Miten tuilla voi maksaa vuokraa 1300e/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetyttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetyttaa

Vieras
Ihmetyttää, kun osui tälläinen ilmoitus silmiin. Ikävä kyllä en tiedä tarkalleen, miten tuet lasketaan, mutta miten on mahdollista, että veronmaksajat maksaa kaiken vuokran max 1300e tälle naiselle?

http://www.tori.fi/uusimaa/Yh_aiti__2_5v___koira_etsii_asuntoa_20997044.htm?ca=18&w=1

Mä itse käyn töissä ja olen ns. hyväpalkkainen, mutta verojen yms menojen jälkeen mulla ei kyllä olisi varaa maksaa itse 1300e/kk vuokraa.

Mutta voiko siis tuilla elää asunnossa, joka on monen työssäkäyvän haaveissa vain?

Olisi kiva tietää, että onko tuo todella totta, koska myös itse etsin vuokralaista asuntoon. Ja ikävä kyllä siinä asunnossa on vähän se ongelma, että vuokra on tosi kova....

En ymmärrä minäkään :D

Mä en sais asumistukea tähän 700e kämppään jos jäisin yksin, enkä tienaa edes paljoa. Eihän en tuollaisia summia maksa kyllä millään!

No jos hyväpalkkaisella ei ole varaa maksaa 1300€ vuokraa niin ehkä omassa rahankäytössä on vikaa. Se taas ettei HALUA maksaa noin isoa vuokraa, on ihan ymmärrettävää.

Kela maksaa tiettyyn summaan saakka, eikä ne ole noin isoja. Meillä 4 henkeä, vuokra vesineen 950€/kk. Kela maksaa meille 250€/kk. Sossusta ei saada mitään, mutta sossustahan saa vähän lisää jos tulot on tarpeeksi pienet. Meillä tulot 2200€/kk.

Kunta vaikuttaa myös tuen määrään. En kyllä usko, että yh ja lapsi saa 1300€ tukea pelkkään asumiseen yhtään missään. Omistaan voi laittaa lisää, mutta jos tälläkin naisella on tulossa ulosottovelat niin aika uskomattomalta yhtälöltä kuulostaa.

No jos hyväpalkkaisella ei ole varaa maksaa 1300€ vuokraa niin ehkä omassa rahankäytössä on vikaa. Se taas ettei HALUA maksaa noin isoa vuokraa, on ihan ymmärrettävää.

Kela maksaa tiettyyn summaan saakka, eikä ne ole noin isoja. Meillä 4 henkeä, vuokra vesineen 950€/kk. Kela maksaa meille 250€/kk. Sossusta ei saada mitään, mutta sossustahan saa vähän lisää jos tulot on tarpeeksi pienet. Meillä tulot 2200€/kk.

Kunta vaikuttaa myös tuen määrään. En kyllä usko, että yh ja lapsi saa 1300€ tukea pelkkään asumiseen yhtään missään. Omistaan voi laittaa lisää, mutta jos tälläkin naisella on tulossa ulosottovelat niin aika uskomattomalta yhtälöltä kuulostaa.

No en tiedä mikä on yleinen käsitys hyväpalkkaisesta, mutta itse tienaan 4200e/kk ja maksan siitä verot + lounasliput ja tilille tulee joku 2700e.

Pankin mukaan max 40% saa mennä asumismenoihin, joten en voisi maksaa 1300e/vuokraa, koska sen päälle vielä tulee muita kuluja asumiseen eli tuloistani > 40% menisi asumiseen.

Se, että voisi asua vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1300e/kk, pitäisi tienata yli 4200e/kk. Tähän ryhmään kait sit yhteiskunnan tuetut rinnastetaan, koska he nauttivat samaa elintasoa tai korkeampaa.

No en tiedä mikä on yleinen käsitys hyväpalkkaisesta, mutta itse tienaan 4200e/kk ja maksan siitä verot + lounasliput ja tilille tulee joku 2700e.

