Miten teidän 2-vuotiaat nukahtaa illalla? Onko vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fortunate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fortunate

Aktiivinen jäsen
07.11.2010
8 015
1
36
Meillä tuo 2-vuotias on tähän astisen elämänsä ajan nukahtanut seitsemän jälkeen, aina heti sänkyyn laitettuani.
Nyt ruvennut kukkumaan myöhempään, nukkumaan meno aiheuttaa raivokohtauksia (tänäänkin heitteli tuoleja), mutta menee kuitenkin lopulta sänkyyn.
Pysyy siellä noin 5min, jonka jälkeen rupeaa hillumaan ja saattaa nukahtaa vasta yhdeksän maissa.

En ole nyt edes yrittänyt laittaa seitsemän aikaan sänkyyn, vaan siirtänyt suosiolla kahdeksan pintaan tuon nukkumaan menon, mutta ei silloinkaan vielä uni tule.

Suurin ongelma tässä on se, että lapsen pitäisi herätä jo puoli kuuden aikoihin ja mun 4:45, eli minä en kerkeä nukkua kunnon yöunia mitenkään, kun joutuu sinne yhdeksäänkin saakka kukkumaan nukkumishaluttoman lapsen vuoksi.

Mitäs hittoa tässä nyt sitten tekisi?
Iltasadut luetaan ja rauhoitutaan hyvissä ajoin, eli siitä ei voi olla kyse, että lapsi kokisi nukkumaanmenon jotenkin äkillisenä, eikä osaisi heti rauhoittua tmv.

Pidetään kädestä kunnes nukahtaa. Tähän menee yleensä 5-10min. Eka luetaan iltasatu. Nukahtaa siinä 20.30-21. Mut on siis kotihoidossa eli koisaa aamulla kasiin asti.
Olisko unentarve hetkellisesti vähenemässä? Miten nukkuu päikkäreitä?

Lisäisin vielä, että meilläkin tyttö herää klo 6, mutta ei todellakaan rauhoitu nukkumaan klo 19, jos nukkuu päikkärit 1-2 h. Jos ei nuku niin sitten voi onnistua :D Muutoin menee nukkumaan 21, jos nukkunut päikkärit.

Menee nukkumaan hyvin, tuollainen ohimenevä vaih oli meilläkin. Uhmaa tai jotain... Ei muutakuin uudestaan ja uudestaan... Esikoisen kanssa en myöskään jaksanut valvoa, otin viereen.

Kestää kauan, liian kauan, noin puoli tuntia, pyörii ja hyörii sängyssä, lauleskelee tms. Ja vielä vieressä tai ainakin samassa huoneessa pitää olla. Rasittavaa, mutta en jaksa itse huudattaa. Surffaan netissä sen aikaa.. Eli nyt. Mut jos jollain on vinkkejä, otetaan vastaan mielellään.

Juu, nykyään ei siis mene seitsemän aikoihin, vaan vasta kahdeksalta.
Jos yhdeksän maissa menisi, en ehtisi itse nukkua tarpeeksi ikinä.

Päiväunet nukkuu arkisin 1-1,5h. Viikonloppuisin ei ollenkaan.

Väsymyksen puutteestakaan en mene takuuseen, sillä haukottelee kovasti ja muutenkin vaikuttaa väsyneeltä, mutta saattaa silti hillua vain, eikä halua nukkua.
Yölläkin olen useamman kerran herännyt siihen, että kello on jotain kaksi yöllä, valot päällä ja muksu piirtää pöydän ääressä. :D

Mä oon miettinyt, että voiko olla niin, että hän jotenkin kokee, ettei aika muuten riitä tehdä kaikkea, mitä kotona haluaisi ja siksi ei halua nukkua, vaan mielummin hilluu vaikka väsyneenä?
Kun päivät on päiväkodissa.

Kestää kauan, liian kauan, noin puoli tuntia, pyörii ja hyörii sängyssä, lauleskelee tms. Ja vielä vieressä tai ainakin samassa huoneessa pitää olla. Rasittavaa, mutta en jaksa itse huudattaa. Surffaan netissä sen aikaa.. Eli nyt. Mut jos jollain on vinkkejä, otetaan vastaan mielellään.

Mäkin tsättään peiton alta, laulaen samalla "Levon hetki nyt lyö"-laulua ehkä kymmenettä kertaa putkeen? :D

• Tykkää
Reactions: lissukka.
meilläkin mennyt 2 v 1 kk:n kanssa nukkumaanmeno vaikeaksi - aina ennen nukahtanut yksin sänkyynsä helposti. Nyt tulee hillumista tai raivoamista, itkeskelyjä ja kiukkuamisia yölläkin. Ei olla muuta keksitty, kuin uhmaikä selitykseksi... Toivottavasti pian rauhoittuu meno teilläkin!

