Miten teillä reilut 2-vuotiaat menee yöunille, nukutetaanko vai menevät "yksin"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nooras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nooras

Vieras
Mielenkiinnosta kyselen teidän reilujen kaksivuotiaiden iltapuuhista ja nukutuksista. Meidän poika, 2v 4kk, on ollut aivan ihana tapaus, helppo lapsi kuin mikä, mutta nuo yöunille menot ovat olleet vähän haastavia. Tai lähinnä hän ei halua nukahtaa yksin.

Meillä on aina samat iltarutiinit eli iltapala, tarvittaessa suihku, iltasadut, hyvän yön toivotukset, pusut&halit. Vauvasta asti nukuttaminen on ollut vaihtelevaa, vauvana nukahti syliin, myöhemmin viereen, välillä omaan sänkyyn siten, että mieheni tai minä olimme samassa huoneessa ja taas hän nukahtaa viereen. Nukkuu edelleen samassa huoneessa, koska on ollut sen verran huonoja öitä, että pääsemme kaikki näin helpomalla.

Mieheni mielestä on ihan kahjoa, että tuon ikäinen pitää nukuttaa (vaikka siis hirveen hempeä isi muuten onkin), mutta minusta se on ihan normaalia, ettei noin pieni vielä halua nukahtaa yksin.

Siksi haluaisin kysellä, että miten teidän samanikäiset nukahtaa? Ollaanko ainoita, joilla lapsi vielä samassa huoneessa ja se nukutetaan?

Meillä esikoinen siity n. 1v omaan huoneeseen, ja sinne nukahti yksin tuttujen iltarutiineiden jälkeen. Kuopus sitten siityi n. 10kk ikäisenä samaan huoneeseen esikoisen kanssa ja sinne nukahtavat molemmat ilman että aikuisen tarvitsee siinä olla.
Kovasti riippuu lapsesta nuo nukahtamisjutut mielestäni, toisen on helpompi nujahtaa itsekseen. Mutta voihan sitä alkaa jo hieman "opettaa" lapselle.

Meillä vielä tuon ikäistä nukutetaan ja en osaa sitä pahana pitää. Alkaa sitten aikanaan itse nukahtamaan. Jos tuo nukuttaminen olisi joku tunninkin taistelu, niin varmasti harkitsisin, että alkaisi itse nukahtamaan. Mutta meidän lapsen kohdalla koen nukuttamisen helpommaksi, joku toinen taas ei

Meillä 2 vuotias poitsu (2 v 4 kk) ja häntä kyllä "nukutetaan". Luojalle kiitos, että nukahtamisessa ei mene kauaa (1-5 min), mutta sen ajan makaan omassa sängyssäni ja poika nukahtaa omassaan (nukkuu siis samassa huoneessa). En ole suoraan sanottuna edes jaksanut (vielä) alkaa yrittää poistumista huoneesta ennen kuin poika on nukahtanut, pitäis varmaan. Mutta kun tuo ei ole yhtään vaivalloista.. pojalla on hyvä mieli nukahtaessaan, joten en raaski alkaa sitä muuttamaan..

Esikoiseni (kohta 5 v) sen sijaan on nukahtanut tyytyväisenä puoli vuotiaasta alkaen omassa sängyssään ilman mitään nukutuksia. Iltasatu luettiin / luetaan ja sen jälkeen alkoi / alkaa kiltisti nukkua.

Mun reilu 3v pitää vieläkin nukuttaa ja nukkuu vain vieressä ja herää todella herkästi, jos minä en siinä vieressä ole. On ollut aina todella huono nukkumaan itsekseen, ihan pienestä asti on illat olleet vaikeita ja nykyään niitä voi jo sanoa helpoksi, kun toinen käy suht helpolla nukkumaan, minun vaan pitää olla vieressä, aiemmin illat oli yhtä huutoa nukkumaanmenon aikaan.

Nuorempi on nyt 11,5kk ja huomattavasti helpompi kuin veljensä, nukkuu omassa sängyssään ja illalla poika syö ensin tissiä ja sitten siirrän omaan sänkyyn ja sinne pääsääntöisesti nukahtaa. Tosin nuorempikin vaatii yöllä kerran tai kaksi vielä tissiä.

Iltasadun/päikkärisadun jälkeen jäädään viereen makoilemaan, en osaa ajatella että että siinä olis mitään huonoa, siis että tuon ikäisen pitäisi osata nukahtaa itsekseen tai muuta vastaavaa.
Eri asia tietysti jos se on sellaista temppuilemista tai raastaa jollain tapaa vanhempien hermoja, meillä se on ihan vaan tapana, pienen lapsen kanssa.:)

Meillä tyttö 2v9kk nukkuu toisen veljensä kanssa samassa huoneessa. Kiltisti nukahtaa itekseen omaan sänkyyn pusujen ja halien jälkeen. Hän on aina nukkunut omassa sängyssä tyytyväisenä.

Meillä nelivuotiaalle lauletaan pari laulua. Jää kyllä itsekseen nukahtamaan, mutta ei mene itsekseen sänkyyn ja jää nukkumaan. En ole pitänyt tätä iltarutiinia pahana. Mielelläni laulelen parit laulut, peittelen lapsen ja toivotan hyvää yötä.

2v8kk nukutetaan, nukkuu meidän vieressä. Nukuttamiseen menee 5-15min. En koe raskaana, vaan läheisenä hetkenä - lapsi kun on jo niin meneväinen, ettei päivisin enää malta juuri halia ja olla sylissä.

