Miten tukea avioerossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Molla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Molla"

Vieras
Eräs läheiseni on ottamassa avioeroa. Tunnen myös toisen puolison ja olen hyvissä väleissä hänenkin kanssaan. Tiedän eroon johtaneet syyt ja vaikka kuinka toivon että he saisivat asian selvitettyä, se ei ole vain heistä kiinni. Läheiseni mukaan päätös on nyt lopullinen. Te, jotka olette eron kokeneet, mikä on parasta mitä läheinen voi siinä tilanteessa tehdä? Voinko pysyä puolison kanssa myös väleissä (toki se riippuu puolisostakin haluaako hän olla enää väleissä)? Kova paikka tämä on kaikille koska he ovat muuten aivan ihanteellinen pari, kyse on vain yhdestä asiasta joka ei edes riipu heistä.

Tarkemmin en viitsi asiaa eritellä mutta toisen puolison exä on pitänyt koko heidän yhdessäoloajan sellaista härdelliä päällä, että nykyisellä puolisolla on lopullisesti mennyt hermot. Välejä tähän exään ei voi katkaista lasten vuoksi. Ja asiaa on puitu moneen kertaan joten siihen ei kannata ottaa kantaa, se asia ei muutu! Lähinnä haluaisin kokemuksia tuosta tukemisesta, miten voin tukea kumpaakin heistä?

Tukea voit kuuntelemalla, kun toinen haluaa puhua asiasta ja pyytämällä ystävää mukaan vaikka lenkille, kahville yms. ettei jämähdä kotiinsa suremaan. Eikä tietenkään tarvitse valita "puoltaan", vaan voit olla ystävä molempien kanssa.

Minusta aika jännä jos eroavat toisen ihmisen takia!!!! Kyllähän noihin tilanteisiin yleensä ratkaisu löytyy. Jos ei muuta niin välit poikki ja lapset saa sitten itse päättää haluavatko tavata vai ei kun tulevat siihen ikään. Ei tuollaista tyraania ole pakko kestää, ei edes lasten takia!

Alkuperäinen kirjoittaja vpåe;22022868:
Minusta aika jännä jos eroavat toisen ihmisen takia!!!! Kyllähän noihin tilanteisiin yleensä ratkaisu löytyy. Jos ei muuta niin välit poikki ja lapset saa sitten itse päättää haluavatko tavata vai ei kun tulevat siihen ikään. Ei tuollaista tyraania ole pakko kestää, ei edes lasten takia!

No, mä tunnen sen exän ja tiedän tilanteen. Ymmärrän ettei puoliso sitä jaksa, mutta aika vaikea on pistää poikki välejä omiin lapsiin joita on tähän asti tavannut säännöllisesti heidän eronsa jälkeen! Miten estät ettei exä saa ottaa yhteyttä lainkaan kun kyse on aina lasten hyvinvoinnin varjolla tapahtuvasta häiriköinnistä? Tämä on oikeasti kamala tilanne, mutta nyt läheiseni on ilmoittanut että päätös on lopullinen ja ero tulee. Se on heidän välinen asia enkä rupea sitä kommentoimaan tai kinaamaan että koittakaa nyt vielä, se ei mulle kuulu.

Yhteistyössä