Miten toimia uhkaavan vieraan koiran kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Kävi tänään sellanen tapaus, että vein tytön siskolle hoitoon ja olin kovaa vauhtia menossa koululle. Matkalla pysäkille minut pysäytti naapurin saksanpaimenkoira joka ilmeisesti yli-innokkaana vartioi reviiriään. Siinä tilanteessa tajusin, ettei mulla ole mitään tietoa siitä miten tuossa parhaiten toimia. Koira ei purrut, tuli hyvin lähelle haukkumaan ja viesti aggressiivisesti. Peräännyin rauhallisesti, koira merkkas reviirinsä ja tyytyväisenä piti tienpätkää hallussaan. Ilmeisesti meni oikein?

Entä jos koira olisi purrut? Onko oikea taktiikka olla todella rauhallinen, pitäisikö yrittää juosta pois, hermostuuko koira entisestään jos yrittää komentaa koiraa?

(Tarina loppuu: Peräännyttyäni soitin poliisille, mutta sitten omistaja suvaitsi tulla pihalle niin sanoin puhelimessa jututtavani omistajaa ensiksi... Koira meinas taas käydä kiinni ja omistaja vaa siihen "joo anteeks se on vielä aika nuori vaikka isokokoinen onkin. unohtu portti auki." |O Jäi sitten oppitunti välistä kun myöhästyin bussista. Kivat.)

Sori, ei vastaa ap:n kysymykseen, mutta olen itse miettinyt samaa. Meillä naapurissa nuori rottweileri, joka pari kertaa on karannut yksin meidän pihalle. Alkaa murista, jos joku meistä erehtyy ovelle/pihalle. Ollaan vaan menty sisälle ja odotettu, että naapurit hakee koiransa pois. Kerran yritin käskeä sitä omalle pihalle, mutta murina vaan lisääntyi...Pelottaa, kun meillä on kuitenkin pieniä lapsia, että jos lapset on hetken keskenään pihalla ja tuo iso koira tulee sinne.

Tuo on ainut koira, jota olen ikinä pelännyt. Ei tottele omistajieen kunnolla, itsekin naureskelevat, että kun se on niin kovapäinen... Heidän edellinen koiransa oli ihana, lapset sai halailla ja silitellä ihan rauhassa. Jospa tästäkin iän myötä tulisi sellainen...

Ei Hitto mikä tilanne! Todella inhottavaa tommonen ja edesvastuutonta koiranomistajalta. Kai soitit sitten poliisille? Olen itsekin soittanut alueellamme liikkuvasta suuresta koirasta (en sano rotua kun täällä siitä älähdetään), mutta koira siis usein kulkee joko pikkulapsen talutettavana tai IRTI

[QUOTE="era";22625805]Tuo on ainut koira, jota olen ikinä pelännyt. Ei tottele omistajieen kunnolla, itsekin naureskelevat, että kun se on niin kovapäinen... Heidän edellinen koiransa oli ihana, lapset sai halailla ja silitellä ihan rauhassa. Jospa tästäkin iän myötä tulisi sellainen...[/QUOTE]

Tää oli mulle eka kerta :/ Osaan lukea koiria aika hyvin enkä pelästy jos iso koira iloisesti juoksentelee vapaana, mutta tää oli niin selkeästi vartiointihommissa... Pienet aggressiiviset koirat taas on helpompia käsitellä, vammoja voi tietty siinäkin kahakassa tulla, mutta en ole pelännyt samalla tavalla kuin tämän itsenikokoisen koiran kanssa. Luojankiitos mulla ei sentään lasta ollut mukanani!

Teit oikein, ei tuossa oikein muuta voi kuin perääntyä rauhallisesti. Toinen vaihtoehto on yrittää ottaa koira komennon alle (jos sattuisi olemaan koulutettu) ja siis yrittää jämäkällä rauhallisella äänellä komentaa esim. maahan. Jos käy päälle niin ei siinä paljon ole tehtävissä jos kättä pidempää ei ole mukana, yrittää vaan olla kaatumatta ja suojata päätä.