Meillä nykyään nukuttaminen suht helppoa, mutta voin vannoa että aina näin ei ole ollut; poika on hirveän herkkä ärsykkeille ja vaikka silmät jo lumpsuvat, aina piti hakea uusi kirja tai lelulaatikot kääntää vielä kerran selälleen tms. ja nukkumaanmeno venyi ja venyi, ja äidin hermot kiristyivät. Mutta on siis aina nukahtanut joko viereen tai rattaisiin, ja näin edelleenkin, aikaa vaan ei mene enää niin kauan kuin ennen. Juuri aloitettiin osa-aikainen päiväkoti, joten johtuu varmaan siitäkin, kun pävässä on uudenlainen rytmi ja poika väsyneenpi.

Mutta siis: poika herää päiväunilta n. klo 15:30-16, ja sen jälkeen syömme, menemme ulos ja/tai leikimme sisällä. Illalla isi tulee kotiin n. klo 18:30, minkä jälkeen hän ottaa vetovastuun nukkumaanmenoon saakka; n. klo 19-19:30 syömme iltaruoan, minkä jälkeen isi menee pojan kanssa kylpyyn. Siellä saattaa helposti vierähtää puolikin tuntia. N. klo 21 minä alan houkutella lasta omaan huoneeseen ja unikirjaa valitsemaan, ja yleensä luemme jotain pojan valitsemaa kirjaa sekä lopuksi vielä laulan laulukirjasta unilauluja + saatan hieroa pojan selkää sellaisella puisella hierontaleppäkertulla, poika tykkää siitä kovasti. Yleensä n. klo 21:30 poika on unessa, viimeistään klo 22.

meillä 2v nukutetaan, koska nukutaan kaikki samassa huoneessa. luen muksuille iltasadun jonka jälkeen ne siirtyy omiin sänkyihinsä, 4v käy vielä pissillä ja sitten valot pois. yleensä itse nukahdan ennen muksuja. eli lapset nukuttaa mut=)

Meillä lapsi on aina nukkunut omassa sängyssä ja huoneessa, jo vastasyntyneenä. Olin mielestäni kaukaa viisas. Nykyään 2v3kk yleensä lähtee suihkun, iltapalan ja hyän yön toivotusten jälkeen itse suunnistamaan kohti huonettaan ja kömpii sänkyynsä. Sitten vaan peitellään ja annetaan pusut ja ovi kiinni. Yleensä jää sänkyyn ja nukahtaa kerralla joskus pitää viedä useamman kerran sänkyyn ja jos oikein vaikea ilta on niin pitää jäädä viereen kunnes nukahtaa. Tilanteet siis vaihtelee.

Meillä on jo kolme lasta ja neljäs tulossa (5v,4v ja 1,5v) meillä kaikki lapset nukkuvat samassa huoneessa ja vanhempien makkari on erikseen.
Meillä iltarutiinit alkaa tarvittaessa suihkulla/saunassa käynnillä,hampaiden pesu,iltapala,yökkärit ja iltasatu (luen yksi-kolme kuvakirjaa kirjojen pituudesta riippuen jolloin kaikki lapset ovat omissa sängyissään ja isommat näkevät kuvat) jonka jälkeen kaikki lapset jää sänkyihinsä etsimään unta.Meillä saunailtoina iltatouhut alkavat 18.30 ja muina iltoina klo.19 ja kahdeksaan mennessä valot on kiinni.Isommat alkavat hyvin kiltisti nukkumaan ilman ongelmia mutta pienin hyvin harvoin tulee kerran pois sängystä tarkistaakseen mitä vanhemmat tekevät ja silloin hänet ohjataan takaisin sänkyyn ja itse tulen pois.

Meillä tyttö, reilu 2v, menee nykyisin itse nukkumaan. Kirjaimellisesti. Hakee pehmolelut kainaloon, huutaa, älä tuu nyt, nukkumaan menen. Hetken päästä huutaa huoneestaan apua, kun ei saa rullaverhoa kiinni. :) Uhmaikää pukkaa, kaikki pitää tehdä itse.. Höpöttää sängyssään hetken ja "laulaa" unilaulut kaikille pehmoleluilleen.

Vuoden verran on nukahtanut itsekseen, sitä ennen oltiin vieressä kunnes nukahti.

Meidän 2v 2kk on aina ollut haastava tapaus nukahtamisen suhteen. Syksyn aikana ollaan siirretty tyttö omaan huoneeseen ja pinniksestä pois, mutta yksin ei nukahda. Samat iltarutiinit olleet koko ajan. Iltapalat ja pesut. Makuuhuoneessa luetaan /katsellaan kirjaa. Sen jälkeen tyttö sänkyynsä ja itse ollaan nukkuvinaan toisessa sängyssä samassa huoneessa, siis toinen toinen meistä vanhemmista. Yksin ei jää nukkumaan, ei sitten millään. Meille on syntymässä kohta toinen lapsi eikä viitsi kaikkia tapoja muuttaa yhtäaikaa. Omaan huoneeseen siirto oli jo iso juttu, mutta piti tehdä, koska niin herkkäuninen, että heräisi varmasti vauvan heräilyihin. Eihän tuo 2v vielä kovin iso ole, ettei siinä mun milestä ole mitään pahaa jos ei osaa nukahtaa yksin.

apua kun naurattaa toi kuplan kirjoitus!!! ihan pystyn kuvittelemaan uhmaikäisen jutut " älä tuu tänne, menen itse " hehhee

Meillä oma kohta 2 v nukutetaan viereen ja ei puhettakaan että menisi itse saatika nukahtaisi itse. Mutta kyllä sekin joskus :)

iltapala, hammaspesu, yöpuku, sit etitään nukke jostain ja käyn peittelemässä omaan sänkyyn. Sinne nukahtaa nuken kanssa. Isosisko tosin nukkuu yläsängyssä tai sitten menee pikkusiskonsa viereen alasänkyyn, mut ni ei ihan yksin tarvitse käyä nukkuu kuitenka.

Yhteistyössä