MITEN TOIMISIT? Asiaa lapsista...

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Jos lapsesi kaveri jatkuvasti huutaisi pihalla "vedän sua turpaan". Jahtaisi lastasi takaa uhkailleen vetävän turpaan. Kehoittaisi lastasi vetämään pikku veljeä turpaan. Näyttelisi keskisormea ja kaulankatkaisu eleitä lapsellesi yms.
Puuttuisitko asiaan pitämällä "puhuttelun" lapsesi kaverille? Vai marssisitko marisemaan asiasta kaverin äidille? Vai antaisitko lasten selvittää omat välinsä?
Kyseessä siis 7-vuotias ja sitä nuoremmat.

kyllä mä ainakin menisin vanhempien juttusille ja ne saa sitten sanoo asiat jälkikasvulleen tai olla sanomatta. Mut jollei vieläkään lopu vaikka vanhemmille sanottu niin sit kävisin sanoo lapsille.

Todennäkösesti lapsi oppii sen kotoa, mitä sanoo. Sillä on isojaveljiä, jotka leikkii tällasia leikkejä. Mutta kannattaa olla skarppina, joskus ne oikeesti tekee sen minkä uhkaa. Tunnetko vanhemmat? Tää ei taida olla paras tutustumiskeino, nimimerkillä "kokemusta löytyy"! Jos kaiffari tulee lähemmäksi sua, voisit sanoa, että tollanen käytös ei miellytä sua ja sanoo pitääkö soittaa poliisit paikalle.

Ensin vanhemmille! Koska lapsi voi ottaa sen sulta aikuiselta uhkauksena(siis sen sanomisen) ja kertoo äidilleen sit asian vähän erilailla....seuraavassa hetkessä mamma on sit huutamassa sulle et hittooko meidän jahvettia kiusaat!

Alkuperäinen kirjoittaja **:
Todennäkösesti lapsi oppii sen kotoa, mitä sanoo. Sillä on isojaveljiä, jotka leikkii tällasia leikkejä. Mutta kannattaa olla skarppina, joskus ne oikeesti tekee sen minkä uhkaa. Tunnetko vanhemmat? Tää ei taida olla paras tutustumiskeino, nimimerkillä "kokemusta löytyy"! Jos kaiffari tulee lähemmäksi sua, voisit sanoa, että tollanen käytös ei miellytä sua ja sanoo pitääkö soittaa poliisit paikalle.

Lapsi on oppinut käytöksen isoilta veljiltään, sen kyllä jo tiedän.Isot veljet kun mätkii pikkuveljeään hyvin hanakasti pihalla. Lapsen äiti on tuttu, ja hyvin asiallisen oloinen ihminen vaikkakin jämäkkä. Ja pitää kyllä kuria lapsilleen. Mietin vain että tietääkö hän miten nuorin käyttäytyy pihalla. Sen tiedän että lasta viime vuonna kiusattiin eskarissa. Ja lapsen käytös on muuttuunut selkeästi sen jälkeen. Itse olen puuttunut sanallisesti joka kerta asiaan kun lapsi kiusaa muita.

yleensä kiusatusta lapsesta tulee itse kiusaaja, ja esim. koulukiusaus asioissa vanhempiin otetaan yhteyttä, lapset ei selvitä niitä keskenään. Joten juttele äidin kanssa.

Mä kyllä oon sitä mieltä, että lasten touhuihin puuttuu se aikuinen joka sattuu olemaan paikalla. Turhaa vouhotusta mennä joka asiaa vanhemmille kantelemaan. Seuraavan kerran tilanteessa meet vaan sanomaan ettei käytös ole soveliasta. Jos käytös ei parane, niin sitten vanhemmille. Itse ainakin katsoisin kummastuneena, jos joku tulisi lasten käytöksestä valittamaan, eikä olisi itse viitsinyt lapsille asiasta huomauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
yleensä kiusatusta lapsesta tulee itse kiusaaja, ja esim. koulukiusaus asioissa vanhempiin otetaan yhteyttä, lapset ei selvitä niitä keskenään. Joten juttele äidin kanssa.

Mä tosin kyllä luulen että lapsen käytökseen vaikuttaa isoveljien käytös, kiusattuna oleminen, tietokonepelit ja ehkä muutama muu asia jotka jätän tässä mainitsematta.

Jep. Sitten täytyy pysäyttää tuo poika ja kertoo suoraan tälle LEMPEÄSTI, että tulee paha mieli "roopen" puolesta, kun sää tollalailla juttelet. Onko muuten "hyvä" kaveri, käykö teillä joskua? Siinä oiva tilaisuus, pitää vaan kertoo, kunka kiva on kun on kavereita, mutta kaverit ei missään tilanteessa sano toisilleen niin rumasti!

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
meitä on niin moneen junaan, mä esim. en tykkää yhtään jos mun jälkikasvulle mennään sanomaan asioista, mä ojennan niitä kyllä ihan itse.

Mä en pidä pahana jos asiasta huomautetaan mun jälkikasvulleni. Tosin silloin kiehahtaa jos pikkuasioista aikuiset lähtee marmattamaan muiden mukuloille. Mutta lasteni mahdollisesti uhkaillessa toisia tai käydessä toisiin käsiksi, niin on ihan syytäkin asiasta huomauttaa. Ja ennen kaikkea pitää ns asiallinen puhuttelu.
Kyllä mä olen huomauttanut vieraille ja tutuille lapsille jos ovat kiusanneet toisia. Ja toivon muiden toimivan mun lapsieni kohdalla samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Jep. Sitten täytyy pysäyttää tuo poika ja kertoo suoraan tälle LEMPEÄSTI, että tulee paha mieli "roopen" puolesta, kun sää tollalailla juttelet. Onko muuten "hyvä" kaveri, käykö teillä joskua? Siinä oiva tilaisuus, pitää vaan kertoo, kunka kiva on kun on kavereita, mutta kaverit ei missään tilanteessa sano toisilleen niin rumasti!

Tämä lapsi siis tekee näitä uhkailuja ihan mun läsnäollessani. Ja aina olen asiaan puuttunut. Kerrankin oli lyömässä lastani sählymailalla mutta laski mailan alas kun huomasin tilanteen ja puutuin siihen. Välillä inttää vastaan "kyllä niin saa tehdä"mutta juoksee sitten kotiin kun sanon "mitäköhän äitisi mahtaa olla asiasta mieltä".

Yhteistyössä