Pankin mukaan max 40% saa mennä asumismenoihin, joten en voisi maksaa 1300e/vuokraa, koska sen päälle vielä tulee muita kuluja asumiseen eli tuloistani > 40% menisi asumiseen.

Se, että voisi asua vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1300e/kk, pitäisi tienata yli 4200e/kk. Tähän ryhmään kait sit yhteiskunnan tuetut rinnastetaan, koska he nauttivat samaa elintasoa tai korkeampaa.

Jep, ja meillä tulot ~4800e ja käteen tulee n. 3000e. Maksettiin 1200e vuokraa vuosi + vedet ja sähköt.... Eikä enää ikinä. Ei siihen todellakaan ole varaa. Tai on, mutta mihinkään ylimääräiseen ei kyllä jää mitään.

Vuokraan saa asumistukea tiettyyn summaan saakka. Summa vaihtelee henkilöiden määrän ja asuinkunnan mukaan. Koska Helsingissä on kalliimmat vuokrat, siellä yksinasuva vuokralainen luonnollisesti saa asumistukea rutkasti enemmän kuin esim jossain himtsikumtsimetsässä halvassa vuokra-asunnossa asuva. Jollain 1000€/kk ei saa Helsingistä kummoistakaan asuntoa, kun taas siltä himtsikumtsimetsästä saisi 1000€/kk oikein mukavan asunnon. Asumistukea himtsikumtsimetsään ei luonnollisesti yksi henkilö noin paljoa saisi.

Niin no se on ihan arkea köyhän elämässä, että rahat menee asumiseen ja ruokaan eikä muuhun jää varaa. Eikä niiden köyhien vuokrat ole 1300 egen luokkaa.

Pankin IHANTEET on asia erikseen. :D

Jos yksinasuva saa käteen 2700€/kk, ja vuokraan menisi 1300€/kk, käteen jäisi vielä 1400€. Jos tuosta yksinasuva ei saa maksettua sähköä, vettä, kotivakuutusta, ruokaa ja vaatekertaa + ehkä lääkkeitä ja bussikorttia, niin kyllä se on rahankäytössä vika. Monihan maksaa siitä 1400€;sta KAIKEN, vuokra mukaanlukien.

Mutta niinkuin sanoin, on ihan YMMÄRRETTÄVÄÄ ettei halua maksaa noin isoa vuokraa vaikka raha riittäisi.

Vuokraan saa asumistukea tiettyyn summaan saakka. Summa vaihtelee henkilöiden määrän ja asuinkunnan mukaan. Koska Helsingissä on kalliimmat vuokrat, siellä yksinasuva vuokralainen luonnollisesti saa asumistukea rutkasti enemmän kuin esim jossain himtsikumtsimetsässä halvassa vuokra-asunnossa asuva. Jollain 1000€/kk ei saa Helsingistä kummoistakaan asuntoa, kun taas siltä himtsikumtsimetsästä saisi 1000€/kk oikein mukavan asunnon. Asumistukea himtsikumtsimetsään ei luonnollisesti yksi henkilö noin paljoa saisi.

Miksi olisi pakko asua Helsingissä? Kyllä Helsingistä saa ihan vaikka 3h+k tuolla 1000e/kk. Kaksion saa vaikka 600e/kk.
Millaista asuntoa sosiaalituilla elävä saa oikein tavoilla, jos on 2 henkilöä?
Olisi kiva, jos joku kertoisi faktaa, koska en tiedä. Säännöt voi toki lukea varmaan KELAn sivuilta, mutta mikä on sit käytäntö?

Niin no se on ihan arkea köyhän elämässä, että rahat menee asumiseen ja ruokaan eikä muuhun jää varaa. Eikä niiden köyhien vuokrat ole 1300 egen luokkaa.

