Miten teillä syödään terveellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja porkkanoita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä opetetaan kohtuullisuutta. Kaikkea voi syödä, mutta määrät ratkaisee. Hedelmiä, marjoja ja vihanneksia yms. voi syödä joka päivä vaikka monta kertaa päivässä. Lämmintä ruokaa saa syödä mahan täyteen, mutta kannattaa tunnustella milloin maha on täynnä. Vettä saa juoda aina ja maitoa reilusti. Karkkia, jäätelöä, perunalastuja,limsaa, jogurttia, mehua tms. voi syödä äidin tai isän antaman annoksen, siis annoksen ei pussillista/ pullollista silloin, kun niitä on kotona.

Aamupala-/välipala-/iltapalavaihtoehtoja
- runsaskuituinen, lisäaineeton vaalea leipä TAI lisäaineeton ruisleipä (mahdollisimman täysjyvää ja vähäsuolaista), leivälle pehmeää rasvaa, kokolihaleikkele tai kohtuurasvaista juustoa, kasviksia, hedelmä, lasi maitoa
- sokerittomat, lisäaineettomat, (suolattomat) täysjyvämurot tai mysli + luonnonjogurtti/maito, kotimaisia marjoja / hedelmä
- pähkinöitä/manteleita ja smoothie (esim. maitorahkaa, banaania ja marjoja)
- kaura- tai ruispuuroa (joskus manna- tai ohrasuurimopuuroa), pehmeää rasvaa, marjoja (tai joskus vauvan hedelmäsose), lasi maitoa

Lounaalla/päivällisellä:
- aina tarjolla kasviksia - aikani yritin, että aina olisi tarjolla sekä kypsennettyjä että tuoreita, mutta ei kyllä nykyään ole, toinen riittää (esim. kukkakaali, parsakaali, porkkana, kurkku, paprika, tomaatti, maissi, herneet, kotitekoinen coleslaw, wokkisekoitukset, erilaiset salaattivariaatiot)
- mahdollisimman usein liha/kala/kana "puhtaana" eli maustamattomasta kokolihasta tai lihakaupan luomujauhelihasta itse valmistettuna, vaikka joskus harvakseltaan käytän myös eineksiä (esim. tänään oli Sydänmerkillä varustettuja lohipyöryköitä pakkasesta hätävarana) ja esim. tonnikalaa
- hiilihydraatin lähteenä täysjyvä- /runsaskuituinen vilja (täysjyväohra, quinoa, 100% täysjyväpasta) tai bataatti tai peruna (itse käytän tätä lokeroa kohtuudella, mutta lapselle se pitää minusta olla tarjolla)
- rasvana ruoanvalmistuksessa öljyt tai poikkeustilanteessa Becel
- yritän välttää maustekastikkeiden yms. runsasta käyttöä, kaupan salaatinkastiketta käytän koska sillä saan lisättyä omaa kasvisten menekkiä

Ja joo, joidenkin mielestä leipä, margariini ja rasvaton lehmänmaito on saatanasta, tiedetään :)
Herkkuja meillä kyllä syödään jonkin verran, enemmän kuin pitäisi. Harvemmin ostan/teen kotiin tarjolle jos ei ole tulossa vieraita (paitsi joskus harvoin teen kyllä kevyesti sokeriotua hedelmärahkaa), mutta niitä vieraita kyllä käy useammin kuin kerran vuodessa. Ja kylässä käydessä saa ottaa kohtuudella mitä tarjolla on (esim. tänä iltana imetystukiryhmässä lapsi saa 1 suolaisen ja 1 makean keksin) ja juhlissa rajoituksetta. Jätskillä käytiin kesällä kahdesti. Vanukkaita, sokerijogurtteja tai mehuja ei kotiin osteta. Itse kyllä osaan sitten syödä jätskiä/karkkia ilman vieraitakin joskus lapsen mentyä nukkumaan...

