MITEN TOIMISITTE? (Lapsen sukunimestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukuansa kunnioittava, mutta.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sukuansa kunnioittava, mutta.

Vieras
Olen sitä mieltä, että lapsen kuuluisi saada isänsä sukunimi.
Minulla on kuitenkin harvinainen sukunimi, ja minä olen perheeni "viimeinen" tämän sukunimen kantaja.

Laittaisitteko minun tilanteessani lapselle minun vai isän sukunimen?

Vaikea tilanne. :(

Keskustelisin varmaan miehen kanssa asiasta! Mutta minä varmaan miehen sukunimen varsinkin jos aikomuksena olisi mennä naimisiin joskus ja ottaa miehen sukunimi. eriasia on jos mies aikoisi siinä tapauskessa ottaa sinun sukunimesi? :)

Meidän lapsilla on minun nimi juuri tuon harvinaisuus jutun takia.
Mutta luulen että suurimmalle osalle ihmisistä on tärkeää että lapsilla on isän nimi joten ehkä "helpompi" laittaa se. :x

Tarkoituksenamme toki mennä naimisiin, mutta otan yhdysnimen itselleni.
Varmaan siis lapsi saa isänsä sukunimen, mikä kuitenkin tuntuu jotenkin pahalta itsestäni. Siis se, että minun jälkeeni muita lähisukumme jatkajia ei ole eikä tule. Toki sukunimeni jatkaa kulkuaan, mutta juuri meidän perheen kohdalla ja lähisukumme kohdalla ei.

Mä ajattelen samallai että lapselle kuuluu ehdottomasti isänsä sukunimi =)
Jos teidän lapsi on tyttö niin sama kait laittaa isän sukunimi kun saattaa sen vaihtaa kun naimisiin menee =)

No jos en olisi naimisissa lapsen isän kanssa, enkä olisi myöskään varma että parisuhde kestää iäisyyksiä, laittaisin lapselle tietenkin oman sukunimeni. Ei olisi kiva esitellä että"olen Riitta Sveea ja tässä on lapseni Mikko Mölö".

Meillä lapset sai isänsä nimen ja meidän sukunimi päättyi siihen. Miehelle oli tärkeää, että lapset sai hänen sukunimensä. Ei se ole jälkeenpäin harmittanut. Se on vain nimi. Voihan lapset sen sitten myöhemmin ottaa käyttöön, jos haluavat. Todennäköisesti näin ei käy, mutta se mahdollisuus on.

Mulla kans sama tilanne. Meidän siskokset ollaan viimeset meidän suvun jatkajat. Miehellä kuitenkin harvinainen sukunimi. Haluaisin antaa lapsille oman sukunimeni, mutta kuitenki miehen niinku "kuuluis". Miehen suku kuitenkin viel jatkaa matkaansa edellisen liiton lapsien mukana. Meidän suku ei jatka.
Naimisiin mennessäkää en kyl tietäis minkä nimen ottaisin :headwall:

me annettiin miehen sukunimi lapselle, asiasta ei keskusteltu ainoastaan siitä syystä että pidän miehen sukunimeä parempana, olisin kyllä laittanut kovasti vastaan, jos itellä olisi ollut mukavampi sukunimi.

jos sä itsekin haluat että miehen nimi niin sitten se. mä en alunperinkään olisi halunnut kastaa lapsia isän nimelle, koska meidän suvusta loppuu jatkajat joten olen onnellinen siitä että minä ja lapset ollaan nykyään mun tyttönimellä. ja meillä ei ole edes mikään erikoinen sukunimi. vähän painostuksesta tuli aikoinaan otettua miehen sukunimi sekä mulle että lapsille.

Laittaisin sen kumpi kuulostais kivemmalta. Ja sitä paitsi lapsi voi aikuisena muuttaa koko sukunimensä, joten ei ole 100% taattu, että sukunimi jatkuisi.

Mutta miksei miehesi voi ottaa sun sukunimeä, että koko perheellä olisi sama nimi?

Jos mies antaa sun päättää, ottaisin ehdottomasti sun sukunimen!

Meillä oli vähän samanlainen tilanne ja lopulta kävi niin että miehellä ja lapsella on sama sukunimi ja minulla oma vanha nimeni. Mulla kaunis ja harvinainen nimi, miehellä yleinen ja...no...ruma (myös mieheni mielestä). Meidän sukunimi päättyy tähän koska olen ainoa lapsi. Mutta... ei mahtanut mitään... hetken asiasta riideltiin eikä mies taipunut. Olisin kuulemma saanut koko hänen sukunsa jne jne vihat päälle koska miehen sukunimi "KUULUU" lapselle. Suruttaa vieläkin kun ajattelen :( Mutta ajattelin lopulta että tärkeintä on olla riitelemättä. Mielummin annan periksi...

(kiitti kuitenkin, en ollut ajatellutkaan että meidän tyttöhän saa joskus varmaan sukunimensä vaihdettua kauniimpaan, tyttö kun on :))

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Mä ajattelen samallai että lapselle kuuluu ehdottomasti isänsä sukunimi =)
Jos teidän lapsi on tyttö niin sama kait laittaa isän sukunimi kun saattaa sen vaihtaa kun naimisiin menee =)

saattaa se poikakin sukunimensä vaihtaa..

mutta ap:lle: jos miehellesi tärkeää, että on hänen sukunimi niin sit ehkä se. muuten laittaisin sinun sukunimen jos siltä tuntuu

Meidän lapsella on minun sukunimeni osin ap:n mainitsemista syistä. Meidän tilanteessa myös miehellä on harvinainen nimi, mutta hän ei pidä juurikaan omaan sukuunsa yhteyttä jne. Minun sukuni nimi liittää lapsen myös siihen sukulinjaan - ja suku on hyvin tiivis. Siihen on hyvä kuulua :heart:

Yhteistyössä