Miten teistä meidän rahat pitäisi "jakaa"

• Viestiketjun aloittaja keskustelu
  • Ensimmäinen viesti
keskustelu
Minä saan palkkaa käteen 1470 ja mies 1300

Yhteiset menot (asuminen, puhelinlaskut, netti, auto (ei bensat), hoitomaksut jne) on noin 1500. Minä ostan lapselle kaikki varusteet ja vaatteet. Syömme eri ruokia (tämä on oma tarinansa, ei jäädä siihen) ja tytär useimmiten syö minun ruokaani. Mulla on kuolleelle veljelleni takaama laina, jota maksan 170€/kk. Mieheni ennen opiskeli ja sai työkkäristä käteen 760€, josta noin 400€ meni yhteisiin laskuihin. Nyt on vähän sitä mieltä, että jatkossakin olisi osallistunut tuolla neljällä sataa, ku "aikaisemminki oot pärjännyt". No ei tietenkään käy niin! Joten miten olisi reilua? Miehellä ei siis ole muita (pakollisia) kuluja, kuin mitä itse haluaa käyttää.

vierass
Lapsilisillä ostat lapselle mitä tarvitsee ja muut kulut puoliksi.
Autokulut maksaa ehkä se joka sitä enemmän tarvitsee tai sitten niistäkin toinen maksaa jonkun osan.

Vie ras
Molemmat voi maksaa omat puhelunlaskut, lehtitulaukset ym ja muut laskut ja menot puoliksi. Lasten kulut voi lähtökohtaisesti maksaa lapsilisillä ja loput puoliksi, ruoka mukaanlukien. Se mitä jää itselle niin jää.

Tai vaihtoehtoisesti sovitte jonkun summan mitä kummallekin jää omaa rahaa kuussa, muut talousrahastoon.

Jos nyt rahat pitää jakaa, niin kumpi autoa oikeasti käyttää ja sitä tarvitsee se sen kulut myös maksaa, toinen ei sitten sitä käytä lainkaan, toki lapsen vaatimiin asioihin se tulee olla käytössä. Laina jota lyhennät ei ole teidän yhteinen joten sen tietysti hoidat vain sinä. Lapsilisä kuuluu lapselle tarvittaviin hankintoihin ja osa asumiskuluihin. Ruuat ostatte itse itsellenne ja lapsen ruoat yhteisesti. Asumiskulut menee puoliksi siltä osin mitä jää kun lapsen osuus on otettu noista lapsilisistä.

vieraskin.
Rahat käytetään siten, että puoliksi yhteiset laskut eli asuminen ja siihen liittyvät kulut. Kumpikin maksaa omistaan sitten omat menot eli ruoka ilmeisesti eriä joten maksaa omat ruoat, omat vaatteet, omat lehtitilaukset. Auton maksaa se, joka sitä tarvii ja kuluttaa. Lapsen kulut puoliksi tietysti, jos lapsi molempien on.

Kummallista
Onpa kummallista, kun yhdessä eletään ja toista rakastetaan mutta sitten nahistellaan muutamista eurostoliittolaisista. Miksei se voi ostaa ja maksaa kellä fyrkkaa sattuu olemaan taikka ehtii maksella?

vieraskin.
Onpa kummallista, kun yhdessä eletään ja toista rakastetaan mutta sitten nahistellaan muutamista eurostoliittolaisista. Miksei se voi ostaa ja maksaa kellä fyrkkaa sattuu olemaan taikka ehtii maksella?
Apn mies kuulostaa keskenkasvuiselta, kun ei mitään intoa pitää taloudellisesti huolta perheestään. Eihän ap:N miehellä koskaan olisi rahaa tai ei ehtisi maksella laskuja.

Kyllä raha-asiat on sellaiset, joista sovitaan. Ei voida tehdä niin, että laskut kaatuu toisen niskaan, kun toinen ilmeisesti huvittelee omat rahansa omiin juttuihin. Pitää olla myös suunnitelma siitä miten rahaa säätetään. Ei voida elää kädestä suuhun ja humputella kaikkea. Tulee ylättäviä menoja autoon, kodinkoneisiin ja terveyteen liittyen.

"meh"
Teillä on sen verran saman kokoluoka tulot, että mielestäni kaikki yhteiset kulut (asuminen, auto, lapsen kulut) puoliksi ja kumpikin maksaa omat kulut. Toki, jos auto on vaan toisen käytössä, niin sitten käyttäjä maksaa auton kulut.

"Realisti"
[QUOTE="meh";30305616]Teillä on sen verran saman kokoluoka tulot, että mielestäni kaikki yhteiset kulut (asuminen, auto, lapsen kulut) puoliksi ja kumpikin maksaa omat kulut. Toki, jos auto on vaan toisen käytössä, niin sitten käyttäjä maksaa auton kulut.[/QUOTE]

Tämä. Perustakaa vaikka yhteinen taloustili, johon kumpikin laittaa saman summan joka kuukausi + lapsilisät myös, ja sieltä sitten maksetaan nuo yhteiset kulut. Kannattaa myös ruokakulut laittaa yhteen helppouden vuoksi, tuskin ne kovin erihintaisia on vaikka eri ruokia söisittekin.