[QUOTE="joo";22625807]Juoksemalla, nostamalla kädet ylös tai muuten vaan räpiköimällä sytytät lisäksi saalisvietinkin.[/QUOTE]

Näin olen ymmärtänyt. Entä huutaminen tai komentaminen? Tai jos lyö takaisin tms? Vai onko parasta vaan olla mahdollisimman passiivinen ja perääntyä heti kun voi?

Älä missään nimessä ota katsekontaktia uhkaavasti käyttäytyvään koiraan. Tuollaisessa tilanteessa käännä kylki koiraa kohti ja katse pois, näin viestit koiralle koiran kielellä ettet ole sille "uhka vaan neutraali". Ja omistajaa vois ravistella, kuulostaa idiootilta..

Kamala tilanne. Tuo on juuri kauhukuvani. Isokokoinen irtokoira haukkumassa ja murisemassa lähelläni. Minua niin raivostuttaa ihmiset, jotka pitävät koiria irti tai jotka eivät huolehdi siitä, ettei koira pääse kotipihalta karkuun. Jonkun rangaistuksen tuollaiset koiranpitäjät ansaitsisivat.

Näin olen ymmärtänyt. Entä huutaminen tai komentaminen? Tai jos lyö takaisin tms? Vai onko parasta vaan olla mahdollisimman passiivinen ja perääntyä heti kun voi?

Riippuu tosi paljon koirasta, useimmiten kannattaa ottaa rauhallista takapakkia. Se on sulta luovutus, samoin kuin katseen väistäminen, eli lakkaat olemasta kiinnostava.

Tavan vuoksi räksyttävään, kilttiin koiraan saattaisi jossain tilanteessa tepsiä tuo hyökkäys, mutta en lähtisi vieraan koiran kanssa kokeilemaan. Koira ottaa sen helposti haasteena ja saat hammasta samoin tein.

Tosin se että väistät ja peräännyt, annat koiralle viestin että se on kingi ja tulee varmasti toteuttamaan tätä vartiointia jatkossakin. Mutta sille ei voi mitään.. Valitettavan harvoin koiraa on vastassa joku kokenut koirankouluttaja joka sitä ei pelkää..

[QUOTE="hmm";22625861]eikös se victoria käske laittamaan kädet puuskaan ja "kääntää selän/kyljen" koiralle ja katsella muualle. SILMIIN EI SAA TUIJOTTAA, se on koirasta uhkaavaa.[/QUOTE]

Uhkaava ei ole ehkä oikea sana, se on koiralle enemmänkin haaste. Mutta vain sellaiselle koiralle, joka mielellään ottaa matsia.

Älä missään nimessä ota katsekontaktia uhkaavasti käyttäytyvään koiraan. Tuollaisessa tilanteessa käännä kylki koiraa kohti ja katse pois, näin viestit koiralle koiran kielellä ettet ole sille "uhka vaan neutraali". Ja omistajaa vois ravistella, kuulostaa idiootilta..

Heillä on aiemmin ollut samaa rotua oleva koira joka ei lähtenyt pihasta, en tiedä oliko nuorempana sekin juossut pitkin kyliä ahdistelemassa naapureita :/ Todella riskialtista, eihän sitä voi luottaa siihen, etteikö naapurin nartulla voisi olla juoksut tms jolloin usein parhaitenkaan koulutetut urokset (poikia nää on molemmat ollu) eivät voi vastustaa.

