Miten teidän 1-vuotiaat painon suhteen neuvolan käyrillä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun minun poika oli 5 % miinuksella ja nyt sain pojan isältä haukut että en syötä tarpeeksi, pitäisi kuulemma olla nollakäyrällä tai vähän yli. Pitää ilmeisesti ruveta suu väkisin vääntämään auki ja tunkemaan ruokaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Minkä kokoinen hän sitten on? Meillä on ens viikolla 1v täyttävä neiti, joka kasvaa aivan jossain omilla käyrillä, on niin pieni...

Pituutta on 79.3 ja painoa 10.540 kg. Aina ollut paino vähän plussalla mutta nyt 10 kk ja vuoden kohdalla ollut tuon 5 prosenttia miinuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja as:
mitä sun lapses syö??
mun ei oikeestaan mitää, 10kk neuvola ens viikolla, vähän pelottaa...

Meillä on vähän sama tilanne tuon tiitiäisen kans. Oli tässä 8 päivää kuumeessa, ja vaikka lääkekuuri loppu jo, niin silti syöminen edelleen takkuaa,
Punnitsivat neitokaisen päivystyksessä, ja painoa oli tullu 3.5 viikossa huimat 60g :(

Alkuperäinen kirjoittaja as:
mitä sun lapses syö??
mun ei oikeestaan mitää, 10kk neuvola ens viikolla, vähän pelottaa...

Minä imetän vielä ja kiinteiden syönti on kyllä lähtenyt käyntiin hitaammin kuin monilla muilla vauvoilla, jos ei mieluisaa ruokaa ole niin saattaa ottaa vain pari lusikallista, välillä taas syö ihan hyvin. Leipää esim. ei osaa vielä syödä, välillä olen vähän murentanut ruokaan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkä kokoinen hän sitten on? Meillä on ens viikolla 1v täyttävä neiti, joka kasvaa aivan jossain omilla käyrillä, on niin pieni...

Pituutta on 79.3 ja painoa 10.540 kg. Aina ollut paino vähän plussalla mutta nyt 10 kk ja vuoden kohdalla ollut tuon 5 prosenttia miinuksella.

:laugh: Ihan on hyvän kokonen. Meillä hät hätää painaa 8kiloa, ja pituutta olisko joku 72 cm. Elä huolehdi yhtään!!

10kk neuvolassa oltiin 69cm ja 7kg. Eli painokin pahasti miinuskäyrillä mut eipä tuota pituuttakaan paljoa ole :) Ens kuussa 1v neuvola.. Huono syömään myöskin.

Ei niitä käyriä kannata niin tarkkaan seurata. Mulle sanottiin, että kunhan lapsi syö, jaksaa leikkiä ja on muuten virkeä ja terve, niin ei mitään ongelmaa..jotkut vaan on pieniruokasia ja pienikokoisia.
Mun 8kk tytön painokäyrä on kans miinuksella (73cm ja 7775g), mutta syö mun mielestä tosi hyvin, ruokaa menee 150-200g/ateria eli molemmilla lounaalla ja päivällisellä 1.5-2 pientä pilttipurkkia tai 1 iso purkki..aamulla muksu neljänviljan puuroa 1 tetra ja melkein puoli prk luumusosetta päällä ja sama satsi iltapalaksi (mikään muu puuro ei kelpaa :D ) ..lisäksi korviketta menee 500-700ml/vrk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

:laugh: Ihan on hyvän kokonen. Meillä hät hätää painaa 8kiloa, ja pituutta olisko joku 72 cm. Elä huolehdi yhtään!!

Mutta lapsen isän mielestä kun on paino pituuteen nähden miinuksella niin ruokin liian vähän :D Mutta ei se enempää syö jos en rupea väkisin tunkemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Ei niitä käyriä kannata niin tarkkaan seurata. Mulle sanottiin, että kunhan lapsi syö, jaksaa leikkiä ja on muuten virkeä ja terve, niin ei mitään ongelmaa..jotkut vaan on pieniruokasia ja pienikokoisia.
Mun 8kk tytön painokäyrä on kans miinuksella (73cm ja 7775g), mutta syö mun mielestä tosi hyvin, ruokaa menee 150-200g/ateria eli molemmilla lounaalla ja päivällisellä 1.5-2 pientä pilttipurkkia tai 1 iso purkki..aamulla muksu neljänviljan puuroa 1 tetra ja melkein puoli prk luumusosetta päällä ja sama satsi iltapalaksi (mikään muu puuro ei kelpaa :D ) ..lisäksi korviketta menee 500-700ml/vrk.
Unohtui vielä laittaa, että tyttö on todella liikkuvainen, ei hetkeäkään pysy paikoillaan..aina pitää vähintään jalkoja heilutella jollei muuta..joten tämä osaltansa hillitsee painon nousua.
Niin ja ruokaan lisään aina 2-3tl rypsiöljyä, mutta ylimääräistä ei vaan kerry :D

