Miten teillä riidellään? Onko mielestäsi riidellessä oikeus sanoa toiselle ihan mitä tahansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tellu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tellu"

Vieras
Meillä menee riidat yleensä niin, että jossain vaiheessa miehellä kuohahtaa ns yli, ja sen jälkeen hänen tarkoituksenaan ei ole enää mitään muuta kuin loukata minua mahdollisimman pahasti. Ja sitten seuraavana päivänä joko pyytää anteeksi sanomisiaan tai naureskelee omalle napsahdukselleen. Minun on kuitenkin todella vaikea vain niellä miehen sanomisia ja suhtautua niihin siten, että mies ei niitä suutuspäissään ollenkaan tarkoittanut. Sanotut sanat kuitenkin aina jättävät jälkensä. Minun mielestäni edes riidellessä ei pitäisi olla oikeutta sanoa toiselle ihan mitä tahansa. :(

Minä en sellaisen ihmisen kanssa halua elää, joka riidellessä menee henkilökohtaisuuksiin ja haluaa satuttaa vain satuttamisen ilosta. Kerran olen tällaisen tyypin kanssa ollut avoliitossa, mutta ei ole ihmekään, että on ex. Olen sitä mieltä, että riidellessä ne syvimmät ajatukset tulevat julki. En halunnut olla ihmisen kanssa, joka haukkui minua huoraksi ja iski heikoimpiin kohtiini.

Nykyisen mieheni kanssa riidellään vain asioista, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Kunnioitamme toisiamme ja sen ansiosta liitto on kestänyt jo kymmeniä vuosia.

No, me ei oikeastaan enää riidellä. Yhdessä 19 vuotta, joten riidat on ollutta ja mennyttä. Lähinnä mä marmatan, jos mies ei ole tehnyt osaansa kotitöistä.

Ei riidellessä ole oikeutta sanoa toiselle mitä tahansa. Myös mulla on ex, joka sanoi ihan mitä sylki suuhun toi. Oli sitten kyllä myös väkivaltainen, siinäpä syyt miksi on ex. En kuuntelisi tuollaista enää, sen verran arvostan itseäni nykyään.

Ei saa. Ne asiat on siinä mielessä tosi pahoja, koska ne tulee tosi helposti sanottua, mutta voi kestää vuosikymmeniä ja silti se puoliso muistaa ne.

Mulle esim. mies on sanonut kerran niin loukkaavan asian, että muistan vielä vuosienkin jälkeen sen. En edes kykenisi sitä unohtamaan, vaikka kovasti haluaisinkin.

Joten se on tyhmää siltä sanojalta, se ei selkeästi tajua miten pahasti se loukkaa sua, luulee että ne on yhtä helppo unohtaa mitä hänen päästää suustaan.

Me ollaan 30 vuodessa opittu se, että jos tulee erimielisyyksiä niin sitten riidellään siitä ajankohtaisesta asiasta eikä aleta kaivelemaan sitä mitä toinen ei ikinä tee ja mitä se toinen aina tekee. Kiihkeämpi keskustelu pyritään myös pitämään siinä aiheessa mitä asia koskee eikä lähdetä henkilökohtaisuuksiin. Aika pikaseen ne riidat on ohi kun ei ne asiat mitään maailmanlopun asioita ole.

Meillä ei riidellä ollenkaan :D kertaakaan tän parisuhteen aikana ei oo tullu mitään riitaa, korkeintaan muutaman kerran jostain pientä erimielisyyttä, joka esiintyy vaan semmosena pienenä, hetkellisenä mutinana ja tuhinana :D

No ei toista ihan miten tahansa saa solvata.

Vaikka kyllä itsekkin olen joskus aika paha suustani kun riidellään, sieltä saattaa tulla esim. haista p.... tai idiootti. Näin silloin kun mies petti minun luottamuksen. On mieskin joskus jotain rumaa sanonut kiihdyksissä (siis ei mitään niin pahaa ettäkö olis edes mieleen jäänyt), mutta ei koskaan mitään huorittelua, sellaista en kuuntelis yhtään. Molemmat kyllä osataan ottaa aikalisä kun tunteet liikaa kuumenee, ja usein nopeasti sovitaan.

On kaikkialla, kuka nyt voi riidellä positiivisesti ja ystävällisesti? :D Haloo.