[QUOTE="joo";22625874]Tosin se että väistät ja peräännyt, annat koiralle viestin että se on kingi ja tulee varmasti toteuttamaan tätä vartiointia jatkossakin. Mutta sille ei voi mitään.. Valitettavan harvoin koiraa on vastassa joku kokenut koirankouluttaja joka sitä ei pelkää..[/QUOTE]

Joo mä pelkäsin niin paljon että se haisto sen varmaan kilsan päähän :D Ei olis ollu mun isottelusta paljoakaan hyötyä kun vaikka mulla koira lapsuudenperheessä on joskus ollu niin en ihan kuitenkaan osaa tuollai vierasta aggressiivista koiraa kouluttaa... Mä olisin ollu riekaleina alta aikayksikön jos se olis niin halunnu!

Meil oli niin kiltti koira, berni, ihan ok:sti koulutettukin (ei kyllä ihan moitteettomasti :snotty: ) että tuollanen tuntu hirveen vieraalta. Mitäköhän tässä nyt sit pitäis tehdä, en tykkää, että tuollanen juoksentelee vapaana n 75m siskonpoikieni pihasta, pojat 2v, 3v ja 5v.

Vaikea tilanne, koska ei ole yhtä ainoaa tapaa toimia.
Sehän riippuu täysin siitä koirasta ja sen agression tasosta. Sinun tapauksessasi onneksi auttoi rauhallisuus ja varmaan useimmiten toimiikin.

Jos ei, kannattaa ottaa koiran keinot käyttöön.
Eli murista uskottavasti.
Silmiin ei koskaan kannata katsoa, varsinkaan muristessa koiralle, koska se on haaste ja koira voi jopa hyökätä. Eli katso muualle, ole todella tuima ja murise todella varoittavasti.

Jos ei auta, huuda ja karju perkeleen lujaa, jos ei auta, juokse karkuun lujaa...

Joo mä pelkäsin niin paljon että se haisto sen varmaan kilsan päähän :D Ei olis ollu mun isottelusta paljoakaan hyötyä kun vaikka mulla koira lapsuudenperheessä on joskus ollu niin en ihan kuitenkaan osaa tuollai vierasta aggressiivista koiraa kouluttaa... Mä olisin ollu riekaleina alta aikayksikön jos se olis niin halunnu!

Meil oli niin kiltti koira, berni, ihan ok:sti koulutettukin (ei kyllä ihan moitteettomasti :snotty: ) että tuollanen tuntu hirveen vieraalta. Mitäköhän tässä nyt sit pitäis tehdä, en tykkää, että tuollanen juoksentelee vapaana n 75m siskonpoikieni pihasta, pojat 2v, 3v ja 5v.

Vaikka mäkin oon paljon koirien kanssa touhunnut, niin en kuitenkaan niin paljon että mullakaan olisi välttämättä itsevarmuus ollut sitä tasoa että olisin voinut sen käytökselläni taltuttaa :)

Mitä jos käytte vielä sen omistajan juttusilla? Jos siitä ei tule mitään niin pyydät poliisilta että kirjaa jonnekin tapahtuneen, näin varmistetaan että poliisi tulee paikalle jos seuraava kerta tulee. Ei tässä oikein muukaan nyt auta. Paitsi tietysti lapsille pitää puhua.

[QUOTE="joo";22625874]Tosin se että väistät ja peräännyt, annat koiralle viestin että se on kingi ja tulee varmasti toteuttamaan tätä vartiointia jatkossakin.[/QUOTE]
Jos on koiran omistajan reviirillä, kannattaa todellakin alistua, jollei itse pomo ole paikalla.

Minä en ole perääntynyt, tylysti vaan olen komentanut että mene kotiis, tai mars mars, ala mennä tai muuta vastaavaa.
Toisille riittää kun vaan puolihilpeästi toteaa, että kukas se siltä tulee pärisemällä.
Huitomaan ei kannata alkaa käymään, mutta melkeimpä jos se on päälle tullakseen se tulee suoraan, eikä jää ensin miettimään.
Jos liian lähelle tulee siitäkin huolimatta että olen "käskyttänyt" poistumaan, niin monoa tulee ihan surutta. Toki haistelemaan saa tulla, mutta ei murisemalla.

Yhteistyössä