(Tämä sillä oletuksella, että lapsi on yhteinen)

vieraskin.
Just meinäsin kirjoittaa, mutta joku kerkisi ensin...
Siis miksi ja miten joku voi oikeadti laskea näin joka sentin. Eikö perhessa kaiken pitäisi olla yhteistä?
Tuo on niin typerä ajattelutapa. Sen verran pitää järkeä olla päässä, että huolehditaan, että molemmat tienaa ja molemmat maksaa laskuja ja että molemmilla on oikeus myös omiin rahoihin. Yhteiset rahat onnistuu, jos molemmilla rahankäyttö on samanlaista ja molemmat suostuu siihen että yhteisistä hankinnoista sovitaan. Ongelmia tosin tulee sitten, jos toinen haluaa ostaa jotain isompaa ja toinen kieltää sen ehdottomasti.

"vieraana"
Ymmärrätkö että kaikissa parisuhteissa sen toisen osapuolen vuoro maksaa ei tule koskaan, jos häneltä kysytään?

Mun mies on vähän sellainen. Kärjistetysti lasten ei pitäisi hänen mielestään harrastaa mitään koska se maksaa, vaatteet voi kaikille ostaa kirpputorilta, tuhlaan liikaa rahaa ruokaan jne. Emme ole pienituloisia, oikeastaan jopa ylempää keskitasoa palkat.

Jos se olisikin niin että molemmat osallistuu vastavuoroisesti mutta kun ei ole.

"vieraana"
jos aappee saa lapsilisät niin sanoin että hän maksaa lapsen kulut ja kaikki muu pannaan puoleksi paitsi auto

sen kulut jaetaan ajettujen kilometrien suhteessa
Tuo voi olla miehen kannalta epäreilu systeemi jos käyvät kuitekin yhdessä autolla kaupassa tai lomamatkoilla. Meilläkin minä käytän normiarjessa bussia tai polkupyörää enkä juuri autolla aja mihinkään.

Hyödyn autosta kuitenkin niin että toinen hakee lapsia autolla hoidosta ja mun ei tartte pyörällä roudata isoja kassillisia ruokaa.

[QUOTE="vieraana";30305678]Tuo voi olla miehen kannalta epäreilu systeemi jos käyvät kuitekin yhdessä autolla kaupassa tai lomamatkoilla. Meilläkin minä käytän normiarjessa bussia tai polkupyörää enkä juuri autolla aja mihinkään.

Hyödyn autosta kuitenkin niin että toinen hakee lapsia autolla hoidosta ja mun ei tartte pyörällä roudata isoja kassillisia ruokaa.[/QUOTE]

tarkoitin niin, että ne kilsat jaetaan puoleksi joissa molemmat on mukana tai on muuten perheen yhteistä ajoa

Vie ras
jos aappee saa lapsilisät niin sanoin että hän maksaa lapsen kulut ja kaikki muu pannaan puoleksi paitsi auto

sen kulut jaetaan ajettujen kilometrien suhteessa
Mä en tiedä millaiset päivähoitomaksut noilla tuloilla tulee (jos lapsi pk-ikäinen), mutta joskus ne lapsilisät menee aika hyvin päivähoitomaksuihin, joten silloin ei mun mielestä ole ok olettaa että lapsilisät saanut maksaa kaikki lapsen kulut.

Kyllähän eron jälkeenkin joutuu elatusmaksuja maksamaan, hassua ajatella että parisuhteessa toisella ei olisi mitään elatusvelvollisuutta.

Mun mielestä teillä on jotaino perustavanlaatuisesti pielessä. Asutte yhdessä, teillä on (yhteinen?) lapsi ja syötte eri ruokia? Käsittämätöntä. Lukeeko teillä joka maitopurkissa että tämä on mun, tämä miehen, tämä lapsen? Teillä on suunnilleen saman suuruiset tulot, joten myös menojen pitäisi olla suunilleen samansuuruiset. Yhteiset menot puoliksi ja omat sitten siitä mitä jäljelle jää.

Vie ras
Mä ymmärrän ton ruokajutun jos toinen on vaikka tosi nirso tai valikoiva, ei voi tai halua syödä sitä tai tätä tai omaa jonkun tosi rajoittavan ruokavalion.

Mutta lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä jos ollaan perhe jossa on lapsiakin eikä toinen koe mitään velvollisuutta tai halua osallistua perheen elatukseen. Jos tollasista asioista joutuu riitelemään niin mun mielestä se ei lupaa hyvää muissakaan jutuissa.

Yhteistyössä