Kuinka paljon ulkoilette päiväkodin jälkeen? Kuulostaa siltä että lapsi tylsistyy, kaipaisi enemmän energiaa kuluttavaa aktiviteettia

Kotimatkassa menee sellainen tunti-puolitoista, tuosta siis valtaosa ajasta kuluu siihen, kun lapsi haluaa itse kävellä ja tutkia ympäristöä.

Kotia saavuttuamme on pari tuntia aikaa iltapalaan ja -pesuihin ym. rauhoittumiseen, sen parin tunnin aikana tehdään ruoka, leikitään yhdessä, lapsi leikkii pupun kanssa jne.
Eli erikseen harvemmin lähdetään ulkoilemaan kotiin saapumisen jälkeen.

Huoneessa on joo pimennysverhot.

Mitenhän muuten päiväkodissa käytännössä toteutetaan päiväunien vähentäminen/poisjättö?
Lto:n mukaan lapsi on ennen päiväunia väsynyt ja piristyy unien jälkeen, sekä siellä nukahtaa kuulemma heti.

Mitä te muuten teette ulkona tuon ikäisen kanssa?
Tyttö lähinnä istuskelee, eikä ole kiinnostunut esim. lumesta. Keskustassa kyllä tykkää hengailla, mutta se nyt ei varsinaista ulkoilua ole, enkä itsekään jaksaisi työpäivän jälkeen lähteä keskustaan hillumaan, sit sieltä kotiin ja lapsi nukkumaan--> omat opiskelut ja pää tyynyyn.

Meillä hiihdetään näin talvisaikaan aika paljon, käydään uimassa, ollaan pulkkamäessä, käydään "luistelemassa" isompien kanss, eli omilla kengillä ja vanhempi pitää kiinni :D Ulkoiluretkiä järjestetään, lähinnä viikonloppuisin.

Piti vielä kysyä, kuinka myöhään teillä on päivän ruoka? Sekin vaikuttaa paljon lapsen uniin ja aktiivisuuteen.

Meillä hiihdetään näin talvisaikaan aika paljon, käydään uimassa, ollaan pulkkamäessä, käydään "luistelemassa" isompien kanss, eli omilla kengillä ja vanhempi pitää kiinni :D Ulkoiluretkiä järjestetään, lähinnä viikonloppuisin.

Piti vielä kysyä, kuinka myöhään teillä on päivän ruoka? Sekin vaikuttaa paljon lapsen uniin ja aktiivisuuteen.

Ai joo, ollaan mekin tosiaan käyty tuossa läheisellä luistelukentällä luisuttelemassa. :)
Ja leikkipuistossa liukumäki ja keinu toimii lumiseen aikaankin hyvin.
Muuten sitten lähinnä pulkkailua ja sen sellaista, mutta lapsi itse jää usein kököttämään jonnekin ja mä sit joudun tsemppaamaan häntä tulemaan.

Ruoka on viiden aikoihin.

Meillä oli aikoinaan nukkumaanmenovaikeuksia, kun lapsi oli sitä ennen lempipuuhissaa, esim. katsoi piirrettyjä ja hänet tavallaan keskeytettiin ja pistettiin nukkumaan. Sitten alotettiin uintiharrastus ja pienen alkutotuttelun lapsi meni siellä muiden mukaan vesileikkeihin, ja siihen vielä sauna päälle, eikä kotona niitä piirrettyjä. Niin saatiin unirytmi kuntoon.

Laita tuntia myöhemmin nukkumaan.. Näin kevät aikana unenkin tarve hieman vähenee. Meillä nukahtaa yöunille 21.00 minun viereen, kestää 5-10min. Herää 7.30.. Nukkuu päiväunet 12-14, älä jätä päiväunia pois. 2vee tarttee vielä niitä, varsinkin jos on hoidossa!

meillä toukokuussa 2v poika, ja pakko sanoa, olen helpottunut lukiessani tekstiäsi.. Luulin että mein pojussa on joku vikana kun saa raivareita ja heittelee tavaroita.. :) Ilmeisesti kuuluu ikään..

Mutta asiaan.. Meillä mennään n. 19.30 nukkumaan, ja kotona on hoidossa että herää siinä 7-8 maissa aamulla. Sitten nukkuu 2-3h päikkärit..
Nukkuu nuoriso(?) sängyssä, ja nukahtaa sinne itse. Eli meillä ei ole ongelmia vaikka nukkuukin todella paljon..
Olisko vaan joku vaihe..?
Ei tästä nyt apua tainnu olla lainkaan.. :s

just n 2v oli tosi vaikeaa saada nukkumaan. piti tyyliin 2 h köllöttää itse pimeässä ja pitää kädestä kiinni ennenku nukahti. tosi puuduttavaa. mut nyt 3v kun peittelee sänkyyn niin nukahtaa sinne :D

• Tykkää
Reactions: lissukka.

Yhteistyössä