Miten ton anopin saisi hoitoon? (alkoholiongelma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
Anopilla on siis ollut n.20-vuotta alkoholiongelma, eikä siihen ole kukaan sukulainen/perheenjäsen puuttunut. Nyt sillä on kuitenkin itsetuhoisia ajatuksia ja nappailee alkoa sekä lääkkeitä sekasin ja on pihalla ihan jatkuvasti. Töissä käy vielä(jää eläkkeelle parin vuoden päästä), kavereilleen ja työkavereille se yrittää esittää ettei ole mitään ongelmaa, mutta kyllä sen on jo hänen ystävänsä huomannut. Meidän lapsen hän on nähnyt vain pari kertaa selvinpäin :( Jokapäivä töistä päästyään juo pari pulloa viiniä, viikonloppuna kuluu pari tonkkaa ja tinttaamisen se alottaa heti aamusta.

mullaki on juuri sama ongelma, mun anoppi ryyppää salassa ja sen omat lapset tietää mutta ei puutu. Mun mies joutuu usein hakemaan kaljaa ja tupakkaa hänelle.. ja monesti on krapulassa ku ollaan käyty kylässä.. en tieä mitä pitäs tehdä, ei olla niin läheisiä et voisin ite puuttua..

Ei siihen voi puuttua jos henkilö itse ei halua.

Ikävä kyllä näin se menee, pakkohoitoon ei ketään saa ellei pystytä näyttää et olis oikeasti vaaraks itselleen tai muille, eikä silloinkaa asia ole niin yksoikonen, eli muuta mahdollisuutta ei ole kuin yrittää puhua asiasta (mikä yleensä alkoholisoituneen kanssa on ihan yhtä turhan kanssa)..

Noi tilanteen on hanurista ja kamalia. :hug:

Alkoholismista en paljoa tiedä, muuta kuin että hoitoon pitää itse haluta. Pakkohoito ei onnistu valitettavasti..ei auta kuin olla olemassa ja tukena tarvittaessa. Mutta anopeista tiedän, että niistä ei ole kuin pelkkää haittaa ihan yleensä. Mulla ainakin on maailman kamalin anoppi. Ei niitä piruja mikään edes tapa..!

Meillä täällä sama tilanne, mutta kyseessä mieheni veli. Joi jo perheensä ulos talosta, vaimo siis muutti lastensa kanssa pois. Hyvä näin, koska joi lasten nähden kiikkutuolissa suoraan pulllosta. :( Alkoi käydä jo uhkaavaksikin. Hoitoon ei voi pakottaa, sinne on itse haluttava. Muuten ei tapahdu edistystä. Tämä kävi hoidossa, tuli neljän päivän päästä takaisin ja juominen pahentui vain.

Pakkohoitoon voidaan määrätä, mutta siihen tarvitaan kahden lääkärin lähete ja sielläkään ei voida pitää kuin 5 päivää.

Toisaalta, jos on itsetuhoinen, voi olla että paikka on sitten joku muu kuin katkola. Soita johonkin ja kysy neuvoa.

Ei "juopporetku" itse ole keksinyt "puolison kuuluu tukea" Itsekin kuulin sen kun astuin avioon, papin suusta! Ihmettelen mitä vikaa on auttamisessa, minäkin vein puolisoni AA:kerhoon olin kerhossa mukana tukena, yrirtin, viimein heitin puolisoni ovesta!
Se on totta että apua pitää hakea muualta, paremman avun antaa saman kokenut kuin oma puoliso, tämä on vakuutetun totta. Mutta ennemmin on kyse tuesta kuin itse avusta alkoholistille (puolisolle). Apu on kodin ulkopuolella, mutta tuki on kodin sisällä!

http://alcoholismalcoholic.com/

Yhteistyössä