Mun mies :D
Jos kyse on vaikka jostain asiasta, joka mun olis pitänyt hoitaa, hän osaa "riidellä" siitä ärsyttävän rakentavasti, syyttämättä minua. "Miksei me hoidettu tätä asiaa..." "Meidän pitää skarpata..."
Aargh. Maailma on menettänyt hänessä taitavan diplomaatin. Ja niin on varmaan parempi, musta ei olis diplomaatin rouvaksi, edustan nimittäin sitä toista ääripäätä...

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja on niitä;29718401:
Mun mies :D
Jos kyse on vaikka jostain asiasta, joka mun olis pitänyt hoitaa, hän osaa "riidellä" siitä ärsyttävän rakentavasti, syyttämättä minua. "Miksei me hoidettu tätä asiaa..." "Meidän pitää skarpata..."
Aargh. Maailma on menettänyt hänessä taitavan diplomaatin. Ja niin on varmaan parempi, musta ei olis diplomaatin rouvaksi, edustan nimittäin sitä toista ääripäätä...

Aika söpö mutta voin kuvitella että myös rasittava tyyli :D En kestä jos mies sanoo riidan yhteydessä "Mitä voin tehdä että annat anteeks ja annat olla?" Ei noin pidä sanoa!! Sanois takaisin. Kyllä riitely puhdistaa ilmaa ja ei sitä tarvitse pitää negatiivsena, kunhan ei toistu päivittäin ;)

Aika söpö mutta voin kuvitella että myös rasittava tyyli :D En kestä jos mies sanoo riidan yhteydessä "Mitä voin tehdä että annat anteeks ja annat olla?" Ei noin pidä sanoa!! Sanois takaisin. Kyllä riitely puhdistaa ilmaa ja ei sitä tarvitse pitää negatiivsena, kunhan ei toistu päivittäin ;)

Kyllä mun mies silti jaksaa riidellä (tyylillään), ei anna periksi eikä heittäydy marttyyriksi. Kuten sanoin, diplomaattiainesta. Ja kyllä, välillä todella rasittava! :laugh: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja on niitä;29718429:
Kyllä mun mies silti jaksaa riidellä (tyylillään), ei anna periksi eikä heittäydy marttyyriksi. Kuten sanoin, diplomaattiainesta. Ja kyllä, välillä todella rasittava! :laugh: :heart:

Hei voitko rohkaista sitä diplomaatiksi tai joksikin rauhanneuvottilajaks?! :D Huippu.
Jokainen tyylillään kunhan ei naureskele tai mökötä toisen raivotessa, en ikinä kestäis edes kaverina sellaista.

On kaikkialla, kuka nyt voi riidellä positiivisesti ja ystävällisesti? :D Haloo.

No harvemmin riidellessä tulee oltua ystävällinen, mutta asiallinen voi ja on suotavaa olla. Mää oon opetellu riitelemään nk rakentavasti. Tai siis että pyrin pitämään riidan itse aiheessa, enkä enää kaivele menneitä mukaan tai yritä tahallisesti loukata toista suutuspäissäni. On riitely vähentyny huomattavasti eikä niistä jää samalla tavalla paska fiilis kun joskus ennen. Kannattaa kokeilla.

No harvemmin riidellessä tulee oltua ystävällinen, mutta asiallinen voi ja on suotavaa olla. Mää oon opetellu riitelemään nk rakentavasti. Tai siis että pyrin pitämään riidan itse aiheessa, enkä enää kaivele menneitä mukaan tai yritä tahallisesti loukata toista suutuspäissäni. On riitely vähentyny huomattavasti eikä niistä jää samalla tavalla paska fiilis kun joskus ennen. Kannattaa kokeilla.

Kyllä mäkin töissä rakentelen riitelevästi mutta ei nyt tulis mieleenkään omien läheisten kanssa alkaa sanoja asettelemaan, enkä tempperamentille mitään voi. Mä taas en muistele menneitä juurikaan kun en ole pitkävihainen ollenkaan.. Silti siinä riitatilanteessa asiaa riittää D:

Me vielä opetelaan riitelemään oikein. Se vaatii paljon luottamusta ja uskoa siihen, että suhde ei kaadu vaikka olisi isompikin kriisi. On eri asia riidellä alle vuoden suhteessa kuin 15-vuotta kestäneessä suhteessa. Vaatii aikaa jotta tämän asian handlaa suhteessa. Mun mies on sellanen tuhahtelija joka sanoo kaikeen mun sanomiseen JUST ja se saa mut raivon partaalle. Tekee mieli mestata koko ihminen, kun hän ei sano mitään muuta kuin JUST.
Meillä on vielä paljon opittavaa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä