Miten teillä sujui alku perhepäivähoidossa? (1-1,5v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Laura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Laura"

Vieras
Onko paikalla äitejä joiden muksu aloittanut perhepäivähoidon 1-1,5v ikäisenä?

Meillä alkaa kuukauden päästä ja tunteet vaihtelee jännityksestä jopa pelkoonkin että miten siellä pärjää. Pakko mennä töihin kun lainat puskee päälle.

Olisi niin hienoa jos isovanhemmat olis eläkkeellä, mutku ei :(

Meillä on kyllä reipas pimu, omatoiminen, kova touhuamaan eikä roiku jatkuvasti minun helmassa ja innostuu kun on muita lapsia paikalla mutta silti... pidän toista niin vauvana vielä ja nyt sitten alkaa uudet kuviot. Ja kyllä tuo töihinpaluukin jännittää.

Ikävä tulee ihania arki-aamuja kun vain heräillään rauhassa <3 Sen tiedän että jos luoja meille suo lisää lapsia niin säästän paljon enemmän jotta voin olla pidempään kotona!

Voin vastata, vaikka meidän tyttö meni päiväkotiin 1v6kk vanhana. Alku mua jännitti hirveen paljon, itketti ja pelotti. Noh, varmasti niitä samoja tunteita mitä sinä käyt läpi myös.

Käytiin muutamaan otteeseen tutustumassa, ja sitten vein tytön klo 10 hoitoon, olivat juuri pihalla (minä olin siis siinä mukana vielä n. 1 tunnin verran) ja sitten lähtivät sisään ja minä töihin. Itku mulla tuli, vaikka kuinka koitin pinnistellä. Tyttö jäi hieman ihmeissään sinne kun äiti ei tulekkaan. :/
Nyt tyttö on 2v, ja tosi ihana huomata että tyttö viihtyy, ja innoissaan aamulla rientää leikkimään ja juttelee päiväkotikavereistaan ynnä muuta. Ihana hakea lapsi kun hoitajat kertoo miten päivä on mennyt, ja yleensä saa kehuja paljon kun on niin reipas ja omatoiminen. :)

Paljon tsemppiä teille hoidon aloittamiseen, pian se helpottaa jos alussa tuntuu että hiukan takkuaa! :heart:

Meidän likka meni pph:lle 1v 5kk ikäisenä. On luonteeltaan reipas, ja olin tosi onnellinen, että oli oppinut jo hyvin kävelemään yms. ettei ihan ollut toisten jaloissa sitten. Ei puhunut kuin muutamia sanoja ennen hoidon alkamista.

Aloituksen järjestin niin, että ekan viikon aikana ei ollut vielä kokonaisia päiviä hoidossa. Ekana päivänä vein 9 aikoihin ja hain lounaan jälkeen kotiin päikkäreille. Tokana päivänä vein 10 aikoihin ja hain päikkäreiden jälkeen. Kolmantena päivänä vein klo 10 ja hain hiukan myöhemmin, mutta en kuitenkaan klo 16. Neljäntenä ja viidentenä päivänä vein jo aamuksi, mutta hain iltapäivällä aikaisemmin.

Kolmantena päivänä likka itki ekaa kertaa hoitoon jäädessään, eli sen verran meni, ennen kuin tajusi, mikä homman idea on. Onneksi itkut ei kestänyt kuin viikon. Sen jälkeen likka on joka aamu jäänyt reippaasti hoitoon. Olin ihan ihmeissäni, kun jo kolmannella hoitoviikolla likka käveli itse rappukäytävästä hoitotädin eteiseen ja heilutti mulle vähän sen näköisenä, että "mee jo". :)

Puhumisesta likka innostui sitten heti hoidon alettua. Sanoja alkoi tulla lisää huimaa vauhtia ja 2kk hoidossa olon jälkeen tuli jo kolmisanaisia lauseitakin.

Hyvin se menee!

Lämmin kiitos kannustavista jutuista! Se on kyllä ihme kun tähän asti ollaan oltu innoissaan siitä että pääsee takas töihin ja nyt kun se aika on käsillä niin fiilikset on jotain ihan muuta.

Meillä on kans harjoitteluviikko, voi kunpa kaikki menisi hyvin!

Yhteistyössä