Konkreettisesti tänään (samat tarjolla 2-vuotiaalle):
AAMU: sokeriton luomuhedelmämysli, maitoa, päärynää
LOUNAS: täytettyjä kesäkurpitsoita, keitettyä kukkakaalia, lapselle lisäksi pieni annos 100% täysjyväpastaa ja lasi maitoa
VÄLIPALA: cashew-pähkinöitä ja omenaa
PÄIVÄLLINEN: keitettyä täysjyväohraa, lohipyöryköitä (eines, miinuspisteitä!), kermaviilikastike, tuorekurkkua
ILTAPALA: täysjyväruisleipää, margariinia, siivu juustoa, kurkkua, keitetty kananmuna, mahdollisesti jotain hedelmää ja lapselle maitoa

(Kiloklubi sanoo tästä muuten että kuitua yli 25g, kasviksia yli 800g, energiasta n. 30% proteiinista, 30% rasvasta ja 40% hiilareista.)

Normaalisti on käytössä aamu-/välipalalla marjoja ja kasviksia enemmän ja hedelmiä vähemmän, mutta nyt oma raskausnärästys ei siedä marjoja yhtään ja tuoreita kasviksiakin valikoiden (esim. suosikkini paprika on poissa laskuista).

Ja lisään vielä, että poikkeuksia mahtuu meidän arkeen. Välillä syödään avoimella päiväkodilla mitä tarjolla on (esim. kebabkiusaus - ripaus laatulihaa, lähinnä perunaa ja kivasti kermaa päälle?) tai napataan puistosta kotimatkalla joku ruoaksi kelpaavalta näyttävä paketti tortellineja jos kotona ei ole mitään nopeasti kokattavaa. Mutta se ei ole tavoitetila :)

Meillä syödään joka päivä hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Esim. mun aamupala on ihan aina marjoja ja maustamatonta jugurttia. Lämpimillä aterioilla syödään aina salaattia ja vihanneksia ja herkut pyritään pitämään viikonlopuissa ja silloinkin kohtuudella mässäilyä :) Niin ja täysjyväpastaa meillä on syöty jo monta vuotta ja täysin vaaleata leipää ostetaan todella harvoin. Ruisleipää menee enimmäkseen.

Aamu ja iltapaloilla hedelmää/kasvistikkuja, kurkkua/paprikaa/salaattia leivän päälle. Juodaan vettä janojuomana. Ruualla salaattia ja kasviksia. Ruoka mahdollisimman pitkälle itsetehtyä ja lisäaineetonta. Herkuttelua vähän silloin tällöin, riippuu herkuista, leffanaposteluksi saatetaan laittaa kasvis ja hedelmätikkuja sipsien kera tai tilalle.

Meillä syödään ns.perusterveellistä ja monipuolista ruokaa, ei mitään terveysintoilua, vaan ihan tavallista kotiruokaa ja välillä eineksiä, jos ei ehdi muuta laittaa ja lapset tykkää maksalaatikosta, joten sitä välillä iltaruuaksi arkena.

Aamulla meillä syödään puuroa ja sen kanssa marjoja, hilloa tai voisilmä. Itse syön Ehrmannia joka aamu ja ilta ja välillä myös välipalana. Välipalana lapset syövät leipää, vispipuuroa tai joskus jogurttia, mutta sitä harvemmin. Hedelmiä syödään talvella paljon mm. iltapalalla. Iltapala on aika usein kauraleipää, joskus pikapuuroa ja esikoinen tykkää myös maustamattomasta jogurtista ja marjoista.

Meillä herkutellaan viikonloppuisin ja lomilla. Herkkuja on mm. valkosipulipatonki, erilaset melonit, rahka. Joskus ostan lapsille karkia tai suklaata, teen mikropopcornia tms. Itse syön joskus tummaa suklaata patukan tai proteiinipirtelön tai -patukan.

Meillä syödään ns.perusterveellistä ja monipuolista ruokaa, ei mitään terveysintoilua, vaan ihan tavallista kotiruokaa ja välillä eineksiä, jos ei ehdi muuta laittaa ja lapset tykkää maksalaatikosta, joten sitä välillä iltaruuaksi arkena.

