Miten tukea lapsensa menettänyttä ystävää, kun on itse raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuntematon odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuntematon odottaja

Vieras
Ystäväni lapsi kuoli jokin aika sitten kohtuun, ja nyt olen itse raskaana. Miten kertoa raskaudesta ystävälle? Olen kokenut keskenmenon, joten tiedän, että vauvauutosen herättämä tunnemyrsky voi olla suuri enkä todellakaan odota ystäväni iloitsevan puolestani.

Puhuin asiasta neuvolassa, mutta nuori terkkari ei osannut kommentoida oikein mitään. Hän vain kannusti iloitsemaan omasta vauvastani ja iloinen toki olenkin, mutta...

Kerrot ihan normaalisti. Ethän voi jättää kertomattakaan tai ystäväsi varmasti pahastuisi siitä. Mutta kerrot varovasti ja sanot ettei asiasta tarvitse puhua, jossei hän halua. Mainitset siis selkeästi, että et ole mitenkään innokas keskustelemaan asiasta enempää kuin tarpeen, jotta vaan et loukkaisi häntä. Keskenmenon kokeneet ovat todella alttiita loukkaantumaan siitä että toiset ovat raskaana (tiedän itse tämän kahden km:n kokeneena). Kannattaa siis valita sanansa tarkkaan ja välttää puhumista raskaudestasi. Jos ystäväsi kyselee siitä erikseen, niin sitten voit toki siitä puhua. Itse en ainakaan ole nykyistä raskauttani mitenkään mainostanut lapsettomille ystäville ja sellaisille, joilla tiedän olleen raskautumisongelmia tai km:iä. Mutta jos huomaan, että ystävä on valmis puhumaan, niin sitten toki puhutaan siitä minun raskaudesta. Mun mielestä ei ole mikään tarve kenelläkään hehkuttaa omaa raskauttaa lapsettomille ihmisille ja loukata heitä tieten tahtoen. Eli etköhän sä ihan järjenkäytöllä saa asian hänelle kerrottua. Ja olet toki tukena ja korvana, jos hän tahtoo menetyksestään puhua.

Minulla on vähän sama tilanne. Hyvä ystäväni menetti lapsensa raskauden puolivälissä. Menetys oli heille iso ja surutyö jatkuu vielä päivittäin. He ovat nyt yrittäneet uutta lasta siinä kuitenkaan vielä onnistumatta. Itse olen nyt raskaana ja en todellakaan tiedä miten asian hänelle kertoisin. Ystäväni on usein sanonut kuinka paljon häntä harmittaa katsella naisia jotka odottaa tai ihmisiä joilla on ihan pieniä vauvoja. Hänelle tulee ikävä omaa vauvaansa. Muutama tuttavamme on lähiaikoina saanut vauvan mutta ystäväni ei ole niistä pystynyt täysillä iloitsemaan.
Miten saisin asian varovasti hänelle kerrottua koska jos salaan tätä vielä pitkään hän varmasti loukkaantuu koska en ole asiasta kertonut?

Eikö kellään olisi antaa hyviä neuvoja? Kertomisen ajankohta on jo lähellä ja tilanne ahdistaa minua todella. Miten saisin asian kerrottua ystävälleni häntä satuttamatta tai loukkaamatta liikaa?

Yhteistyössä