Miten toimisitte tilanteessa? 4-vuotias nimittelee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uhmiksen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uhmiksen äiti

Vieras
Miten teillä toimittaisiin jos 4-vuotias huutelee muita tyhmäksi tms? Annatteko mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vai puututteko lapsen huuteluihin?Meillä 4-vuotias on nyt todella uhmakas ja väittää vastaan, ärisee, murisee, karjuu ihan koko ajan. Etenkin kun häntä komentaa tai pyytää tekemään jotain, alkaa uhittelu. Nyt on alkanut huutelemaan toisia tyhmäksi kun asiat eivät mene tahtonsa mukaan. Itse olen näihin puuttunut niin, että jokaisesta haukkumisesta mennään hetkeksi mietintäpenkille istumaan ja miettimään puheita, sitten on juteltu yhdessä käytöstavoista ja lopuksi lapsi on joutnut vielä pyytämään anteeksi haukkumisiaan.

Mummolassa mummo oli sitä mieltä, että turha "riidellä"lapsen kanssa tuollaisista huuteluista, mutta itse en voi sietää moista. Mutta miten teillä muilla toimitaan vastavissa tilanteissa? Olenko liian ankara lapselle?

Mä ehkä käyttäsin tätä, että mietippä miltä sinusta tuntuisi jos sinua haukuttaisiin? Tai sit klassinen se on itse joka haukkuu... Möskin samalla puhuen, että tuommoinen ei ole kaunista jne...

no jos nuo jo mainitut keinot ei ole tepsineet niin sanoisin tiukasti että nyt loppu se vastaan niskoittelu tai lähetän kaikki lelut kaatopaikalle. mun lapset ei kyllä vastaan nikottelekkaan noin, se on kitketty aikoja sitten.

[QUOTE="vieras";25191232]Mä ehkä käyttäsin tätä, että mietippä miltä sinusta tuntuisi jos sinua haukuttaisiin? Tai sit klassinen se on itse joka haukkuu... Möskin samalla puhuen, että tuommoinen ei ole kaunista jne...[/QUOTE]

Samoja juttuja käymme pojan kanssa läpi joka kerta, kunhan on ensin käynyt miettimässä asiaa jäähypenkillä. Muuten ei jaksa kuunnella vaan jatkaa sitä omaa meuhuamistaan. Anteeksipyynnöstä olen pitänyt myös kiinni.

[QUOTE="vieras";25191283]no jos nuo jo mainitut keinot ei ole tepsineet niin sanoisin tiukasti että nyt loppu se vastaan niskoittelu tai lähetän kaikki lelut kaatopaikalle. mun lapset ei kyllä vastaan nikottelekkaan noin, se on kitketty aikoja sitten.[/QUOTE]

Tossa on vaan se paha puoli, että uhkaus lelujen poisheittämisestä pitäisi myös mitä suurimmalla todennäköisyydellä totettaa, ja kun on 2 muutakin lasta ja lelut yhteisiä...

Mun mielestä ihan oikein. Parin varoituksen jälkeen jäähypenkki kutsuu.

Ja mulla on kaksi isompaa poikaa, jotka todella uskoo kun kielletään. Hyvin on näemmä toiminut. Mutta siis antaisin mahdollisuuden korjata käytöstä. Ja turhaa ei uhkailla. Jos jotain sanoo, se pitää myös pitää.

"Ite oot" on toiminut ihan hyvin.

Ja kun natiainen karjui että byääää, sä sanoit mua tyhmäks, en mä oo tyhmä, niin siihen totesin että älä sitten käyttäydy tyhmästi.

No kokeileppa sitten että ohi mennen sanot sä oot tyhmä. Katso reagtiota... Kysy sitten miltä tuntui. Eli siis silleen ettei hän itse ole nimitellyt. Luulisin, et sitten ymmärtää miten pahalta tuntuu. Tietysti sitten pyydät anteeksi. Mä oon toisaalta sitä mieltä, et jos anteeksi pyyntö tulee lapselta jo auttomaattisesti, kun on nimitellyt, niin kuvittelee että sillä se kuitataan eikä oikeesti ymmärrä miten pahamieli siitä voi tulla. Joskus tarvii vaan sen kovemman kautta opetella... Kummi-tyttöni aikoinaan n.2v:nä puri aina tilaisuuden tullen ja se ei loppunut ennekuin äitiltään meni hermot ja "puri" takas. Huuto oli hirvee äitinsä sanoi vaan: että tuolta se tuntuu kun sinä puret äitiä tai jotain muuta. Sen jälkeen ei tyttö purrut.

Alkuperäinen kirjoittaja hippiäitee;25191701:
Kysyn tyhmänä; mistä lapsi on alunperin oppinut haukkumaan toista ihmistä ? Mallista, kenen antamasta ?

Kerhossa muilta lapsilta ja esim. muumeissa pikkumyy haukkuu välillä toisia tyhmäksi. Meillä kotona ei kukaan nimittele toisia, paitsi nyt tämä yksi jukuripää kovasti yrittää.

[QUOTE="vieras";25191444]No kokeileppa sitten että ohi mennen sanot sä oot tyhmä. Katso reagtiota... Kysy sitten miltä tuntui. Eli siis silleen ettei hän itse ole nimitellyt. Luulisin, et sitten ymmärtää miten pahalta tuntuu. Tietysti sitten pyydät anteeksi. Mä oon toisaalta sitä mieltä, et jos anteeksi pyyntö tulee lapselta jo auttomaattisesti, kun on nimitellyt, niin kuvittelee että sillä se kuitataan eikä oikeesti ymmärrä miten pahamieli siitä voi tulla. Joskus tarvii vaan sen kovemman kautta opetella... Kummi-tyttöni aikoinaan n.2v:nä puri aina tilaisuuden tullen ja se ei loppunut ennekuin äitiltään meni hermot ja "puri" takas. Huuto oli hirvee äitinsä sanoi vaan: että tuolta se tuntuu kun sinä puret äitiä tai jotain muuta. Sen jälkeen ei tyttö purrut.[/QUOTE]

Öö, kiellän lasta haukkumasta toisia tyhmäksi ja sitten itse haukun häntä? Ei kai sentään...

Alkuperäinen kirjoittaja uhmiksen äiti;25191328:
Tossa on vaan se paha puoli, että uhkaus lelujen poisheittämisestä pitäisi myös mitä suurimmalla todennäköisyydellä totettaa, ja kun on 2 muutakin lasta ja lelut yhteisiä...

Tottakai pitää. Ei nyt tartte heti uhata että kaikki lentää, mutta otat yhden lelun ja sanot että tämä lähtee jos ei käytös parane. Meiltä on mm. lentänyt pari palapeliä roskiin kun leluja ei korjattu pyynnöistä ja käskyistä huolimatta ja nukenvaunut menneet varastoon pariksi viikoksi kun niillä ajettiin kaverin varpaille tahallaan. Ei kyllä tuon jälkeen ole enään vastustellut pitkään esim. siivoamista.

Yhteistyössä