MITEN TOI IKINÄ OPPII UIMAAN????

  • Viestiketjun aloittaja oi ei
  • Ensimmäinen viesti
oi ei
Joku kysy miten 7 vuotiaan saa opetettua pyöräilemään ilman apupyöriä..

Entäs miten 9vuotiaan saa opetettua uimaan??? Hemmetti vieköön, uimakoulut käyty, järvessä oltu, eikä tyttö opi. Mitä tehdä? Oppiiko koskaan,vai menikö oppimisvaihe jo ohi? Oppiiko kaikki joskus uimaan edes jotenkin että pysys pinnalla hetken? Uimamaisteria en kaipaa, mutta jos pinnalla hetken pysys jos veden varaan joutuu..
 
mä en koskaan oppinu kunnolla. aina vähä pelänny vettä. en siis suihkua tms mutta järviä, uima-altaita jne enkä koskaan oikeen oppinu uimaan. iskee paniikki ku ei jalat yllä enää pohjaan. nuorempana tuo asia hävetti mutta ei enää. 12 vuotta sitten oon viimeksi veden varassa ollut, silloinkin nopeasti pulahdin. ei ole mun juttu
 
vieraS
jos pelkää vettä ja hukkumista ei opi uimaan.
jos pelkää kaatumista ja kipua ei opi ajaan pyörällä.
jos pelkää hylätyksi tulemista ei pysty luomaan parisuhdetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Tiedän tuttavan lapsen jolla on ikää 12v eikä hänkään osaa uida. Luultavasti ei opikaan koskaan, kun hänellä on valtava vesipelko.
eikä kaikkien tarvi kaikkea osatakaan. ikinä en aikuisiällä ole kohdannut uimataidottomuuttani enkä joudu vaikeisiin tilanteisiin vesipelkoni vuoksi. mä pysyn maan pinnalla ja sillä selvä.
 
oi ei
No ku tuntuu että kaikki osaa uida. Ja kaikki kaverit on vaan uimassa ja puhuu uimisesta ja vaikka ja mistä. Ja omani ei voi mennä mukaan ku ei osaa. Kai hän itsekin sitä häpeää vaikka yritän sanoa että osaa sitte jotain muuta..
Mut ku tää kesä on sitä uimista ja uimista vaan ton ikäsillä..??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieraS:
jos pelkää vettä ja hukkumista ei opi uimaan.
jos pelkää kaatumista ja kipua ei opi ajaan pyörällä.
jos pelkää hylätyksi tulemista ei pysty luomaan parisuhdetta.
Totta muttei kuitenkaan ole :) Pyörällä on ainakin lapsi oppinut ajamaan vaikka pelkää hysteerisesti kipua ja kaatumisia. Pyörällä ajon oppiminen kun vaatii kaatumisia niin tulee kaatumisiakin opittua siinä samalla :) Sama koskee uimistakin. Vesipelko voi hväitä käsi kädessä uusien taitojen myötä.
 
tsemppiä
Pitää muistaa kannustaa,ei painostaa ja suuttua siitä kun toinen ei osaaa.
Lapsikin näkee pettymyksesi ja hermostuu siitä entisestään,jolloin se uiminen ei ihan varmasti suju.
Lähtee pian kohta harjoittelemaan yksinään,ku tarpeeksi kyllästyy osaamattomuuteensa.

Opeta kellumaan.
Harjotuta niin et tyttö pitää esim laiturin nokasta kii,ja potkii jaloillaan.Kelluntalauta ajanee saman asian,paitsi et siinä liskäs viel se et mennään eteenpäin.Harjotellaan oman kropan hallintaa.
Kävelytä rannasta pois päin,ja opeta tyttö likukumaan rantaa kohti.
Löytyyköhän ton ikäisille niitä kelluntauimapukuja?Se ois kätsy varsinkin renkaan kanssa.

Kyllä se siitä.
 
wh
Itse pelkäsin ihan hysteerisesti vettä lapsena ja kammoan vieläkin sitä jos pää meneee vesipinnan alle. Opin uimaan 9 vuotiaana etelässä ihan yks kaks, mun piti uida käsipohjaa mutta kädet ei osuneetkaan sillä kertaa pohjaan. En ole ikinä ollut uimakoulussa eikä meillä käyty melkeen ikinä uimarannoilla kesäisin, talvisin tuli aina 2 viikkoa pulikoimista etelässä. Älä hätäile kyllä varmasti oppii jossain vaiheessa kunhan vaan leikkii siellä vedessä.
 
Saraldo
Mä pääsin uimakoulusta vasta kolmannella kerralla läpi :D . Enkä edelleenkään ole mikään tekniikkauimari, vaan uin sammakkoa niska vääränä. Jos olisin sä, veisin lapsen aina vaan uudestaan uimakouluun. Kannattaa myös kysyä uimaseuroista, jos saisi ihan henkilökohtaisen uimaopettajan.

Uimataito on hirveän tärkeä taito. Toisaalta yksi vanha sukulaisnainen kerran sanoi, että uimataito ei ole ollenkaan välttämätöntä, jos älyää pysyä poissa veden ääreltä :D .
 
Alkuperäinen kirjoittaja JaJa:
mä en koskaan oppinu kunnolla. aina vähä pelänny vettä. en siis suihkua tms mutta järviä, uima-altaita jne enkä koskaan oikeen oppinu uimaan. iskee paniikki ku ei jalat yllä enää pohjaan. nuorempana tuo asia hävetti mutta ei enää. 12 vuotta sitten oon viimeksi veden varassa ollut, silloinkin nopeasti pulahdin. ei ole mun juttu
ihan sama juttu täällä. meinasin lapsena hukkua ja siihen jäi vedessä pulikointi semmosessa paikassa missä ei jalat yltä pohjaan!
 
vierailija
No en osaa uida ja mun mielestä se on noloo mennä seiskaluokkalaisena ku siel on jotain seitsemän vuotiaita ja sit ne vaan naurais mulle.
Mitä mieltä te olette tuosta asiasta
 
vierailija
Samaa pähkäilen kuusivuotiaan kanssa, metrin ui ja painuu pohjaan...yksi uimakurssi on käyty mutta ei auttanut. Jos talvella löytyy tilaa seuraavasta niin laitan sen taas kurssille sillä pelkään jäätävästi että se hukkuu kun ollaan veden äärellä.
 

Yhteistyössä