Miten teidän perheellä oli rahaa isäkuukauden pitämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jenni";24709624]Mihin työpaikkaan voi mennä kuukaudeksi ja jäädä taas pois? Vai pitääkö kaikki isäkuukauden viimeiseksi ennen molempien vanhempien töihin paluuta?

Meillä mä jatkoin hoitovapaatani isäkuukauden jälkeen ja olin kotona koko sen ajan. Ei eletä kädestä suuhun, joten pärjätään hyvin säästöillä 6 viikkoa ja reilusti ylikin, vaikkei mistään tulisi euroakaan. Ei niinkään suuret tulot vaan pienet menot, se taitaa olla meidän tapa selvitä.[/QUOTE]

No, tässä varmaan tarkoitettiin sitä, että käytännössä ollaan vuosilomalla tuo kuukausi ja saadaan siltä ajalta täysi palkka, mutta siis töissäolemista se lomalla olo tavallaan on.
Näin me ainakin teimme isäkuukauden aikana.

[QUOTE="köyhä";24708803]Siis laskeskelin että isäkuukauden pitämisestä tulee noin parin tonnin "tappiot". Minä menetän osan tuesta miehelle, mies saa vain 70 % palkasta isäkuukauden ajalta ja sen lisäksi menee kotihoidontuki (6 viikoksi?) eli rahallisesti aika iso potti.

Miten teillä oli varaa? Vai oonko mä käsittäny isäkuukauden tulot jotenkin väärin.[/QUOTE]

tuota, mikä isäkuukausi? ei tuo voinut pitää edes isyyslomaa, koska oli harjoittelijana töissä esikoisen syntyessä ja kuopuksen syntyessä sairaslomansijainen, jolla työ jatkui muutaman viikon varoitusajalla pätkissä. Että näin. Yksin olen pärjännyt. Mies ei ole ollut pois yhdenkään lasten-tai äitiysneuvolan tai lääkärin takia työstä päivääkään.

Helppoa ei ole ollut, mutta eipä sitä edes äitinsä ymmärrä, että me alamme olla jo aika väsyneitä miehen kanssa.

varmasti aika monessa paikassa pystyy palaamaan töihin siksi 6viikoksi, meillä ainaki ja helposti. Ja siihen omat vuosilomat päälle niin saa olle hiukan kauemmin paremmalla rahalla kun se kotihoidontuki sitten on.

sillä, ettei meillä ollut järjetöntä lainaa - eikä ole vieläkään. Lainanlyhennykseen menee 400 e/kk plus lämmitys ja sähkö ja vesi.
Vähemmän siis kuin monilla kaksion vuokraan , meillä siis okt kaupungin keskustassa.

[QUOTE="jenni";24709624]Mihin työpaikkaan voi mennä kuukaudeksi ja jäädä taas pois? Vai pitääkö kaikki isäkuukauden viimeiseksi ennen molempien vanhempien töihin paluuta?
[/QUOTE]

Mä olen kummallakin kerralla soittanut edelliseen työpaikkaan ja kysäissyt olisko tarvetta tälle ja tälle ajalle sijaiselle. Tarvetta on ollut. :D Ainakin hoitajien, lääkäreiden, kaupan työntekijöiden jne on helppo saada lyhyiksi pätkiksi töitä, pätkätyöläisiä kun useimmat ovat muutenkin. Joten hyvin on ollut varaa pitää isäkuukausi, mun palkka on suunnilleen sama kuin miehen. Mehän ollaan saatu vaan enemmän käteen.

Miten ihmeessä perheellä ei voisi olla varaa isäkuukauden pitämiseen, jos samalla perheellä on varaa siihen, että äiti on vanhempainvapaalla monta kuukautta pienemmällä korvausprosentilla?

Puhumattakaan hoitovapaalle jäämisestä. Siihen ei kai ainakaan pitäisi olla varaa, jos ei ole varaa edes isäkuukauteen.

Me laitetaan joka kuukaus äitiysloman ajalta rahaa säästöön isäkuukautta varten. Hyvin pärjää kun kotihoidontuellakin pärjää ja nyt on reilusti isommat tulot äitiyslomalla kun tein muutaman kuukauden töitä kun isä oli hoitovapaalla :)

Siis eihän se kotihoidontuki mihinkään mene, sen saatte kun yksikään lapsi ei ole hoidossa. Mä olin hoitovapaalla ja sain sen hoitorahan, mies sai pienempää palkkaa, niin ei se nyt niin iso "tappio" ollut. Miehen tulot kun ei ole kovin suuret niin vähennyskin on pienempi;)

Periaatteessa ap:n perheen tulot ei putoa 2 tonnia. Putoaahan ne joka tapauksessa kun äitiysloma loppuu pidettiin isäkuukautta tai ei! Ainut tulojen menetys on miehen palkasta se 30 %.

Yhteistyössä