Pankin IHANTEET on asia erikseen. :D

Jos yksinasuva saa käteen 2700€/kk, ja vuokraan menisi 1300€/kk, käteen jäisi vielä 1400€. Jos tuosta yksinasuva ei saa maksettua sähköä, vettä, kotivakuutusta, ruokaa ja vaatekertaa + ehkä lääkkeitä ja bussikorttia, niin kyllä se on rahankäytössä vika. Monihan maksaa siitä 1400€;sta KAIKEN, vuokra mukaanlukien.

Mutta niinkuin sanoin, on ihan YMMÄRRETTÄVÄÄ ettei halua maksaa noin isoa vuokraa vaikka raha riittäisi.

En koskaan kirjoittanut, että olen yksinasuva, en sitä ole. Kirjoitin vain mun palkasta, jolla toki elää enemmäin ihmisiä kuin pelkästään minä.

Se ei ole pankin ihanne, että tuloista saa mennä max 40% asumiseen, vaan ihan yleisesti muidenkin viranomaisten käyttämän periaate.
Haluan pitää talouteni hyvällä mallilla, ja se tarkoittaa myös, ettei voisi asua liian kalliisti tuloihini nähden.

Aika tiukkaa tekee elää 4 henkilöä 1400e/kk. Yhden henkilön lääkkeet maksaa jo noin 300e/kk ja päiväkodi maksu on 270e/kk.

Mutta: miksi yksi aikuinen ja yksi 2v lapsi + koira tarvitsee 1300e/kk maksavan asunnon? Onko mahdollista että tuo summa heille maksetaan?

En koskaan kirjoittanut, että olen yksinasuva, en sitä ole. Kirjoitin vain mun palkasta, jolla toki elää enemmäin ihmisiä kuin pelkästään minä.

Se ei ole pankin ihanne, että tuloista saa mennä max 40% asumiseen, vaan ihan yleisesti muidenkin viranomaisten käyttämän periaate.
Haluan pitää talouteni hyvällä mallilla, ja se tarkoittaa myös, ettei voisi asua liian kalliisti tuloihini nähden.

Aika tiukkaa tekee elää 4 henkilöä 1400e/kk. Yhden henkilön lääkkeet maksaa jo noin 300e/kk ja päiväkodi maksu on 270e/kk.

Mutta: miksi yksi aikuinen ja yksi 2v lapsi + koira tarvitsee 1300e/kk maksavan asunnon? Onko mahdollista että tuo summa heille maksetaan?

No ketäs kaikkia sun tuloilla elostelee, jos yksin maksat palkasta kaiken? Toisella aikuisella on aina tulot, lapsista saa lisät + elatuksen jos ei ole toista aikuista, vai onko sulla kenties kolmoset jotka on juuri 17 v?

Se 40% on ihanne ja suositus, johon ei köyhä pääse. Huomaa että elät vähän pumpulimaailmassa itsekkin.

Ja kyllä minä tiedän tarkalleen millaista on neljän hengen elää jos tuloista jäis vuokran jälkeen vielä 1400€ käteen. Meillä ei kyllä jää ihan edes tuota.

No mistä se vuokralainen saa rahaa?

No en tiedä. Kuten sanoin, tuntuu vaan hassulta että 1300e:n asuntoon saisi kaikki rahat yhden lapsen kanssa.
Mutta ei ole kokemusta tuollaisesta, ehkä se sitten menee niin.
Ja luulisi että sossullakin olisi joku "katto" minkä hintainen ja kokoinen asunto saisi olla asukasmärään mukaan. Aikuinen ja lapsi menisi hyvin kaksiossa, maksaako ne esim 1300e/kk.

Niin no - toihan hakee asuntoa Helsingin keskustasta. Tuolla 1300€:lla voi jonkun hikisen yksiön saada. Eri asia, sopiiko sossulle, että tää ei hae asuntoa myös muilta alueilta..