Aamulla meillä syödään puuroa ja sen kanssa marjoja, hilloa tai voisilmä. Itse syön Ehrmannia joka aamu ja ilta ja välillä myös välipalana. Välipalana lapset syövät leipää, vispipuuroa tai joskus jogurttia, mutta sitä harvemmin. Hedelmiä syödään talvella paljon mm. iltapalalla. Iltapala on aika usein kauraleipää, joskus pikapuuroa ja esikoinen tykkää myös maustamattomasta jogurtista ja marjoista.

Meillä herkutellaan viikonloppuisin ja lomilla. Herkkuja on mm. valkosipulipatonki, erilaset melonit, rahka. Joskus ostan lapsille karkia tai suklaata, teen mikropopcornia tms. Itse syön joskus tummaa suklaata patukan tai proteiinipirtelön tai -patukan.

Kyllä hedelmiä pitää syödä muulloinkin kun talvella ja lapselle niitä antaa joka päivä.

Meillä käytetään mahd paljon täysjyvää riisissä ja pastassa, aina on salaattia ja höyrytettyjä kasviksia riisin, perunan ja pastan lisäksi, en juurikaan paista ruokaa vaan höyrytän tai laitan uuniin. Paljon kalaa, äyriäisiä ja valkoista lihaa

Lapset on täysi-ikäisiä joten ei mulla paljoa ole herkutteluun sanomista, mutta olen yrittänyt antaa esimerkkiä terveellisestä syömisestä

Tuoreita vihanneksia tai hedelmiä tai marjoja on tarjolla joka aterialla, siis viisi kertaa päivässä. Lämpmillä ruoilla on myös
Lämmin kasvislisäke esim höyrytetty parsakaali jos ruoka itsessään ei sisällä kasviksia. Täysjyväriisiä tai pastaa tai perunaa ruolla myös.
Kasviksia pyrin lisäämään ruokiin, esim papuja, porkkanoita, kaalia, kesäkurpitsaa. Kerran pari viikossa pelkkä kasvisruoka esim linssimuhennos, papusoppa, soijabolognese. Mies ei noista niin välitä, sen vuoksi ei syödä useammin. Kalaa pari kertaa viikossa, näistä vähintään toinen kyllä tonnikala tai pakasteseitä. Tuoretta kala tulee syötyä liian harvoin.
Leipä on 100% ruisleipää, ehkä pari kertaa kuussa ostetaan paketti vaaleaa leipää, paahtoleipää, rieskaa tms sekin pyritään valitsemaan runsaskuituisena. Vaalea leipä kuuluu herkuttelukategoriaan.

Aamulla on puuroa marjojen kaa, päiväkodissa useimpina aamuina puuroa. Välipalana leipä/mysli/ jugurtti/murot ja hedelmä, iltapala samaan tapaan. Jugurtti ja murot menee herkuttelukategoriaan eli niitä kerran-pari viikossa. Joskus tehdään myös karjalanpiirakoita tai esim pannaria iltapalaksi. Aamupalalla syödään joskus lisänä paistettuja/keitettyjä munia jos on tiedossa että lounas ehkä viivästyy niin ei tule niin lapset jaksaa paremmin ootella sitä ruokaa.

Muuta herkuttelua enimmäkseen erikoistilanteissa, kylässä tai jos on vieraita. Kesällä toki jätskillä herkutellaan vähän liiaksikin, mutta on myös herkuteltu mansikoilla ja vatuilla, kirsikoilla jne mitä nyt kaupasta sattuu saamaan.

Täysjyvää, kalaa, kasviksia, mysliä (ei mitään muromysliä), paljon vettä, ei turhia välipaloja eli kolmen tunnin välein kaikki syö, alusta asti itse tehtyä ruokaa, ei kaloripommeja tai rasvaruokaa. PAITSI herkutellaan kiinalaisella tai picnic patongeille silloin tällöin :) Mä en myöskään suosi mitään missä on aspartaamia ym, eli ihan normi sokeria jos sokeria tulee johonkin. Ei mitään "vähäkalorisia tai 0% rasvaa" tuotteita.

Yhteistyössä