Miten teillä 6-7kk menevät nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Lapsi täyttää 7kk kuun loppu puolella. Meillä on aijemmin mennyt nukkumaan menot hyvin. Makkarissa on telkkari ja pienestä asti lapsi on köllötellyt sängyssä ja nukahtanut jossain vaiheessa kun minä katson telkkaria. Kun oppi kääntymään (5kk) niin alkoi äheltäminen iltasin. Kun piti kääntyä mahalleen, mutta ei osannut nukahtaa mahalleen vaan hiero naamaa tyynyyn. Sillon parin kääntämisen jälkeen lapsi jo nukahti. Nykyään nukkumaan meno on aivan mahotonta. Kääntyy koko ajan mahalleen, nousee konttaus-asentoon tai "karhukävely" asentoon ja huutaa kun on väsynyt. Käännän kyljelleen tai selälleen ja sama kääntyminen ja venkoileminen alkaa. Silmätkin painuvat kiinni mutta lapsi ei rauhotu. Tätä jatkuu noin 20min ennen kun nukahtaa. Olen yrittänyt silitellä ja välillä ottaa syliin. Sylissäkin yrittää vaan kääntyillä. Viikko sitten ajattelin että jos telkkari häiritsee, ettei tiedä että on ilta ja nukkumaan meno aika. Viikko on mennyt niin että telkkari on pysynyt kiinni, huutaminen ja pyöriminen on vaan lisääntynyt. Onko tämä vaan vaihe, kun on oppinut uusia taitoja? Miten pitäisi iltaisin toimia?

Meillä on myös esikoinen 3v joka on aina ollut huono nukkumaan ja vasta alle 6kk sitten oppi nukkumaan omassa sängyssä ja yön heräämättä. Olen ollut niin onnellinen että tämä toinen on tähän mennessä ollut helpompi. Nyt alkaa näyttää että iloitsin liian aikaisin.

mun mielestä tuo 20min rauhoittelua on vielä vähän. meillä on myös 7kk vanha vauva, ja ihan samaa ähryämistä on pinniksessä ennen kuin rauhoittuu unille. joinain iltoina saattaa mennä tuntikin nukahtamiseen, vaikka vauva on selkeästi tosi väsynyt. liikkumisen harjoittelu vie kuitenkin väsymyksestä voiton.

No, vain 20 minuuttia kuitenkin? Eipä silti, tiedän, että on rasittavaa :-) Jaksa vaan, näitä vaiheita vaan tulee.

Mulla on samanikäinen lapsi, joka veuhtoaa konttausasennossa, hyörii ja pyörii ja kitisee ja alkaa ilman hyssyttelyä itkeä - käytännössä siis joudun nukuttamaan sylissä ja laskemaan sitten sänkyyn. Kesti ennen ehkä 10 minsaa, nyt helposti tunnin, kun uudet taidot ja hampaat valvottaa.

mäkin pitäisin telkkarin kiinni. mahdollisimman virikevapaa ympäristö on hyvä, kun vauvan on tarkoitus rauhoittua. meidän on pitänyt tyhjentää pinnis kaikista leluista ja poistaa mobile, muuten vauva ei ala rauhoittua ollenkaan unille.

Ehkäpä sitten jatkan sen kiinni pitämistä... Se oli aivan mahtava apu silloin alussa kun vastasyntynyt huusi.. Kestin kuunnella huutoa ja hyssytellä yöllä vaikka kuinka paljon kun pystyin katsomaan jotain samalla... :)

Jos pysyt itse rauhallisena ja tyytyväisenä ilman telkkaria niin pidä se kiinni. Muutoin laita ääni hiljaselle ja suojaa vauveli kuvalta. Tyytyväinen äiti, tyytyväinen lapsi :-)

Meneekö teillä yöt kuitenkin hyvin? Meillä myös 7kk nukkumaan rauhoittuminen hankalaa. Nukahtaa rinnalle. Herää ensimmäisen kerran jo 20 minuutin päästä ja heräilee pitkin yötä vähän väliä. Ryömii kovaa vauhtia ja konttaamisasentoa harjoittelee jo ja hampaitakin taitaa tulla. Siinä syitä kerrakseen,miksi yöt ovat levottomia.

[QUOTE="vierailee";23731719]Meneekö teillä yöt kuitenkin hyvin? Meillä myös 7kk nukkumaan rauhoittuminen hankalaa. Nukahtaa rinnalle. Herää ensimmäisen kerran jo 20 minuutin päästä ja heräilee pitkin yötä vähän väliä. Ryömii kovaa vauhtia ja konttaamisasentoa harjoittelee jo ja hampaitakin taitaa tulla. Siinä syitä kerrakseen,miksi yöt ovat levottomia.[/QUOTE]

Menee hyvin. Yhen tai kaks kertaa herään kun pinniksessä ollaan kontallaan ja ähelletään. Sitten käännän kyljelleen ja laitan tutin takas niin tyttö jatkaa unia.Meillä myös viikko sitten puhkes hammas. Toinen on ihan kohta läpi.

Meillä nukahtaa usein rinnalle, mutta jos ei nukahda rinnalle niin sitten on just tuota touhuamista. Harva aikuinenkaan kai nukahtaa heti kun pään tyynyyn laittaa vaan aikansa sitä unta joutuu hakemaan..kukin tavallaan.

Meillä 6-7kk nukahti vielä rinnalle joten nukkumaanmeno sujui...öisin se kyllä sitte heräili vehtaamaan.
Iän myötä alko sekin nukahtamisvehtaaminen ja poitsu on vähän kun minä eli täytyy se "pesä" tehdä ja hakea sopiva uniasento jne...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä