri sai joskus autolla käydä mutta mies katsoi aina matkamittarista ettei vaan ole ajettu ylimääräistä lenkkiä. Joskus se jopa sai täyden raivarin kun kaveri oli ajanut neljä kilometriä ylimääräistä kauppareissulla (kävi mun luona pikaisesti silloin).

Et ole. Mulla kans tuli mieleen tuo narsistisuus. Onkohan käytös kotona ollut aina samanlaista? Vaiko muuttunut ihan vasta? Jos vasta muuttunut, niin voi olla tuota masennusta, mutta jos on aina ollut samantyyppistä niin sitten voikin olla kyse jostain muusta...

Musta tuo nyt ei kuulostanut yhtään erikoiselle. En nyt näe mitään öö.. eron aihetta tässä..?

Ei kai sitä itsekään jaksaisi (edes naisena) lähteä joka ikiseen kauppaan vaan yhden yöpuvun takia, jos alunperin ei ollut tarkoitus sellaista hakea.

Puhelinlaskuun voi olla iha looginen selitys. Ehkä nainen läpättää puhelimessa sen 1h kerralla ja oikeasti ne laskut alkaa oleen jo 100e luokkaa, että on pakko rajoittaa naista, koska itse ei tajua sitä rajoittaa.

Kai sitä rauhallinenkin äijä joskus hermostuu ja haluaa pitää mm. lapset kurissa, ettei volyymitaso ihan hirveästi nouse.

Olikohan nyt kaverillasi vaan harvinaisen huono päivä ja kaikki tuntui olevan ylivoimaisen vaikeaa ja miehen sanatkin tuntui piikitteleviltä?

Kyllä munkin mies ärähtelis jos se joutuisi juoksemaan mun vierelläni kaupassa yhden vaivasen yöpuvun takia ellei siihen ole alunperin varautunut... Ja kyllä mäkin varmaan ärisisin naisena...

Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Musta tuo nyt ei kuulostanut yhtään erikoiselle. En nyt näe mitään öö.. eron aihetta tässä..?

Ei kai sitä itsekään jaksaisi (edes naisena) lähteä joka ikiseen kauppaan vaan yhden yöpuvun takia, jos alunperin ei ollut tarkoitus sellaista hakea.

Puhelinlaskuun voi olla iha looginen selitys. Ehkä nainen läpättää puhelimessa sen 1h kerralla ja oikeasti ne laskut alkaa oleen jo 100e luokkaa, että on pakko rajoittaa naista, koska itse ei tajua sitä rajoittaa.

Kai sitä rauhallinenkin äijä joskus hermostuu ja haluaa pitää mm. lapset kurissa, ettei volyymitaso ihan hirveästi nouse.

Olikohan nyt kaverillasi vaan harvinaisen huono päivä ja kaikki tuntui olevan ylivoimaisen vaikeaa ja miehen sanatkin tuntui piikitteleviltä?

Kyllä munkin mies ärähtelis jos se joutuisi juoksemaan mun vierelläni kaupassa yhden vaivasen yöpuvun takia ellei siihen ole alunperin varautunut... Ja kyllä mäkin varmaan ärisisin naisena...

Tuota noin....

Ensinnäkin, tuo miehen käytös kyllä kuullostaapi todella itsekeskeiseltä. Jos tämä ystävä ei pääse kuin 2 kertaa vuodessa isoon kauppaan ja lastenvaatteetkin pitää netistä ostaa, niin tuskin on kyse ihan mistään huonosta päivästä. Huonoja päiviä on monelaisia, mutta tuskin niitä voi olla joka ainoa päivä, jopa niin paljon, että pitää toisen kanssakäymisiäkin säännöstellä. Ja jos pari kertaa vuodessa pääsee kauppoihin, niin kyllä sitä sitten ostaa vaatteita lapsillekin, lapsethan kasvavat ja jos mies vielä yrittää tätäkin ostoa kontrolloida, niin miten ihmeessä sitten lapset saavat vaatteita ja MISTÄ????

Narsistisen ex-miehen puolisona tiedän, että narsistinen mies yrittää kontrolloida ihan kaikkea. Jopa sinun omaa elämääsi. Hän voi jopa kieltää sinulta ihan kaiken. Vain hänellä on oikeus asioihin, sinulla ei. Narsistiselle ihmiselle riittää pienikin asia suuriin tekoihin.

Tämä ystävä elää narsistin kanssa. Hän on väsynyt ja todella yksinäinen...mies tietää sen ja käyttää hyväkseen joka tilannetta.

Ja kyse ei ollut pelkästään marketista vaan ihan kaikesta, sinä vaan tartuit siihen...et siis näe koko asiaa.

Yhteistyössä