Ilmeisesti eletty reippaasti yli varojen ja nyt halutaan säilyttää sama elintaso, asuinympäristö, yms joita ei aiemminkaan ole kyetty omilla rahoilla, eikä näköjään lainarahallakaan - koska luottotiedot menny, maksamaan.

Miksi olisi pakko asua Helsingissä? Kyllä Helsingistä saa ihan vaikka 3h+k tuolla 1000e/kk. Kaksion saa vaikka 600e/kk.
Millaista asuntoa sosiaalituilla elävä saa oikein tavoilla, jos on 2 henkilöä?
Olisi kiva, jos joku kertoisi faktaa, koska en tiedä. Säännöt voi toki lukea varmaan KELAn sivuilta, mutta mikä on sit käytäntö?
No erittäin hyvä kysymys. Sitä olen aina itsekin miettinyt. Mun puolesta asumistukea saavilta/sossun tuilla eläviltä vois vaikka kieltää Helsingissä asumisen. Tulis melkoiset säästöt. Enkä sano että pitäis mihinkään himtsikumtsimetsään silti muuttaa, mutta miksi pitäisi asua just Helsingissä missä vuokrat on ihan älyttömiä. Mun puolesta Helsingissä vois asua vaan ne, joilla siihen ihan oikeesti on itsellä varaa asua.

En tiedä paljonko tuo ämmä kelalta saisi tukea, mutta varmaan sitten pyytää sossua maksamaan osan vuokrasta vuokranantajalle toimeentulotuesta. Eli jos leikitään että vuokra olis 1300 ja kela maksais vaikka 1000 niin toimeentulotuesta menis vielä se 300 ja siten olisi 300 vähemmän muuhun elämiseen. Ja nää luvut ihan päästä heitettyjä siis.

Nyt taitaa olla tuon ilmoituksen jättäjällä olla vähän liian suuret luulot siitä mitä Kela ja sossu maksaa. Kyllä pitäisi tuolle perheelle riittää kaksio jonka saa aivan varmasti paljon halvemmalla kuin 1300€.

Ei tässä muutkaan yhden lapsen tuella elävät yh:t missään kolmioissa asu tai ole asuneet. Itse asuin opiskeluaikana lapsen kanssa kaksiossa, mulla sänky olkkarissa. Paikkakunta toki pieni, mutta rajansa on täälläkin mitä sossu suostuu maksamaan vuokraan. Kaikki ylimenevä maksetaan toimeentulotuen perusosasta eli tarkoittaa sitä, että se on pois ruoka-, vaate- yms. rahoista. Täällä vain kunnalla niin perhanan kalliit vuokrat siihen nähden mikä on paikkakunnan sijainti ja koko. Kun valmistuin ja sain töitä niin sattui juuri vapautumaan yksityiseltä kolmio ja sain sen. Maksoin itse takuuvuokran ja asumistukea emme saaneet senttiäkään. Isommassa asunnossa asutaan sitten kun on varaa maksaa se itse eikä noin, että äiti, yksi lapsi ja koira tarvitsee kolmion.

Ei kyllä maksa Kela ja sossu noin isoa vuokraa eikä välttämättä anneta sossusta takausta noin kalliiseen asuntoon. Voidaan myös sanoa, että etsi kaksio. Mutta tuo 1300 euroahan olikin maksimivuokra mitä olisi valmis/kykenevä maksamaan.

Nyt taitaa olla tuon ilmoituksen jättäjällä olla vähän liian suuret luulot siitä mitä Kela ja sossu maksaa. Kyllä pitäisi tuolle perheelle riittää kaksio jonka saa aivan varmasti paljon halvemmalla kuin 1300€.
Mutta tuo 1300 euroahan olikin maksimivuokra mitä olisi valmis/kykenevä maksamaan.

"vuokran maksaa kela ja sosiaalivirasto joka kuukausi.
Max vuokra 1300€"

Pitääkö siis vuokrantanjan pyytää nähdä maksusitoumus vai miten tämän voi varmistaa, että vuokran kans saa?

Yhteistyössä