Sano sille isälle, et jostain kumman syystä lapset osaa luonnostaan säädellä sen, miten paljon ne syö. Jos lapsi syö normaalisti, ja jaksaa touhuta, niin sillon kaikki on ok, eikä sen painon tarvii nyt just siellä yläkäyrällä aina kulkea.

*Muoks* Ja meillä ainakin tuo tiitiäinen oksentaa lopulta KAIKEN pois, jos sille tuputtaa liikaa ruokaa. Se kyllä näyttää, et nyt riitti, ja sitä on vaan pakko uskoa.

Kyllä terve lapsi tietää milloin on saanut ruokaa tarpeeksi, ei tarvitse tuputtaa ylimääräistä. Välillä se syö hyvin ja välillä huonosti, näitä kausia tulee ja menee.

Meillä molemmat pojat on ollu -10- -17 käyrillä ja hengissä ovat edesseen, nyt 3v. ja vajaa 6v. Jos menee alle -20 niin sitten aletaan tutkia missä vikaa vai onko missään. Mulla ei ollu mitää huolta aiheesta, koska molemmat suvut on hoikkia, joten ei se omana kauas puusta putoa ja sama myös toisin päin. Ei lasta voi väkisin ruokkia.

Sano sille miehellesi että syöttää itse jos ei kerran terve lapsi kelpaa.

Meidän pikkulikka oli 1v neuvolassa 72,5cm ja 7,5kg. Ihan terve ollut koko ajan, on vaan kasvanut alusta saakka ihan omalla käyrällään. Eikä edes ollut mikään keskonen, ihan normaalikokoinen syntyessään, 50cm ja 3220g. Siskonsa seuraa samoilla jäljillä.

Miehesi voisi koittaa tajuta ettei lapsi nälkään kuole vaikka ei olisikaan valmiiksi vararavintoa ;)

Meillä tyttö ttas oli yläkäyrällä painossa eikä sekään ollu hyvä :/ 1veenä oli 71,8cm pitkä ja painoi 9200g. Koskaan ikinä ei oo ollu pullukka, ees lihava. Vain pieni lapsi jolla on hyvä ruokahalu ja joka lähti hyvin myöhään liikkumaan. Ja sisko tulee perästä. Meille valitettiin nlassa ja lasta sanottiin suoraan läskiksi ja mun väitettiin tuputtavan lapselle ruokaa. No ei oo koskaan tarvinnu tuputtaa kun se on aina maistunut. Nyt 2,5veenä on sitten otettukin takapakkia syömisen suhteen mikä olikin arvattavissa...

Kaverin tyttö täytti juuri 3v. ja on yli 100cm pitkä ja painaa 17kg. Joutui dieetille, kuulemma täytyy pudottaa 2 kg. Ja on siis PAINONTARKKAILUSSA. Voi ziiiiiiiisus. Tyttö on todella pitkä ja tottakai painoakin on. Ei mikään hoikkeliini muttei todella läskikään.

Ymmärrän sellaiset tilanteet että lapsi on riutuvan laiha ja oikeasti oireilee jotenkin tai sairaalloisen ylipainoinen, mutta että näin pienillä tällaisia ihme vaatimuksia. Millaiset ongelmat lapsilla on alakouluiässä jo kun tällä tavalla käyriä tuijotellaan jo nyt?

ap, tekis mieli vähän antaa palautetta sun miehellesi.

Sano sille isälle, et jostain kumman syystä lapset osaa luonnostaan säädellä sen, miten paljon ne syö. Jos lapsi syö normaalisti, ja jaksaa touhuta, niin sillon kaikki on ok, eikä sen painon tarvii nyt just siellä yläkäyrällä aina kulkea.

*Muoks* Ja meillä ainakin tuo tiitiäinen oksentaa lopulta KAIKEN pois, jos sille tuputtaa liikaa ruokaa. Se kyllä näyttää, et nyt riitti, ja sitä on vaan pakko uskoa.

Oliko teillä lapsi vai kotieläin?

Yhteistyössä